logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 13921

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W27 C27 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Leszek Olszowy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami i metodami analizy matematycznej, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej i funkcji wielu zmiennych. Rozwijanie wiedzy matematycznej oraz umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów matematycznych i technicznych przy pomocy aparatu matematycznego.

Ogólne informacje o zajęciach: W pierwszym semestrze realizowane jest 45 godzin wykładów oraz 45 godzin ćwiczeń rachunkowych. Zajęcia kończą się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 G. Decewicz, W. Żakowski Matematyka, część I WNT, Warszawa. 1995
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2008
3 R.J. Harshbarger, J.J. Reynolds Calculus with applications Lexington, Mass.: D.C. Heath and Company. 1993
4 V.V. Mitin, D.A. Romanov, M.P. Polis Modern advanced mathematics for engineers New York: John Wiley & Sons, Inc.. 2001
5 P.V. O’Neil Advanced engineering mathematics South. Melbourne, Victoria: Brooks/Cole: Thomson Learning. 2003
6 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2005
7 W. Żakowski, W. Kołodziej Matematyka, część II Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. 2003
8 A.V. Efimov, V.P. Demidović Higher mathematics: worked examples and problems with elements of theory: for engineering students Part 1: Linear algebra and fundamentals of mathematical analysis Moscov: "Mir". 1984
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Banaś, S. Wędrychowicz Zbiór zadań z analizy matematycznej Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2008
3 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach, część I i część II PWN, Warszawa. 2004
4 R. Leitner, W. Matuszewski, Z. Rojek Zadania z matematyki wyższej, część I i część II WNT, Warszawa. 2003
5 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu matematyki pozwalającą na zrozumienie wykładanych pojęć matematycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania oraz ma umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 umie obliczać granice ciągów i funkcji wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
P6S_UW
P6S_WK
02 potrafi rozwiązywać zadania z rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K_W01++
K_W02+
K_U05+++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 potrafi obliczać całki z funkcji jednej zmiennej i rozwiązywać zadania na zastosowania całek wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K_W01++
K_W02+
K_U05+++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 zna podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K_W01++
K_W02+
K_U05+++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
05 umie obliczać całki podwójne po obszarze normalnym ćwiczenia kolokwium K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Elementy logiki matematycznej i teorii zbiorów. Podstawowe własności funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Przegląd podstawowych funkcji jednej zmiennej rzeczywistej: wielomiany, schemat Hornera, funkcje wymierne i inne funkcje elementarne, funkcje cyklometryczne. W01-W03, C01-C03 MEK02 MEK03
1 TK02 Ciągi liczbowe: monotoniczność i ograniczoność ciągów, granica ciągu, twierdzenia o istnieniu granicy, liczba e i jej zastosowania. W04-W06, C04-C06 MEK01 MEK05
1 TK03 Granica i ciągłość funkcji zmiennej rzeczywistej: definicje granicy, własności rachunkowe granic funkcji, pojęcie ciągłości, funkcja ciągła na zbiorze. Asymptoty funkcji. W07-W09, C07-C09 MEK01 MEK05
1 TK04 Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej rzeczywistej: pojęcie pochodnej funkcji, pochodne wyższych rzędów, pochodne podstawowych funkcji elementarnych, pochodna funkcji złożonej, twierdzenie de l’Hospitala, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów funkcji, wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji. W10-W12, C10-C12 MEK02 MEK05
1 TK05 Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej rzeczywistej: pojęcia funkcji pierwotnej i całki nieoznaczonej, całkowanie przez części i przez podstawienie, całkowanie funkcji wymiernych, całkowanie funkcji niewymiernych, całkowanie funkcji trygonometrycznych. Pojęcie całki oznaczonej, zastosowania całek oznaczonych, całki niewłaściwe. W13-W18, C13-C18 MEK03 MEK05
1 TK06 Podstawowe własności funkcji wielu zmiennych: granica i ciągłość funkcji wielu zmiennych, pochodne cząstkowe i pochodna kierunkowa, ekstrema funkcji wielu zmiennych. Elementy teorii pola: pola skalarne i wektorowe, gradient, dywergencja, rotacja, potencjał pola wektorowego. Całki wielokrotne: całki podwójne i potrójne po obszarach normalnych. W19-W27, C19-C27 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 12.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 6.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenia wykładu dokonuje się na podstawie egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w oparciu o ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenia ćwiczeń dokonuje się na podstawie wyników z kolokwiów oraz na podstawie odpowiedzi ustnych.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią oceny (pozytywnej) z ćwiczeń i oceny (pozytywnej) z egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie