Główny cel kształcenia:
Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiotem zajęć jest rewitalizacja rozumiana jako złożony i wielowymiarowy proces zachodzący w przestrzeniach miejskich znajdujących się w kryzysie.
1 | Bryx M. (red.) | Rewitalizacja miast a przedsiębiorczość | Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. | 2012 |
2 | Jarczewski W. (red.) | Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe | Instytut Rozwoju Miast. | 2009 |
3 | Kopeć M. | Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych | Wydawnictwo C. H. Beck. | 2010 |
4 | Noworól A. | Rewitalizacja jako wyzwanie polityki rozwoju | Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. | 2010 |
5 | Kołacz P., Wielgus P. | Przepis na rewitalizację | Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . | 2016 |
6 | Szczerek E. | Rola rewitalizacji os. mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta | Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. | 2017 |
7 | Wańkowicz, W. | Rewitalizacja i planowanie przestrzenne stref społecznie wykluczonych | Instytut Rozwoju Miast. | 2011 |
8 | Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 | - | -. | - |
1 | - | Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 | -. | - |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza zakresu dotychczasowych kursów planowania przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Ma wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. | wykład | kolokwium zaliczeniowe |
K-W02+++ K-W10+++ |
P7S-WG |
MEK02 | Rozumie zasady organizacji oraz podstawy prawne procesu rewitalizacji. Zna zasady sporządzania Gminnego Programu Rewitalizacji oraz innych dokumentów związanych z poprawa jakości struktur miejskich oraz terenów otwartych, np. kodeksu reklamowego, uchwały krajobrazowej | wykład | kolokwium zaliczeniowe |
K-W02+++ K-W06+++ K-W08+++ K-W10+++ K-W14+ |
P7S-WG |
MEK03 | Rozumie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. | projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa |
K-W06+++ |
P7S-WG |
MEK04 | Ma świadomość ekonomicznych, środowiskowych i społecznych aspektów rewitalizacji. | wykład | kolokwium zaliczeniowe |
K-K03+++ |
P7S-KR P7S-UK |
MEK05 | Potrafi określić stopień degradacji struktur przestrzennych. | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K-U07++ |
P7S-UW |
MEK06 | Potrafi dobrać odpowiedni sposób rewitalizacji analizowanego obszaru zdegradowanego. | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K-U01++ K-U07++ |
P7S-UW |
MEK07 | Potrafi sporządzić Gminny Program Rewitalizacji | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K-U07++ |
P7S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W07-10, P01-45 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
2 | TK03 | W11-12, P01-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
2 | TK04 | W13-15, P01-45 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK05 | P01-15 | MEK05 MEK07 | |
2 | TK06 | P16-45 | MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium zaliczeniowe |
Projekt/Seminarium | Prezentacja projektu, ocena projektu |
Ocena końcowa | Średnia ważona 30% kolokwium, 70% ocena z projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |