logo
Karta przedmiotu
logo

Rewitalizacja terenów zdegradowanych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13900

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć jest rewitalizacja rozumiana jako złożony i wielowymiarowy proces zachodzący w przestrzeniach miejskich znajdujących się w kryzysie.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bryx M. (red.) Rewitalizacja miast a przedsiębiorczość Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 2012
2 Jarczewski W. (red.) Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe Instytut Rozwoju Miast. 2009
3 Kopeć M. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych Wydawnictwo C. H. Beck. 2010
4 Noworól A. Rewitalizacja jako wyzwanie polityki rozwoju Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2010
5 Kołacz P., Wielgus P. Przepis na rewitalizację Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . 2016
6 Szczerek E. Rola rewitalizacji os. mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. 2017
7 Wańkowicz, W. Rewitalizacja i planowanie przestrzenne stref społecznie wykluczonych Instytut Rozwoju Miast. 2011
8 Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zakresu dotychczasowych kursów planowania przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. wykład kolokwium zaliczeniowe K_W02+++
K_W12+++
P7S_WG
02 Rozumie zasady organizacji oraz podstawy prawne procesu rewitalizacji. Zna zasady sporządzania Gminnego Programu Rewitalizacji oraz innych dokumentów związanych z poprawa jakości struktur miejskich oraz terenów otwartych, np. kodeksu reklamowego, uchwały krajobrazowej wykład kolokwium zaliczeniowe K_W02+++
K_W06+++
K_W10+++
K_W12+++
K_W16+
P7S_WG
03 Rozumie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa K_W06+++
P7S_WG
04 Ma świadomość ekonomicznych, środowiskowych i społecznych aspektów rewitalizacji. wykład kolokwium zaliczeniowe K_K03+++
P7S_KR
P7S_UK
05 Potrafi określić stopień degradacji struktur przestrzennych. projekt zespołowy prezentacja projektu K_U08++
P7S_UW
06 Potrafi dobrać odpowiedni sposób rewitalizacji analizowanego obszaru zdegradowanego. projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01++
K_U08++
P7S_UW
07 Potrafi sporządzić Gminny Program Rewitalizacji projekt zespołowy prezentacja projektu K_U08++
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie zróżnicowanych (w tym historycznych) przyczyn powstawania środowisk zdegradowanych w obszarach miejskich, podmiejskich i wiejskich. Rozwój miast i przyczyny degradacji niektórych obszarów miejskich. Omówienie przykładów i sposobów zagospodarowania terenów zdegradowanych w mieście i poza miastem, oraz w obszarach poprzemysłowych. W01-06 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Przekształcenia i rewaloryzacja obszarów zdegradowanych w Europie i na świecie. Narzędzia i metody rewaloryzacji obszarów zdegradowanych. Ekonomiczne i społeczne aspekty rewitalizacji. Delimitacja obszaru rewitalizacji. W07-10, P01-45 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK03 Gminny Program Rewitalizacji. Założenia, konstrukcja, konkluzje, przykłady W11-12, P01-45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
2 TK04 Rewitalizacja i podniesienie jakości zdegradowanych blokowisk, śródmieść, przestrzeni publicznych, obszarów poprzemysłowych, pogórniczych, przestrzeni publicznych, terenów nadbrzeżnych oraz pokomunikacyjnych. Przykłady rozwiązań. W13-15, P01-45 MEK01 MEK04
2 TK05 Delimitacja terenu do projektu rewitalizacji. Waloryzacja wybranego obszaru zdegradowanego. P01-15 MEK05 MEK07
2 TK06 Przygotowanie projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dotyczącego wybranego obszaru zdegradowanego. P16-45 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe
Projekt/Seminarium Prezentacja projektu, ocena projektu
Ocena końcowa Średnia ważona 30% kolokwium, 70% ocena z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019