logo
Karta przedmiotu
logo

Budownictwo energooszczędne i zrównoważone

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 13884

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz

semestr 1: . Komisja Akredytacyjna

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest: poznanie i zrozumienie zasad kształtowania budynków energooszczędnych, nabycie umiejętności projektowania i wyposażania takich budynków w innowacyjne technologie energooszczędne.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami wpływającymi na zużycie energii obiektu budowlanego. Poznanie innowacyjnych technologii w zakresie realizacji i modernizacji obiektów energooszczędnych i pasywnych. Umiejętność dokonania oceny energetycznej budynku i możliwości jego termomodernizacji zgodnie z wymaganiami technicznymi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W. Proekologiczne odnawialne źródła energii. WNT Warszawa .. 2010
2 Wnuk R. Budowa domu pasywnego w praktyce. Przewodnik budowlany.. 2006
3 Feist W. Podstawy budownictwa pasywnego. Polski Instytut Budownictwa Państwowego Gdańsk ..
4 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne. Politechnika Warszawska, Warszawa. 2003
5 Smolec W. Fototermiczna konwersja energii słonecznej. PWN, Warszawa. 2000.
6 Lichołai L., Praca zbiorowa: Budownictwo ogólne, tom 3, Elementy budynków, podstawy projektowania. Arkady, Warszawa . 2008.
7 Kurtz K., Gawin D. Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych PWSBiA, Warszawa. 2007.
8 Starakiewicz A., Szyszka J.: Fizyka budowli w zadaniach. Ofic.Wydaw. PRz., Rzeszów . 2009.
9 Dyrektywa Europejska 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. z dnia 16 grudnia 2002 r.,.
10 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r., w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku lub części ... Dz. U. poz.376, z dnia 18 marca 2015 r.. 2015
11 Sowa J.,Praca zbiorowa: Budyni o niemal zerowymzużyciu enegii Politechnika Warszawska. 2017
12 Kaliszuk-Wietecka A. Budownictwo zrównoważone PWN, Warszawa. 2017
13 Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Poradnik w zakresie poprawy charakterystyki energetycznej budynków Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. 2016
14 Chwieduk D. Energetyka słoneczna budynku Arkady. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obl .
2 PN – EN 12831:2006 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego. .
3 PN – EN ISO 14683:2008 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości .
4 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda u .
5 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania. .
6 PN – 83/B 03430 Wentylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania. .
7 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu budownictwa

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z budownictwa ogólnego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego korzystania z norm przedmiotowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe akty prawne dotyczące energooszczędności w budownictwie. wykłady, projekty test pisemny, obserwacja wykonawstwa projektu K_W11++
K_U09+
P7S_UW
P7S_WG
02 Zna podstawowe zasady projektowania budynków energooszczędnych oraz możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. wykłady, projekty test pisemny, K_W11+
K_U09+
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U09+
P7S_UW
04 Potrafi przeprowadzić analizę charakterystyki energetycznej budynku oraz obliczyć efektywność zrealizowanych usprawnień energooszczędnych budynku. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U09+
P7S_UW
05 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia Projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_K02+
P7S_KK
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wiadomości wstępne: źródła energii i ich zużycie, rozwój zrównoważony. Wybrane zagadnienia z Dyrektyw Europejskich, Ustaw Krajowych oraz Warunków Technicznych (jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), dotyczące oszczędności energii zużywanej w budynkach. W01-03 MEK01 MEK05
1 TK02 Metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku. Obliczanie zapotrzebowania energii do ogrzewania i wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Kształtowanie bilansu ciepła budynku. Struktura strat ciepła. Zasady projektowania budynków o niskim zużyciu energii. W04-09 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK03 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budownictwie. Aktywne i bierne systemy heliogrzewcze, ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, gruntowe wymienniki ciepła. Energooszczędne urządzenia i instalacje stosowane w budynkach. Technologie wznoszenia budynków energooszczędnych. Energooszczędne materiały konstrukcyjne, izolacyjne i wykończeniowe. W10-15 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK04 Projekt termorenowacji budynku jednorodzinnego. Przygotowanie danych do obliczeń, stan istniejący przegród budowlanych. Obliczenia współczynników przenikania ciepła przegród budynku wyznaczających strefę ogrzewaną oraz współczynników strat ciepła przez przenikanie i wentylację. Obliczanie zysków i strat ciepła dla budynku. Obliczanie zapotrzebowania budynku na energię użytkową do ogrzewania i wentylacji. Obliczanie zapotrzebowania na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody. Obliczanie rocznego zapotrzebowania budynku na energię użytkową, końcową i pierwotną. P01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
1 TK05 Opis wariantu termorenowacji budynku. Wykonanie obliczeń jw. po termorenowacji budynku. Porównanie wskaźników EU, EK i EP przed i po termorenowacji. Analiza energetyczna przedsięwzięć termorenowacyjnych. P16-30 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium z wykładów.
Projekt/Seminarium Oddanie poprawnie wykonanego projektu wg indywidualnych założeń. Ocena z projektów (Op).
Ocena końcowa Ok = 0,4 ∙ Ow + 0,6 ∙ Op . Średnia ważona: 0,6 ocena z projektów + 0,4 ocena z kolokwium z wykładów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
2 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
3 M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study 2020
4 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
5 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
6 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
7 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
8 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
9 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019