logo
Karta przedmiotu
logo

Analizy statystyczne, ocena ryzyka i niezawodności

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13880

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 P30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Izabela Skrzypczak

semestr 1: dr inż. Joanna Zięba

semestr 1: dr inż. Wanda Kokoszka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy z zakresu zaawansowanych metod opracowania obserwacji oraz rozwiązywania naukowo-technicznych problemów w geodezji i planowaniu przestrzennym

Ogólne informacje o zajęciach: Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest przygotowanie studentów do świadomego stosowania narzędzi analitycznych i statystycznych do opracowywania wyników pomiarów geodezyjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Czaja Modele statystyczne w informacji o terenie – AGH Kraków. 1997
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Baran Rachunek wyrównawczy ART. Olsztyn. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów matematyki podstaw statystyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z matematyki, statystyki do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma poszerzoną wiedzę z analizy statystycznej danych, ma wiedzę z zakresu estymacji punktowej i przedziałowej, zna zasady estymacji modeli liniowych według metody najmniejszych kwadratów, wykład, laboratorium, zajęcia projektowe Egzamin, projekt indywidualny, obserwacja podczas wykonywanych zadań K_W01++
K_W03+
P7S_WG
02 Zna zasady składania wariancji zarówno dla wielkości nieskorelowanych jak i skorelowanych. wykład, zajęcia projektowe, laboratorium Egzamin, obserwacja wykonywanych zadań, projekt indywidualny K_W03+
P7S_WG
03 Ma umiejętność samodzielnego wyrównania wyników pomiarów w różnych typach osnów geodezyjnych oraz analizy uzyskanych wyników. laboratorium, zajęcia projektowe obserwacja podczas wykonywanych ćwiczeń, projekt indywidualny K_U07+
P7S_UW
04 Potrafi świadomie stosować narzędzia statystyki matematycznej do opracowania obserwacji z zakresu geomatyki. zajęcia projektowe, laboratorium obserwacja podczas wykonywanych ćwiczeń, projekt indywidualny K_U07+
P7S_UW
05 Potrafi świadomie stosować prawo składania wariancji zarówno dla wielkości nieskorelowanych jak i skorelowanych. zajęcia projektowe, laboratorium obserwacja podczas wykonywanych ćwiczeń, projekt indywidualny K_U07+
P7S_UW
06 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych zajęcia projektowe, laboratorium dyskusja omawianych wyników K_K02++
P7S_KK
P7S_KO
07 Zna i potrafi stosować do rozwiązywania praktycznych zadań inżynierskich modeli probabilistycznych do oceny niezawodności i ryzyka zajęcia projektowe, laboratorium obserwacja wykonywanych zadań, projekt indywidualny K_U07+
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zna pojęcia statystyki matematycznej. Rozkłady zmiennych. Zastosowania w geomatyce. Estymacja punktowa wyników obserwacji występujących w geomatyce. Zmienne losowe typu ciągłego. Rozkład normalny i jego parametry charakterystyczne. Wykres gęstości prawdopodobieństwa i jego interpretacja geometryczna. Wybrane rozkłady zmiennej losowej typu skokowego: chi-kwadrat, Studenta. Dwuwymiarowy rozkład normalny. Estymacja przedziałowa wyników pomiarów występujących w geomatyce. Prawo sumowania wariancji (prawo przenoszenia się błędów średnich) w pomiarach geodezyjnych. Model parametryczny Gaussa-Markowa dla uzgadniania wyników pomiarów w geomatyce. Model warunkowy Gaussa-Markowa dla uzgadniania wyników pomiarów w geomatyce. Zagadnienie korelacji i regresji W01 - W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK02 Problematyka bezpieczeństwa systemów. Pojęcia podstawowe, struktury organizacyjne w bezpieczeństwie, zapotrzebowanie na analizy bezpieczeństwa. Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Zarządzanie ryzykiem jako element SMS. Poziomy zarządzania ryzykiem w systemach technicznych i rodzaje ryzyka. Źródła zagrożeń, zagrożenia, zdarzenia niepożądane, ryzyko zagrożeń, identyfikacja źródeł zagrożeń i zagrożeń, aktywizacja zagrożeń, poziomy prawdopodobieństwa i poziomy skutków aktywizacji zagrożeń. Uogólniony model ryzyka, modele ryzyka w znanych metodach analizy ryzyka i szacowanie ryzyka. Wartościowanie ryzyka. Postępowania wobec ryzyka, modele systemów bezpieczeństwa. Monitorowanie ryzyka i komunikowanie o ryzyku. W15 -W30 MEK04
1 TK03 Obliczenia oparte na przykładach zmiennych losowych typu ciągłego mających zastosowanie w geomatyce. Estymacja punktowa i przedziałowa wyników obserwacji występujących w geomatyce. Analiza dokładności pomiarów szczegółów terenowych – zastosowanie prawa narastania wariancji. Zastosowania modeli Gaussa-Markowa dla uzgadniania wyników pomiarów w geomatyce. Równania obserwacyjne dla wielkości geodezyjnych: długości kątów poziomych i pionowych. Obliczenia związane z uzgadnianiem wyników pomiarów w sieciach kątowo-liniowych wraz z analizą dokładności. Identyfikacja zależności korelacyjnych w zagadnieniach inżynierskich P01 - P30 MEK03 MEK04
1 TK04 Ćwiczenia w aplikowaniu procedur metod zarządzania ryzykiem, analiza ryzyka systemów konstrukcyjnych, matryce i diagramy analizy ryzyka C1 - C30 MEK07
1 TK05 Ma świadomość ciągłego doskonalenia procedur obliczeniowych W01 - W30. P01 - P30 C01 - C30 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin końcowy sprawdzający nabytą wiedzę.
Laboratorium Wykonanie zadań obliczeniowych pod opieką prowadzącego zajęcia ćwiczeniowe. Matematyczne opracowanie wyników obserwacji geodezyjnych w formie tematów kontrolnych. Kolokwium sprawdzające umiejętność opracowania analitycznego wyników obserwacji geodezyjnych.
Projekt/Seminarium Obserwacja studentów podczas zajęć. Rozmowa w trakcie wykonywania pomiarów. Konsultacje projektów.
Ocena końcowa Zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa to średnia ważona z 0,6 x egzamin + 0,4 x projekt.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie