Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Geoinformatyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla
Kod zajęć: 13844
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce, umiejętności sporządzania podstawowych dokumentów planistycznych, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni w skali ogólnej
Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć
1 | Chmielewski J.M. | Teoria i praktyka planowania przestrzennego. Urbanistyka Europy | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2016 |
2 | Chmielewski J.M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2005 |
3 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Wydawnictwo Arkady Warszawa. | 1984 |
4 | Domański R. | Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne | Warszawa. | 2007 |
5 | Jędraszko A. | Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce | Warszawa . | 2005 |
6 | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | . | ||
7 | Cymerman R. (red.) | Planowanie przestrzenne dla rzeczoznawców majątkowych, zarządców oraz pośredników w obrocie nieruchomościami | Educaterra. | 2006 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z geografii i historii na poziomie szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności czytania map topograficznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę na temat systemu planowania przestrzennego w Polsce. Zna podstawowe dokumenty planistyczne wykonywane na różnych szczeblach planowania: krajowym, wojewódzkim, powiatowym, gminnym. | wykład | kolokwium zaliczeniowe |
K_W23++ K_W24++ K_W26++ K_W27+++ K_W28++ |
P6S_WG |
02 | Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych - Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (dokument planistyczny wykonywany na szczeblu gminnym) | projekt indywidualny | prezentacja projektu, ocena projektu |
K_U01++ K_U17+++ K_U21+++ K_U22+++ |
P6S_UW |
03 | Ma podstawową wiedzę na temat pozasystemowych dokumentów - decyzji administracyjnych oraz ustaw specjalnych obowiązujących w Polsce. Zna skutki prawidłowych i błędnych decyzji projektowych oraz wpływ tych decyzji na jakość środowiska zarówno zbudowanego jak i terenów otwartych | wykład | kolokwium zaliczeniowe |
K_W23++ K_W24++ K_W26++ K_W27+++ K_W28++ |
P6S_WG |
04 | Ma świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w celu zachowania ładu przestrzennego | wykład, projekt indywidualny | kolokwium zaliczeniowe, prezentacja projektu, ocena projektu |
K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KR P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-04 | MEK01 | |
5 | TK02 | W035-08 | MEK01 MEK03 | |
5 | TK03 | W09-W12, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK04 | W13-15 | MEK01 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wysłuchanie wykładów, ocena z kolokwium |
Projekt/Seminarium | Obecność na zajęciach, ocena z projektu |
Ocena końcowa | średnia ważona 70% projekt, 30% kolokwium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
2 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
3 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
4 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
5 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
6 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
7 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
8 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
11 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
12 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
13 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
14 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
15 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
16 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
17 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |