logo
Karta przedmiotu
logo

Energochłonność systemów klimatyzacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Energetyka w Budownictwie, Energetyka w Inżynierii Środowiska

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 13645

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Energetyka w Inżynierii Środowiska

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie się z możliwościami określania wielkości energochłonności systemów klimatyzacji, chłodnictwa i pomp ciepła.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczu określania podstawowych wielkości energetycznych, ekonomicznych oraz wpływu na środowisko sytemu klimatyzacji oraz powiązanych z nim układów pomp ciepła i chłodnictwa.

Inne: https://www.viessmann.edu.pl/wp-content/uploads/2014/12/PORADNIK_Viessmann____Pompy_Ciepla__2013_09.pdf

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 WOJCIECH OSZCZAK OGRZEWANIE DOMÓW Z ZASTOSOWANIEM POMP CIEPŁA WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI I ŁĄCZNOŚCI. 2009
2 RUBIK MARIAN POMPY CIEPŁA W SYSTEMACH GEOTERMII NISKOTEMP MULTICO. 2011
3 MARIAN RUBIK Chłodnictwo i pompy ciepła MEDIUM. 2020
4 Klaus Losche CHŁODNICTWO PWN. 2015
5 GUTKOWSKI KAZIMIERZ M., BUTRYMOWICZ DARIUSZ CHŁODNICTWO I KLIMATYZACJA WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN. 2019
6 Aleksander Pełech Wentylacja i klimatyzacja . 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zalewski Wojciech Pompy ciepła sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektry I.P.P.U."MASTA"Spółka z o.o.. 2001
2 Marian Rubik POMPY CIEPŁA Rubik technika instalacyjna w budowni Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie. 1999
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ernest Jagodziński Dom energooszczędny z pompą ciepła . 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach projektowych i wykładowych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość systemów ogrzewania i przemian termodynamicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Logiczna ocena zjawisk związanych z przenikaniem ciepła, przemianami powietrza wilgotnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość zależności wielkości zużycia energii od emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi zaprojektować system wentylacji wraz z układem pompy ciepła i systemem chłodniczym projekt indywidualny prezentacja projektu K_U06+++
P7S_UW
02 Zna podstawowe elementy systemu wentylacji, klimatyzacji, pomp ciepła i układu chłodniczego w zakresie energochłonności, wpływu na środowisko i kosztów ekonomicznych. wykład egzamin cz. pisemna K_W22+++
P7S_WG
03 Potrafi określić wielkość parametrów ekonomicznych, oszczędności, oddziaływania na środowisko układów klimatyzacji, pomp ciepła i systemów chłodniczych. wykład egzamin cz. praktyczna K_K04++
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do systemów klimatyzacji, pomp ciepła i układów chłodniczych W1 MEK02
2 TK02 Parametry energetyczne systemów klimatyzacji W2 MEK03
2 TK03 Parametry ekonomiczne systemów chłodniczych. Koszty inwestycyjne. W3 MEK02
2 TK04 Koszty eksploatacyjne pomp ciepła. W4 MEK02
2 TK05 Oddziaływanie instalacji na środowisko. W5 MEK03
2 TK06 Analiza ekonomoczna, i oddziaływania na środowisko dla wybranego systemu klimatyzacji wraz z układem chłodniczym lub pompą ciepła. P1 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie w formie pisemnej z całości wykładów.
Projekt/Seminarium Indywidualne zaliczenie projektu technicznego.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest składową ocen z zaliczenia z wykładów (40%) i projektu (60%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie