logo
Karta przedmiotu
logo

Obcojęzyczne nazewnictwo techniczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Energetyka w Budownictwie, Energetyka w Inżynierii Środowiska

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Zaopatrzenia w Wodę i Odprowadzania Ścieków

Kod zajęć: 13624

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Katarzyna Pietrucha-Urbanik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2+ według wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy, realizowany w semestrze II. Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta poziomu zaawansowania językowego na poziomie B2+ (nazewnictwo techniczne) w obszarze inżynierii środowiska.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje multimedialne, kopie tekstów i ćwiczeń do uzupełniania podczas zajęć.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Romaniuk E. Reader Friendly Civil Engineering SPNJO Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005
2 Pearson Longman Technical English Longman. 2008
3 Sieńko E., Tałałaj I. Green Matters - English for Environmental Engineering Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. 2005
4 Evans V., Dooley J., Rodgers K. Environmental Engineering Express Publishing. 2013
5 Ibbotson M. Cambridge English for Engineering Cambridge University Press. 2008
6 Ibbotson M. Professional English in Use: Engineering Cambridge University Press. 2008
7 Dummett P. Energy English for the Gas and Electricity Industries Heinle. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Evans V., Dooley J., Rodgers K. Environmental Engineering Express Publishing. 2013
2 Campbell S. English For The Energy Industry Oxford University Press. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie studiów I stopnia inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Jęz.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w parach i w grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wiedza: Student nabywa wiedzę i dysponuje wystarczającą znajomością środków językowych w celu formułowania zrozumiałych opisów lub wypowiadania się na przeważającą część tematów ogólnych z uwzględnieniem niektórych złożonych struktur zdaniowych. Odznacza się odpowiednio wysokim stopniem poprawności gramatycznej. Komunikacji nie zakłócają sporadyczne błędy, co pozwala na aktywny udział w dyskusjach Ćwiczenia W trakcie pisemnych testów kontrolnych (kolokwia), aktywność oraz interakcja podczas zajęć. K_W07++
K_U03++
P7S_UK
P7S_WK
02 Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz skomplikowane rozważania pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany (np. w obszarze energetyki). Jest w stanie pojmować znaczącą część wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących dot. energetyki. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_W07+
K_U03++
P7S_UK
P7S_WK
03 Produkcja: Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U03++
K_K01++
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK
04 Czytanie: Czyta ze zrozumieniem teksty popularno-naukowe związane z problemami współczesnego świata (głównie w zakresie energetyka), w których przedstawiane są określone stanowiska i poglądy. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. K_U03++
K_K01++
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK
05 Interakcja: Potrafi komunikować się w sposób płynny i naturalny, umożliwiający prowadzenie bezpośrednich rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Jest w stanie czynnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, wyrażając swoje zdanie i podtrzymując swoją opinię. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U03+
K_K01+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK
06 Pisanie: Potrafi pisać klarowne, szczegółowe teksty na dowolne tematy w obrębie swoich zainteresowań. Jest w stanie napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Ćwiczenia W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. K_U03++
K_K01++
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wybrane pojęcia i definicje z zakresu energetyki. Waste – recycling (słuchanie i czytanie, ćwiczenia leksykalne). Waste - electronic waste (rozumienie tekstu ze słuchu, czytanie). Waste – incineration (analiza tekstu, słowotwórstwo). Waste - waste management (czytanie ze zrozumieniem i dyskusja). Math - działania matematyczne, podstawowe nazewnictwo i symbole techniczne w układzie SI (ćwiczenia praktyczne, prezentacje). How to write professional e-mails (pisemne ćwiczenia praktyczne). Waste – wastewater (czytanie i praca z tekstem, ćwiczenia). Air and climate – air pollution (praca z tekstem, słowotwórstwo). Air and climate - global warming (praca z tekstem, czytanie, pisanie). Air and climate - greenhouse effect (mówienie, czytanie, słuchanie). Energy - renewable energy (praca z tekstem, ćwiczenia leksykalne). Energy - fossil fuels (rozumienie tekstu ze słuchu, ćwiczenia). Water – water pollution (słuchanie i czytanie, ćwiczenia leksykalne). Zasady bezpieczeństwa w laboratorium, nazewnictwo wyposażenia laboratoryjnego. Podsumowanie nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu energetyki. ćwiczenia MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej 3.0 (średnia arytmetyczna z 3 pisemnych kolokwiów, wszystkie oceny muszą być pozytywne min. 3.0).
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia ocen z trzech kolokwiów przeprowadzonych w formie pisemnej na w ramach wykładu w trakcie semestru (każde kolokwium zaliczone na ocenę pozytywną minimum 3,0 tj. 60% poprawności odpowiedzi).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Kalda; J. Krokos; K. Pietrucha-Urbanik Analysis of the factors contributing to environmental pollution in the Subcarpathian province 2024
2 P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik Bibliometric Analysis of Renewable Energy Research on the Example of the Two European Countries: Insights, Challenges, and Future Prospects 2024
3 P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zeleňáková Bibliometric Analysis of Renewable Energy Research and Industrial Assets in Poland and Slovakia 2024
4 T. Chorazy; Z. Dufek; P. Hlavínek; S. Keprdova; K. Pietrucha-Urbanik; J. Raček; B. Tchórzewska-Cieślak Comparison of Trenchless and Excavation Technologies in the Restoration of a Sewage Network and Their Carbon Footprints 2024
5 G. Kalda; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Sokolan Ecological safety as an important part of environmental and people security 2023
6 G. Kalda; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Sokolan; A. Studziński Occupational and ecological safety of employees 2023
7 H. Abd-Elhamid; H. Eldeeb; M. Ghonim; A. Ibrahim; M. Mowafy; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova Assessment of Dams’ Failure and Flood Wave Hazards on the Downstream Countries: A Case Study of the Grand Ethiopian Renaissance Dam (GERD) 2023
8 H. Abd-Elhamid; S. Elabd; R. Ezzeldin; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova Hybrid Optimization Algorithms of Firefly with GA and PSO for the Optimal Design of Water Distribution Networks 2023
9 I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak The Failure Risk Analysis of the Water Supply Network 2023
10 K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec An Approach to Assess the Water Resources Reliability and Its Management 2023
11 K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec Water supply safety assessment considering the water supply system resilience 2023
12 K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Water System Safety Analysis Model 2023
13 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak Water, Resources, and Resilience: Insights from Diverse Environmental Studies 2023
14 M. Abu-hashim; I. Hendy; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Salama; M. Zelenkova Decentralized Constructed Wetlands for Wastewater Treatment in Rural and Remote Areas of Semi-arid Regions 2023
15 M. Alnaimy; A. Elrys; A. Merwad; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova The Vital Roles of Parent Material in Driving Soil Substrates and Heavy Metals Availability in Arid Alkaline Regions: A Case Study from Egypt 2023
16 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Water Supply Networks - performance modelling and assessment 2023
17 P. Hlavínek; P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zeleňáková Renewable energy sources in their socioeconomic context: prospects for the transformation of the global energy landscape, a bibliometric analysis 2023
18 G. Kalda; T. Paździorny; K. Pietrucha-Urbanik Noise analysis and reduction methods in sanitation facilities and equipment 2022
19 K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec Niezawodność i bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej na przykładzie systemów zaopatrzenia w wodę 2022
20 K. Chmielowski; P. Hlavínek; D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak A Safety Assessment for Consumers of Water Using Logical Trees 2022
21 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Water distribution and risk governance: data issues in view of development of risk-informed decision-making approach 2022
22 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak A Grey-System Theory Approach to Assess the Safety of Gas-Supply Systems 2022
23 P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik Most Searched Topics in the Scientific Literature on Failures in Photovoltaic Installations 2022
24 K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak Możliwość aplikacji matrycowych metody analizy ryzyka w gospodarce wodnej 2021
25 K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Analysis of failure rate and time of water pipes failure removal 2021
26 K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Water network functional analysis 2021
27 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak Protecting critical infrastructure of water supply in interests of consumer safety 2021
28 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak A Case Study in View of Developing Predictive Models for Water Supply System Management 2021
29 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Functional Safety Concept to Support Hazard Assessment and Risk Management in Water-Supply Systems 2021
30 P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Reliability-Oriented Design of a Solar-PV Deployments 2021
31 D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; D. Skowrońska Assessment of Corrosion Properties of Selected Mineral Waters 2020
32 E. Kuliczkowska; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak An Approach to Analysing Water Consumers’ Acceptance of Risk-Reduction Costs 2020
33 K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Cost Analysis of Water Pipe Failure 2020
34 K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak Analysis of the turbidity of raw water in the context of water-supply safety 2020
35 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak Consumers’ Perceptions of the Supply of Tap Water in Crisis Situations 2020
36 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak Ensuring an adequate level of quality of water supply in regard to the safety of consumers 2020
37 M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak Water Network-Failure Data Assessment 2020
38 D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak An Approach to Estimating Water Quality Changes in Water Distribution Systems Using Fault Tree Analysis 2019
39 K. Pietrucha-Urbanik; A. Studziński Failure risk analysis of water distributions systems using hydraulic models on real field data 2019
40 K. Pietrucha-Urbanik; A. Studziński Qualitative analysis of the failure risk of water pipes in terms of water supply safety 2019
41 K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak; M. Urbanik Analysis of the Safety of Functioning Gas Pipelines in Terms of the Occurrence of Failures 2019
42 K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak Methods for identyfing threats of critical infrastructure systems within Baltic Sea region 2019
43 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak An approach to determine risk indices for drinking water - study investigation 2019
44 K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak A hazard assessment method for waterworks systems operating in self-government units 2019