Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Energetyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Energetyka w Budownictwie, Energetyka w Inżynierii Środowiska
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Zaopatrzenia w Wodę i Odprowadzania Ścieków
Kod zajęć: 13624
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Katarzyna Pietrucha-Urbanik
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2+ według wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy, realizowany w semestrze II. Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta poziomu zaawansowania językowego na poziomie B2+ (nazewnictwo techniczne) w obszarze inżynierii środowiska.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje multimedialne, kopie tekstów i ćwiczeń do uzupełniania podczas zajęć.
1 | Romaniuk E. | Reader Friendly Civil Engineering | SPNJO Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 2005 |
2 | Pearson Longman | Technical English | Longman. | 2008 |
3 | Sieńko E., Tałałaj I. | Green Matters - English for Environmental Engineering | Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. | 2005 |
4 | Evans V., Dooley J., Rodgers K. | Environmental Engineering | Express Publishing. | 2013 |
5 | Ibbotson M. | Cambridge English for Engineering | Cambridge University Press. | 2008 |
6 | Ibbotson M. | Professional English in Use: Engineering | Cambridge University Press. | 2008 |
7 | Dummett P. | Energy English for the Gas and Electricity Industries | Heinle. | 2011 |
1 | Evans V., Dooley J., Rodgers K. | Environmental Engineering | Express Publishing. | 2013 |
2 | Campbell S. | English For The Energy Industry | Oxford University Press. | 2009 |
Wymagania formalne: Ukończenie studiów I stopnia inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Jęz.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w parach i w grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Wiedza: Student nabywa wiedzę i dysponuje wystarczającą znajomością środków językowych w celu formułowania zrozumiałych opisów lub wypowiadania się na przeważającą część tematów ogólnych z uwzględnieniem niektórych złożonych struktur zdaniowych. Odznacza się odpowiednio wysokim stopniem poprawności gramatycznej. Komunikacji nie zakłócają sporadyczne błędy, co pozwala na aktywny udział w dyskusjach | Ćwiczenia | W trakcie pisemnych testów kontrolnych (kolokwia), aktywność oraz interakcja podczas zajęć. |
K_W07++ K_U03++ |
P7S_UK P7S_WK |
02 | Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz skomplikowane rozważania pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany (np. w obszarze energetyki). Jest w stanie pojmować znaczącą część wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących dot. energetyki. | Ćwiczenia | Na bieżąco w trakcie zajęć. |
K_W07+ K_U03++ |
P7S_UK P7S_WK |
03 | Produkcja: Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań. | Ćwiczenia | Na bieżąco w trakcie zajęć. |
K_U03++ K_K01++ |
P7S_KK P7S_KR P7S_UK |
04 | Czytanie: Czyta ze zrozumieniem teksty popularno-naukowe związane z problemami współczesnego świata (głównie w zakresie energetyka), w których przedstawiane są określone stanowiska i poglądy. | Ćwiczenia | Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. |
K_U03++ K_K01++ |
P7S_KK P7S_KR P7S_UK |
05 | Interakcja: Potrafi komunikować się w sposób płynny i naturalny, umożliwiający prowadzenie bezpośrednich rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Jest w stanie czynnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, wyrażając swoje zdanie i podtrzymując swoją opinię. | Ćwiczenia | Na bieżąco w trakcie zajęć. |
K_U03+ K_K01+ |
P7S_KK P7S_KR P7S_UK |
06 | Pisanie: Potrafi pisać klarowne, szczegółowe teksty na dowolne tematy w obrębie swoich zainteresowań. Jest w stanie napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. | Ćwiczenia | W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. |
K_U03++ K_K01++ |
P7S_KK P7S_KR P7S_UK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | ćwiczenia | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
5.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej 3.0 (średnia arytmetyczna z 3 pisemnych kolokwiów, wszystkie oceny muszą być pozytywne min. 3.0). |
Ocena końcowa | Ocena końcowa to średnia ocen z trzech kolokwiów przeprowadzonych w formie pisemnej na w ramach wykładu w trakcie semestru (każde kolokwium zaliczone na ocenę pozytywną minimum 3,0 tj. 60% poprawności odpowiedzi). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Kalda; J. Krokos; K. Pietrucha-Urbanik | Analysis of the factors contributing to environmental pollution in the Subcarpathian province | 2024 |
2 | P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik | Bibliometric Analysis of Renewable Energy Research on the Example of the Two European Countries: Insights, Challenges, and Future Prospects | 2024 |
3 | P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zeleňáková | Bibliometric Analysis of Renewable Energy Research and Industrial Assets in Poland and Slovakia | 2024 |
4 | T. Chorazy; Z. Dufek; P. Hlavínek; S. Keprdova; K. Pietrucha-Urbanik; J. Raček; B. Tchórzewska-Cieślak | Comparison of Trenchless and Excavation Technologies in the Restoration of a Sewage Network and Their Carbon Footprints | 2024 |
5 | G. Kalda; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Sokolan | Ecological safety as an important part of environmental and people security | 2023 |
6 | G. Kalda; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Sokolan; A. Studziński | Occupational and ecological safety of employees | 2023 |
7 | H. Abd-Elhamid; H. Eldeeb; M. Ghonim; A. Ibrahim; M. Mowafy; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova | Assessment of Dams’ Failure and Flood Wave Hazards on the Downstream Countries: A Case Study of the Grand Ethiopian Renaissance Dam (GERD) | 2023 |
8 | H. Abd-Elhamid; S. Elabd; R. Ezzeldin; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova | Hybrid Optimization Algorithms of Firefly with GA and PSO for the Optimal Design of Water Distribution Networks | 2023 |
9 | I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | The Failure Risk Analysis of the Water Supply Network | 2023 |
10 | K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec | An Approach to Assess the Water Resources Reliability and Its Management | 2023 |
11 | K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec | Water supply safety assessment considering the water supply system resilience | 2023 |
12 | K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Water System Safety Analysis Model | 2023 |
13 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak | Water, Resources, and Resilience: Insights from Diverse Environmental Studies | 2023 |
14 | M. Abu-hashim; I. Hendy; K. Pietrucha-Urbanik; Y. Salama; M. Zelenkova | Decentralized Constructed Wetlands for Wastewater Treatment in Rural and Remote Areas of Semi-arid Regions | 2023 |
15 | M. Alnaimy; A. Elrys; A. Merwad; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zelenakova | The Vital Roles of Parent Material in Driving Soil Substrates and Heavy Metals Availability in Arid Alkaline Regions: A Case Study from Egypt | 2023 |
16 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Water Supply Networks - performance modelling and assessment | 2023 |
17 | P. Hlavínek; P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; M. Zeleňáková | Renewable energy sources in their socioeconomic context: prospects for the transformation of the global energy landscape, a bibliometric analysis | 2023 |
18 | G. Kalda; T. Paździorny; K. Pietrucha-Urbanik | Noise analysis and reduction methods in sanitation facilities and equipment | 2022 |
19 | K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak; J. Żywiec | Niezawodność i bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej na przykładzie systemów zaopatrzenia w wodę | 2022 |
20 | K. Chmielowski; P. Hlavínek; D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak | A Safety Assessment for Consumers of Water Using Logical Trees | 2022 |
21 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Water distribution and risk governance: data issues in view of development of risk-informed decision-making approach | 2022 |
22 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak | A Grey-System Theory Approach to Assess the Safety of Gas-Supply Systems | 2022 |
23 | P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik | Most Searched Topics in the Scientific Literature on Failures in Photovoltaic Installations | 2022 |
24 | K. Boryczko; I. Piegdoń; K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak | Możliwość aplikacji matrycowych metody analizy ryzyka w gospodarce wodnej | 2021 |
25 | K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Analysis of failure rate and time of water pipes failure removal | 2021 |
26 | K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Water network functional analysis | 2021 |
27 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak | Protecting critical infrastructure of water supply in interests of consumer safety | 2021 |
28 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | A Case Study in View of Developing Predictive Models for Water Supply System Management | 2021 |
29 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Functional Safety Concept to Support Hazard Assessment and Risk Management in Water-Supply Systems | 2021 |
30 | P. Kut; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Reliability-Oriented Design of a Solar-PV Deployments | 2021 |
31 | D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; D. Skowrońska | Assessment of Corrosion Properties of Selected Mineral Waters | 2020 |
32 | E. Kuliczkowska; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | An Approach to Analysing Water Consumers’ Acceptance of Risk-Reduction Costs | 2020 |
33 | K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Cost Analysis of Water Pipe Failure | 2020 |
34 | K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak | Analysis of the turbidity of raw water in the context of water-supply safety | 2020 |
35 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak | Consumers’ Perceptions of the Supply of Tap Water in Crisis Situations | 2020 |
36 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak | Ensuring an adequate level of quality of water supply in regard to the safety of consumers | 2020 |
37 | M. Eid; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | Water Network-Failure Data Assessment | 2020 |
38 | D. Papciak; K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak | An Approach to Estimating Water Quality Changes in Water Distribution Systems Using Fault Tree Analysis | 2019 |
39 | K. Pietrucha-Urbanik; A. Studziński | Failure risk analysis of water distributions systems using hydraulic models on real field data | 2019 |
40 | K. Pietrucha-Urbanik; A. Studziński | Qualitative analysis of the failure risk of water pipes in terms of water supply safety | 2019 |
41 | K. Pietrucha-Urbanik; B. Tchórzewska-Cieślak; M. Urbanik | Analysis of the Safety of Functioning Gas Pipelines in Terms of the Occurrence of Failures | 2019 |
42 | K. Pietrucha-Urbanik; D. Szpak; B. Tchórzewska-Cieślak | Methods for identyfing threats of critical infrastructure systems within Baltic Sea region | 2019 |
43 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak | An approach to determine risk indices for drinking water - study investigation | 2019 |
44 | K. Pietrucha-Urbanik; J. Rak; B. Tchórzewska-Cieślak | A hazard assessment method for waterworks systems operating in self-government units | 2019 |