logo
Karta przedmiotu
logo

Ubezpieczenia w transporcie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13613

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Środki techniczne w logistyce i spedycji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edyta Zielińska

Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji https://ezielinska.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 3: dr inż. Sylwia Daszykowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Pogłębiona znajomość rynku ubezpieczeń komunikacyjnych i transportowych. Umiejętność analizy umów ubezpieczeniowych i doboru formy ubezpieczenia odpowiedniego do realizacji zadań transportowych. Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów 3 semestru.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Orlicki M., Pokrzywniak J., Raczyński A. Obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz 2007.
2 Ratajczak R. Firma transportowa krok po kroku : zarządzanie, finanse, ubezpieczenia Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2016.
3 Rogowski S. Ubezpieczenia komunikacyjne Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2008.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Aleksandrowicz P. Inżynieria powypadkowa w weryfikacji roszczeń odszkodowawczych Wydaw. Uczel. Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
2 Ronka-Chmielowiec W. Ubezpieczenia Wydaw. C.H.Beck, Warszawa 2016.
3 Szymańska A. Statystyczna analiza systemów bonus-malus w ubezpieczeniach komunikacyjnych Wydaw.Uniw. Łódz., Łódź 2014.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów kierunku Inżynieria środków transportu.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie ubezpieczeń transportowych. wykład kolokwium K_W04++
K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
02 Potrafi dokonać analizy umów i dobrać odpowiednie formy ubezpieczenia do zadań transportowych oraz ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. Laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, sprawdzian K_U01+
K_U11+
K_K05+
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Międzynarodowy rynek ubezpieczeń. Gospodarczy wymiar ubezpieczeń w transporcie. Istota i pojęcie ubezpieczeń komunikacyjnych. Podział ubezpieczeń komunikacyjnych. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w ruchu krajowym i międzynarodowym. Rodzaje i zasady odpowiedzialności cywilnej. Zasady i warunki ubezpieczenia autocasco. NNW kierowców i pasażerów w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Charakterystyka pozostałych ubezpieczeń komunikacyjnych. Taryfy ubezpieczeń komunikacyjnych. Podstawy prawne ubezpieczeń transportowych. Przedmiot i zakres ubezpieczeń transportowych. Ubezpieczenia mienia w transporcie - ubezpieczenie floty transportowej, ubezpieczenie ładunku w transporcie krajowym i międzynarodowym. W01-W15 MEK01
3 TK02 Wprowadzenie. Istota odpowiedzialności odszkodowawczej. Umowy ubezpieczenia. Umowy transportowe- umowa przewozu, umowa spedycji. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP). Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora (OCS). Ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym i międzynarodowym (CARGO). Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. L01-L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Wiedza z wykładów sprawdzana jest po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych, podczas pisemnego kolokwium (2,8-3,0 pkt. - bdb; 2,5-2,7 pkt. - +db; 2,2-2,4 pkt. - db; 1,9-2,1 pkt. - +dst; 1,5-1,8 pkt. - dst; 0-1,4 pkt. ndst).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawdzianów i przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Ocena łączna jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwium z wykładów oraz z zajęć laboratoryjnych. Przewiduje się jeden termin poprawkowy dla kolokwium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Drop; E. Zielińska Ocena działalności kurierskiej w DHL i DPD 2022
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
4 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
5 J. Mikoś; S. Siedlecka; E. Zielińska Ewidencjonowanie wykroczeń w czasie pracy kierowcy 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
7 E. Zielińska Charakterystyka rynku usług kolejowych w Polsce w latach 2016-2018 2019
8 E. Zielińska Ocena transportu morskiego w Polsce 2019
9 E. Zielińska Ocena wypadkowości na polskich drogach 2019
10 E. Zielińska Struktura i działalność wybranych portów lotniczych w Polsce 2019
11 E. Zielińska Wybrane aspekty funkcjonowania warsztatów samochodowych w Polsce 2019