logo
Karta przedmiotu
logo

Infrastruktura operacyjna pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13601

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Wojewoda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu współczesnej infrastruktury operacyjnej pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jastrzębska G. Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne WNT, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne Informatory techniczne Bosch, nr 1/2010.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną, pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, zastosowania, rodzajów i właściwości współczesnej infrastruktury operacyjnej pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Zna obszary i kierunki badań prowadzonych przez Wydział w dziedzinie powiązanej z treściami przedmiotu. wykład, laboratorium, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, raport pisemny, prezentacja projektu K_W04+++
K_W06+
K_W13+++
P7S_WG
P7S_WK
02 Posiada umiejętność oceny właściwości współczesnej infrastruktury operacyjnej pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz prowadzenia badań jej efektywności. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczej, zna i umie się posłużyć metodami, narzędziami i technikami badawczymi. wykład, laboratorium, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, raport pisemny, prezentacja projektu K_U01+++
K_U06+
K_U14++
K_K01+++
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rola i znaczenie infrastruktury operacyjnej w użytkowaniu pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wymagania oraz ograniczenia stawiane pojazdom z napędami alternatywnymi. Charakterystyka elektrochemicznych zasobników energii i źródeł mocy szczytowej stosowanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych - wymagania i koncepcje. Charakterystyka zasobników energii stosowanych w pojazdach - superkondensatory i koła zamachowe. Ogniwa paliwowe i ich zastosowanie w pojazdach. Przepisy i normy dotyczące użytkowania pojazdów z alternatywnymi źródłami energii. Tendencje rozwojowe infrastruktury operacyjnej pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W01-W15, L01-L08, P01-P08 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z wykładów weryfikuje realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładów jest zaliczenie laboratorium i projektu. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,0 ÷ 2,9 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 3,0 ÷ 3,4 p. dst (3,0); 3,5 ÷ 3,9 p. +dst (3,5); 4,0 ÷ 4,4 p. db (4,0); 4,5 ÷ 4,7 p. +db (4,5); 4,8 ÷ 5,0 p. bdb (5,0).
Laboratorium Oceny są wystawiane są na podstawie odpowiedzi ustnej podczas zajęć. Ocena końcowa z laboratorium jest średnią z ocen uzyskanych podczas semestru, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest komplet oddanych sprawozdań.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań projektowych, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu i prezentacji projektu, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z trzech form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
2 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
3 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
4 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
5 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
7 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
8 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019
9 M. Nieckarz; A. Rzeszutek; P. Wojewoda Analiza stanu śródlądowych dróg wodnych w Polsce 2019