logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria odwrotna w projektowaniu środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13592

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii odwrotnej w projektowania środków transportu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Wełyczko CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym. Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
2 Wojciech Skarka, Andrzej Mazurek CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
3 Pobożniak J. Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie w systemie CAD/CAM CATIA V5 Wydawnictwo HELION, Gliwice . 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Branżowe periodyki np. "Projektowanie i konstrukcje inżynierskie" .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na listę studentów w danym semestrze na realizowanej specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawozdanie K_W04++
K_U05++
K_U06+
K_U14++
K_K01+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Pojęcie inżynierii odwrotnej. Inżynieria odwrotna jako proces pozyskiwania informacji o produkcie. Zastosowanie inżynierii odwrotnej: przemysł lotniczy (naprawy, regeneracja, symulacje, dopasowywanie, weryfikacja elementów), budowa maszyn (weryfikacja elementów w trakcie produkcji, sprawdzanie pierwszej serii, kontrola procesu produkcji, zmiany konstrukcji), odlewnictwo, tłoczniki (weryfikacja i analiza zużycia form/tłoczników), prototypowanie, analiza drgań, analiza ludzkiej skóry, obrazowanie 3D ludzkiego ciała, kości, narządów, pomiary i archiwizacja eksponatów muzealnych. W1-W2 MEK01
6 TK02 Klasyfikacja i rodzaje skanerów 3D. Skanery bezstykowe (laserowe, prążkowe, tomografia komputerowa, mikrofalowe, radarowe). Skanery stykowe (ramiona pomiarowe, przezbrojone maszyny CNC). Proces digitalizacji obiektu. Chmura punktów. Triangulacja. Siatka trójkątów. Krzywe powierzchniowe. Modele 3D i ich rodzaje. Krzywe swobodne, Beziera, typu Spline, B-Spline, NURBS. W3-W4 MEK01
6 TK03 Optyczne metody pomiaru kształtu. Metody fotogrametryczne - charakterystyka. Triangulacja laserowa. Metody polowe. Analiza obrazów prążkowych projektowanych na powierzchnię obiektu: intensywnościowa (pasywna) i fazowa (aktywna). Materiały antyrefleksyjne. Specyfika pomiarów z użyciem metod polowych. W5-W6 MEK01
6 TK04 Urządzenia do odwzorowania cech geometrycznych przedmiotów. Maszyny współrzędnościowe; istotne parametry. Ramiona pomiarowe. Ręczne skanery laserowe. Skanera ze światłem białym i niebieskim. Parametry skanerów 3D (ilość rejestrowanych punktów pomiarowych, czas pomiaru, objętość pomiarowa, odległość punktów pomiarowych, rozdzielczość, niepewność pomiaru). W7-W8 MEK01
6 TK05 Wykorzystanie wyników skanowania do stworzenia kopii elementu. Przykład procesu definiowania modelu 3D elementów wewnętrznych lampy samochodowej na bazie siatki trójkątów części sąsiednich. Przykład stworzenia modelu powierzchniowego zmodyfikowanej deski rozdzielczej samochodu osobowego przy wykorzystaniu skanu 3D. W9-W10 MEK01
6 TK06 Oprogramowanie GOM Atos Professional i GOM Inspect. Wykorzystanie do kontroli odchyłek wymiarowych i kształtu przykładowych części i zespołów. Oprogramowanie CATIA V5. Moduł Digitized Shape Editor; edycja siatki z użyciem poleceń: Mesh Creation, Mesh Smoothing, Mesh Cleaner, Fill Holes, Merge Clouds, Extract Data, Disassemble Data, Split, Trim/Split, Projection on Plane. Skalowanie siatki trójkątów w trakcie importu do programu. W11-W12 MEK01
6 TK07 Oprogramowanie CATIA V5, moduł Quick Surface Reconstruction. Charakterystyka poleceń z grupy Scan Creation (Curve Projection, Planar Sections), Curve Creation (3D Curve, Curve on Mesh, Curve from Scan, Intersection, Projection). Tworzenie prymitywów geometrycznych na bazie siatki trójkątów z użyciem polecenia Basic Surface Recognition (płaszczyzna, sfera, walec, stożek) w trybie ręcznym oraz automatycznym. W13-W14 MEK01
6 TK08 Modelowanie powierzchniowe w programie CATIA V5 z użyciem modułu Generative Shape Design. Wykorzystanie elementów importowanych do zdefiniowania geometrii bazowej dla tworzonego modelu. W15 MEK01
6 TK09 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego projektów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. L1 MEK01
6 TK10 Zapoznanie z budową i charakterystyką skanera 3D GOM Atos I 2M. Wyposażenie zestawu. Kalibracja skanera. L2-L3 MEK01
6 TK11 Zapoznanie z oprogramowaniem ATOS Professional. Znaczenie i dobór parametrów skanowania. Strategie skanowania. Skanowanie elementów nietypowych. L4-L5 MEK01
6 TK12 Przygotowanie wybranego elementu do skanowania. Dobór i naklejenie znaczników. Naniesienie środka antyrefleksyjnego. Skanowanie 3D. L6-L7 MEK01
6 TK13 Proces poligonizacji z użyciem oprogramowania GOM Atos Professional. Korekta siatki trójkątów z wykorzystaniem wbudowanych narzędzi. L8-L9 MEK01
6 TK14 Oprogramowanie GOM Inspect. Interfejs użytkownika. Definiowanie nowego projektu. Import danych do programu. L10-L11 MEK01
6 TK15 Oprogramowanie GOM Inspect. Elementy rzeczywiste (siatka trójkątów) i nominalne (model CAD). Rodzaje bazowania (wstępne, główne, manualne). L12-L13 MEK01
6 TK16 Proste porównanie geometrii elementów rzeczywistych i nominalnych. Barwna mapa odchyłek. L14-L15 MEK01
6 TK17 Tworzenie w programie GOM Inspect elementów geometrycznych (płaszczyzna, walec, stożek). Eksport geometrii w formacie iges. L16-L17 MEK01
6 TK18 Kontrola odległości w programie GOM Inspect. Kontrola odległości w zdefiniowanym kierunku. L18-L19 MEK01
6 TK19 Tolerancja kształtu w programie GOM Inspect. Wyznaczanie odchyłek okrągłości i walcowości. L20-L21 MEK01
6 TK20 Tworzenie przekrojów inspekcyjnych. Etykiety odchyłek. L22-L23 MEK01
6 TK21 Zapoznanie z oprogramowaniem CATIA V5. Interfejs programu. Podstawowe operacje. Wybrane moduły w grupie Shape. L24-L25 MEK01
6 TK22 CATIA V5 - import siatki trójkątów z użyciem modułu Digitized Shape Editor. Ustalanie parametrów importu. Zapoznanie z modułem Quick Surface Reconstruction. Podstawowe operacje na siatce trójkątów. L26-L27 MEK01
6 TK23 CATIA V5 - podstawowe operacje modelowanie powierzchniowego z wykorzystaniem siatki trójkątów. L28-L29 MEK01
6 TK24 Podsumowanie zajęć. Wystawienie/poprawa ocen. L30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 14.22 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 16.65 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 14.35 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.32 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 3.69 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.58 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 14.18 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.02 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku pisemnego testu egzaminacyjnego. Kryterium oceny: do 49% max. liczby punktów; 2,0, 50-60%; 3,0, 61-70%; 3,5, 71-80%; 4,0, 81-90%; 4,5, 91-100%; 5,0. Ocena może zostać podniesiona o 0,5 stopnia w przypadku ponadprzeciętnej aktywności/wykazanej wiedzy studenta na zajęciach.
Laboratorium Ocena jest średnią arytmetyczną z ocen z 3 testów w semestrze. Kryterium oceny: do 49% max. liczby punktów; 2,0, 50-60%; 3,0, 61-70%; 3,5, 71-80%; 4,0, 81-90%; 4,5, 91-100%.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z ocen z egzaminu i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie