logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie inżynierskie środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13586

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierskiego projektowania środków transportu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Osiński Zb. (red.) Podstawy konstrukcji maszyn, Tom I, II PWN Warszawa. 1999
2 Augustyn J. Połączenia spawane i zgrzewane Arkady, Warszawa. 1987
3 Osiński Z. Sprzęgła i hamulce PWN, Warszawa. 1985
4 Kapiński S. Kształtowanie elementów nadwozi samochodów WKŁ, Warszawa. 1996
5 Andrzej Wełyczko CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym. Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
6 Wojciech Skarka, Andrzej Mazurek CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
7 Pobożniak J. Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie w systemie CAD/CAM CATIA V5 Wydawnictwo HELION, Gliwice . 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mazanek E. (red.) Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Łożyska, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne. WNT, Warszawa. 2008
2 Stańczyk T. L., Łomako D. Komputerowe obliczenia zespołów samochodów i ciągników Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce. 2004
3 Sobczyk P. Hydraulika siłowa. Zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN S.A. Warszawa. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Branżowe periodyki np. "Projektowanie i konstrukcje inżynierskie", "Napędy i Sterowanie" .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na listę studentów w danym semestrze na realizowanej specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W04+
K_W07++
K_U06+
K_U07+++
K_U14+++
K_K01+
K_K02+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe oznaczenia, jednostki, materiały. Przypomnienie zasadniczych treści z mechaniki, wytrzymałości materiałów i teorii maszyn i mechanizmów. Klasyfikacja środków transportu. Zasadnicze wymagania dla maszyn i urządzeń w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Zasady bezpieczeństwa kompleksowego. Ocena i analiza ryzyka w zakresie eksploatacji maszyn. PLM (Product Lifecycle Management). Znaczenie w projektowaniu takich procesów i czynników jak: prognozowanie, planowanie, produkcja, dystrybucja, logistyka. Benchamarking w projektowaniu środków transportu. W1-W2 MEK01
5 TK02 Niezawodność środków transportu. Wymagania dla elementów sterowniczych. Warunki i wymagania dla stanowisk pracy operatorów maszyn i urządzeń. Klasyfikacja układów napędowych wg kryterium źródła energii (mechaniczny, elektryczny, hydrauliczny, pneumatyczny, hybrydowy). Rodzaje i charakterystyka napędów mechanicznych (ręczny/nożny, silnikowy, z akumulatorem energii mechanicznej). Charakterystyki mechaniczne źródeł napędu i ich wykorzystanie do projektowania lub doboru do konkretnych zastosowań. Opory ruchu, charakterystyka obciążenia mechanizmów i układów napędowych środków transportu. W3-W4 MEK01
5 TK03 Sprzęgła i ich sterowanie w układach napędowych środków transportu. Dobór okładzin sprzęgłowych według maksymalnego momentu obrotowego silnika. Wyznaczanie jednostkowej pracy tarcia sprzęgła. Obliczenia skrzyń przekładniowych wybranych środków transportu. Metodyka i dobór łożysk. Obliczenia i dobór wałów napędowych. Obliczenia i dobór elementów układów hamulcowych środków transportu. W5-W6 MEK01
5 TK04 Elektryczne układy napędowe. Określenie energochłonności ruchu typowych środków transportu. Charakterystyki silników elektrycznych prądu stałego i przemiennego. Dobór silnika. Wyznaczanie pojemności akumulatorów dla zadanego zasięgu teoretycznego. Monitorowanie parametrów pracy elektrycznego układu napędowego. Hydrauliczne układy napędowe; dobór pompy, średnic przewodów, elementów wykonawczych, elementów sterowania i kontroli. Siłowniki jednostronnego i dwustronnego działania. Rozdzielacze i zawory hydrauliczne. W7-W8 MEK01
5 TK05 Wyznaczanie strat ciśnienia spowodowanych oporami przepływu. Wyznaczanie prędkości ruchu tłoczysk siłowników hydraulicznych. Obliczanie sprawności hydromechanicznej pomp. Dobór silników hydraulicznych. Nadwozia i struktury nośne środków transportu. Legislacja w kontekście projektowania nadwozi i wyposażenia pojazdów. Normy prawne w zakresie wymiarów, charakterystyki eksploatacyjnej, właściwości mechanicznych. W9-W10 MEK01
5 TK06 Trójwymiarowy, prostokątny układ odniesienia i jego znaczenie w projektowaniu nadwozi. Ustalanie objętości bagażnika samochodu wg norm. Projekt nadwozia z uwzględnieniem wybranych czynników (przepisy prawne/normy, marketing, czynniki techniczne i technologiczne, ekonomiczne, zapewnienie jakości). Stylizacja - stosowane techniki i oprogramowanie. Rozplanowanie przestrzeni pasażerskiej zgodnie z normami i przy wykorzystaniu oprogramowania CAD. W11-W12 MEK01
5 TK07 Znaczenie rozkładu masy dla konstrukcji pojazdów. Wyznaczanie środka ciężkości pojazdów. Praca z katalogami elementów znormalizowanych, części oraz gotowych zespołów i podzespołów. Oprogramowanie CAD w analizie kinematyki mechanizmów. Specjalizowane moduły do obliczeń inżynierskich z wykorzystaniem MES. Analizy numeryczne CFD. Inżynieria odwrotna w procesie projektowania. Wykorzystanie w procesie projektowania plików modeli CAD zapisanych w najpopularniejszych formatach wymiany danych. Specyfika plików stp, igs. W13-W15 MEK01
5 TK08 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego projektów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. P1 MEK01
5 TK09 Dobór sprzęgła do wybranego układu napędowego wg maksymalnego momentu obrotowego silnika. P2-P3 MEK01
5 TK10 Dobór okładzin sprzęgłowych wg kryterium jednostkowej pracy tarcia. P4-P6 MEK01
5 TK11 Dobór mocy napędu przenośnika taśmowego. P7-P10 MEK01
5 TK12 Analiza kinematyczna wybranego mechanizmu z użyciem oprogramowania CATIA V5. P11-P12 MEK01
5 TK13 Projekt hydraulicznego układu napędowego do wybranej maszyny. P13-P14 MEK01
5 TK14 Podsumowanie zajęć. Wystawienie/poprawa ocen. P15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.22 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.61 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.99 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 4.63 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 0.56 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.45 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 3.99 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 0.56 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku testu pisemnego. Kryterium oceny: do 49% max. liczby punktów; 2,0, 50-60%; 3,0, 61-70%; 3,5, 71-80%; 4,0, 81-90%; 4,5, 91-100%; 5,0. Ocena może zostać podniesiona o 0,5 stopnia w przypadku ponadprzeciętnej aktywności/wykazanej wiedzy studenta na zajęciach.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z projektów. Ocena 3,0 z projektu jest wystawiana jeśli projekt zawiera uchybienia merytoryczne i formalne, ocena 3,5 - jeśli projekt zawiera małą ilość uchybień merytorycznych i formalnych, ocena 4,0 - jeśli projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i posiada przeciętną ilość formalnych, ocena 4,5 - projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i cechuje się małą ilością uchybień formalnych, ocena 5,0 jest wystawiana gdy praca nie zawiera żadnych uchybień merytorycznych i formalnych. Oceniana jest również aktywność studenta na zajęciach, a ocena jest kwestią indywidualną, zależną od wykazanej przez studenta wiedzy.
Ocena końcowa Średnia z ocen z pisemnego zaliczenia wykładów i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie