logo
Karta przedmiotu
logo

Czynnik ludzki w transporcie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 13557

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Lesław Bichajło

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uświadomienie i zapoznanie studenta z ograniczeniami i wymaganiami dla infrastruktury transportowej wynikającymi z charakterystyki czynnika ludzkiego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy na kierunku Transport

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 S. Bęczkowska Bezpieczeństwo i ergonomia w transporcie – analiza badań ankietowo-ekspertowych w przewozach ADR-ów (towarów niebezpiecznych) Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej Nr 67. 2015
2 E. Kałużna, Andrzej Fellner Metody uwzględniania czynnika ludzkiego w zarządzaniu bezpieczeństwem systemu transportu lotniczego Pr. Nauk. PWarsz., Transp. 2014 z. 103, s. 99-113. 2014
3 Sitarz M., Chruzik K., Mańka I. Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem transportu kolejowego w Polsce Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej, Mechanika, 7M/2012. 2012
4 C.Szczepaniak Podstawy modelowania systemu człowiek-pojazd-otoczenie PWN Warszawa. 1999
5 K.Rajchel, S.Wieczorek Prawno-ergonomiczne zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym Politechnika Rzeszowska. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych procedur sterowania pojazdami i maszynami oraz innymi środkami transportu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Ogólna wiedza o podstawach systemów transportowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkich

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna psycho-fizyczne właściwości człowieka, z uwzględnieniem percepcji (w szczególności wzrokowej), znaczenia zmysłu równowagi, gospodarowania zasobami uwagi, wpływem stresu i samopoczucia oraz czynników zewnętrznych na reakcje człowieka. Zna znaczenie wykształcenia i treningu dla nabycia i podtrzymania właściwych reakcji na bodźce. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W08+++
K_W13++
K_W17++
K_W18+++
K_W32+++
K_W49++
K_W52+++
K_U01++
K_U06++
K_U08++
K_U34++
K_K01++
K_K05++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Student zapoznaje się z ograniczeniami percepcji na stanowisku symulatora samochodu, pociągu i samolotu. laboratorium, wykład kolokwium, raport pisemny K_W08+++
K_W13+++
K_W17++
K_W18++
K_W32++
K_W49++
K_W52+++
K_U11++
K_U13+++
K_U28+++
K_U35+++
K_K03+++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zmysły człowieka. Wpływ czynników środowiskowych na zachowanie człowieka w systemach transportowych. Stres i presja a zachowanie człowieka. Model uwagi człowieka. Zaburzenia percepcji bodźców. Dystraktory uwagi. Zmęczenie. Czas reakcji. Szkolenie i trening w zawodach transportowych. Błędy operatorów systemów transportowych: kierowców, maszynistów, pilotów, dyżurnych i kontrolerów ruchu. Analizy zdarzeń w transporcie. Znaczenie informacji zwrotnej dla ulepszania systemów bezpieczeństwa w transporcie. W01, L01 MEK01 MEK02
6 TK02 Praktyczne zaznajomienie się studenta z niektórymi ograniczeniami organizmu człowieka i ocena ich wpływu na bezpieczeństwo wykonywanego zadania transportowego. W01, L01 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe z wykładu
Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium
Ocena końcowa Ocena z przedmiotu= 0,4 oceny zaliczeniowej z projektu + 0,6 oceny zaliczeniowej z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bichajło Dystrybucja uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia 2023
2 L. Bichajło Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego \"LUD 2023\" 2023
3 L. Bichajło; R. Oliwa; P. Ostyńska; J. Ryszkowska Sposób wytwarzania elastycznej pianki poliuretanowej z recyklingu PET 2023
4 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Asfalt lany w nawierzchni drogowych obiektów mostowych 2022
5 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Resistance to permanent deformation of the TLA-modified mastic asphalt mixture based on static and dynamic indentation 2022
6 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Effects of Aging on the Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Bitumen 2021
7 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Experimental Study on Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Binder 2021
8 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Influence of composition and properties of mastic with natural asphalt on mastic asphalt mixture resistance to permanent deformation 2021
9 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA-Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture 2021
10 L. Bichajło; P. Olszewski; M. Szarata Simulation Study of Dynamic Bus Lane Concept 2021
11 L. Bichajło Percepcja wzrokowa drogi i jej wyposażenia 2020
12 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Wpływ starzenia krótkoterminowego asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego na modelowanie lepkości zerowego ścinania 2020
13 L. Bichajło; K. Kowalski; M. Szarata Analiza i prognoza ruchu na terenie miasta Krosna 2019
14 L. Bichajło; K. Kołodziej Porównanie metod badania odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego 2019