logo
Karta przedmiotu
logo

Diagnostyka i eksploatacja pojazdów kolejowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 13553

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C30 L15 P15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Lesław Bichajło

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Mateusz Szarata

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy na temat bezpiecznej i efektywnej eksploatacji pojazdów szynowych

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia obowiązkowe na kierunku Transport

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markowski T., Mijał M., Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2003.
2 Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła skrzynki biegów wały i półosie napędowe WKiŁ, Warszawa. 2005
3 Sempruch J., Piątkowski T.: Środki techniczne transportu wewnątrzzakładowego Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. 2002
4 Raczyk R.: Środki transportu bliskiego i magazynowania Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2009
5 Tuchliński R.: Wózki jezdniowe napędzane specjalizowane Wydawnictwo KaBe, Krosno. 2015
6 J. Filipczyk Materiały dydaktyczne – Podstawy eksploatacji technicznej Katowice. 2019
7 Sitko A. Kontenerowy system transportu WKŁ Warszawa. 1974

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna budowę pojazdów kolejowych oraz ogólne zasady bezpieczeństwa w transporcie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student ma umiejętność rozumienia pracy silnika spalinowego, elektrycznego, zna zasady dynamiki pojazdów z kursu fizyki szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkuich, w tym kierowania zespołami ludzkimi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna metody i sprzęt diagnostyczny dla pojazdów szynowych wykład, laboratorium, ćwiczenia techniczne egzamin cz. pisemna, kolokwium, referat pisemny K_W08+
K_W19+++
K_W37+++
K_U06+++
K_U08+++
K_U12+++
K_U13++
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Student zna zasady bezpiecznej eksploatacji taboru szynowego, w tym planowanie prac okresowych, podstawowe metody remontu i naprawy pojazdów szynowych oraz potrafi ocenić stan poszczególnych zespołów pojazdu szynowego. wykład, laboratorium, ćwiczenia techniczne egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny K_W02+
K_W16+++
K_W19++
K_W36+++
K_W49+++
K_W53+++
K_U14++
K_U28++
K_U34++
K_U36++
K_K01+++
K_K02++
K_K03++
K_K04++
K_K05+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Student rozróżnia i poprawnie interpretuje pojęcia i definicje związane z diagnostyką techniczną w transporcie szynowym, w tym wibrodiagnostyka, diagnostyka termiczna, ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń – krzywa życia maszyny, zjawiska zmęczeniowe - wykres Wölera, potrafi wykonać pomiary podstawowych wielkości będących podstawą do oceny stanu maszyny lub jej części. W01, L01, C01 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praca pisemna
Ćwiczenia/Lektorat Praca pisemna
Laboratorium Pisemne sprawozdania
Projekt/Seminarium Projekt pisemny
Ocena końcowa Ocena końcowa skłąda się w 60% z oceny z wykłądu oraz w 40% z pozostałych form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bichajło Dystrybucja uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia 2023
2 L. Bichajło Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego \"LUD 2023\" 2023
3 L. Bichajło; R. Oliwa; P. Ostyńska; J. Ryszkowska Sposób wytwarzania elastycznej pianki poliuretanowej z recyklingu PET 2023
4 K. Kowalski; M. Nycz; M. Szarata Identyfikacja zachowań kierujących na czasowo wydzielanych pasach autobusowych 2022
5 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Asfalt lany w nawierzchni drogowych obiektów mostowych 2022
6 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Resistance to permanent deformation of the TLA-modified mastic asphalt mixture based on static and dynamic indentation 2022
7 M. Szarata Bus lane implementation strategy 2022
8 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Effects of Aging on the Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Bitumen 2021
9 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Experimental Study on Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Binder 2021
10 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Influence of composition and properties of mastic with natural asphalt on mastic asphalt mixture resistance to permanent deformation 2021
11 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA-Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture 2021
12 L. Bichajło; P. Olszewski; M. Szarata Simulation Study of Dynamic Bus Lane Concept 2021
13 L. Bichajło Percepcja wzrokowa drogi i jej wyposażenia 2020
14 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Wpływ starzenia krótkoterminowego asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego na modelowanie lepkości zerowego ścinania 2020
15 K. Kowalski; M. Szarata Opinia o innowacyjności spoiwa drogowego APJ 22,5z 2019
16 L. Bichajło; K. Kowalski; M. Szarata Analiza i prognoza ruchu na terenie miasta Krosna 2019
17 L. Bichajło; K. Kołodziej Porównanie metod badania odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego 2019
18 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019