logo
Karta przedmiotu
logo

Diagnostyka i utrzymanie obiektów inżynierskich

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 13552

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Ewa Michalak

semestr 6: dr inż. Lucjan Janas

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy oraz umiejętności w zakresie diagnostyki uszkodzeń obiektów mostowych oraz zasad zapobiegania im oraz metod naprawy

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł Diagnostyka i utrzymanie obiektów inżynierskich przekazuje informacje na temat rozpoznawania uszkodzeń obiektów inżynierskich, określania przyczyn oraz zagrożeń z nich wynikających. Ponadto przekazywane są informacje na temat metod zapobiegania uszkodzeniom mostów oraz sposobów ich napraw

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jarominiak A., Michalak E., Siwowski T., Trojnar K., Janas L. Podstawy utrzymania mostów Wydawnictwa Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 Jarominiak A., Janas L., Michalak E. Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich GDDKiA Warszawa. 2005
3 Janas L., Michalak E. Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych o GDDKiA Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kunecki B., Łęgosz A., Tłustochowski J., Rowińska W Przewodnik po programach EGM, KPOM i KPP wraz z instrukcją użytkownika IBDiM Wrocław. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bień Jan Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych WKŁ. 2011
2 Fagerlund G Trwałość konstrukcji betonowych Arkady. 1997
3 Gruener Małgorzata Korozja i ochrona betonu Arkady. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ugruntowana wiedza nt. projektowania przęseł mostów betonowych i stalowych oraz podpór mostów. Brak przeciwwskazań do pracy na wysokości.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad kształtowania i wymiarowania obiektów mostowych, znajomość podstawowych procesów zachodzących w materiałach konstrukcyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania i wyciągania wniosków w zakresie procesów zachodzących w konstrukcjach budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Wyobraźnia pozwalająca na analizowanie zaobserwowanych uszkodzeń konstrukcji i ich ewentualnych konsekwencji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi zidentyfikować uszkodzenia mostów oraz ocenić wynikające z nich zagrożenia wykład, ćwiczenia terenowe, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W06+
K_U02+
K_U07+
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi przeprowadzić przegląd obiektu mostowego wykład, ćwiczenia terenowe, projekt zespołowy kolokwium, raport pisemny K_W06+
K_U02+
K_U08+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi zaprojektować naprawę, wzmocnienie lub przebudowę obiektu mostowego wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_W06+
K_W07++
K_U03+
K_K02+
K_K03+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Charakterystyczne uszkodzenia obiektów mostowych; identyfikacja, przyczyny, zagrożenia W01 - W07 MEK01
6 TK02 Przeglądy stanu obiektów mostowych C01-C15 MEK02
6 TK03 Metody zapobiegania i napraw obiektów inżynierskich W08-W15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na podstawie zaliczenia sprawdzianu
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa na podstawie średniej arytmetycznej z oceny ze sprawdzianu z wykładu i oceny z wykonania raportu z przeglądu obiektu mostowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Michalak; B. Piątek Prefabrykaty łukowe z betonu lekkiego zbrojone prętami GFRP 2022
2 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. I. Badania porównawcze prefabrykatu żelbetowego 2020
3 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. II. Badania statyczne prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2020
4 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk-Wieloszewska Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. 3, Badania zmęczeniowe prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2020
5 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Rules for using the point rating scales in inspections of road bridges 2020
6 L. Folta; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; E. Michalak; D. Szynal; B. Wójcik Wykonanie badań prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2019
7 L. Folta; L. Janas; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; E. Michalak; B. Piątek; T. Siwowski; D. Szynal; A. Wiater; B. Wójcik Innowacyjne prefebrykaty łukowe o podwyższonej trwałości dla budownictwa komunikacyjnego 2019
8 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Uaktualnione i rozszerzone zasady stosowania skali ocen punktowych w czasie przeglądów drogowych obiektów inżynierskich 2019
9 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Zasady stosowania skali ocen punktowych w przeglądach drogowych obiektów inżynierskich 2019