Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów
Kod zajęć: 13545
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport kolejowy
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Lesław Bichajło
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Mateusz Szarata
Główny cel kształcenia: Przedmiot obowiązkowy dla studentów pierwszego stopnia na kierunku Transport
Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowa wiedza z zakresu sterowania ruchem kolejowym obejmująca zagadnienia technologiczne i projektowe. Wprowadzenie do problematyki sterowania ruchem. Pomiary i obliczenia parametrów ruchowych dla celów sterowania. Wyposażenie techniczne systemów sterowania:
1 | Dąbrowa-Bajon M. | Podstawy sterowania ruchem kolejowym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2007 |
2 | Dyduch J., Kornaszewski M. | Systemy sterowania ruchem kolejowym | Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. | 2003 |
3 | Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB-E10) | Wyd. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. | 2018 | |
4 | Apuniewicz S., Bartczak M., Cegłowski L., Nogaj J. | Wskazówki do projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym | WSI Radom. | 1983 |
5 | Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K. | Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym | WKiŁ. | 1981 |
6 | Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A. | Technologia transportu kolejowego | WKŁ. | 2013 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr i specjalność
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie podstaw elektrotechniki oraz rysunku technicznego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność sporządzania i czytania rysunków technicznych oraz wykonywania obliczeń elektrycznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkich, w tym kierowania zespołami ludzkimi
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student ma wiedzę na temat zasad prowadzenia ruchu kolejowego, budowy i zasady działania urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym oraz sygnalizacji kolejowej. Student zna zasady projektowania systemów sterowania ruchem kolejowym, w tym zasady rozmieszczania sygnalizatorów na stacjach i szlakach, metody opisu formalnego zależności, tworzenia planu schematycznego, planu tras kablowych oraz wy | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K_W08+++ K_W13+++ K_W17++ K_W25+++ K_U05+++ K_U06+++ |
P6S_KR P6S_UU P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
02 | Rozumie konieczność stałego dokształcania się i pogłębiania własnej wiedzy. Potrafi odpowiednio zarządzać czasem i powierzone zadania wykonuje terminowo. Jest odpowiedzialny za własną pracę. Szanuje pracę innych ludzi oraz powierzony sprzęt. | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K_W13++ K_W25+++ K_U08+++ K_U31+++ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
03 | Student potrafi zaprojektować plan schematyczny, tablicę zależności, plan tras kablowych oraz podstawowe obwody zależnościowe dla stacji kolejowej o zadanej charakterystyce | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K_W13++ K_W24+++ K_W25+++ K_U10+++ K_U14++ K_U23++ K_U24++ K_U33++ K_U34++ K_K01+++ K_K02++ K_K03++ K_K04++ K_K05++ |
P6S_KK P6S_KR P6S_UO P6S_UU P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | Wykład/ Laboratorium | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK02 | Wykład/ Projekt indywidualny | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium zaliczeniowe z wykładu |
Laboratorium | Oddanie i zaliczenie sprawozdań |
Ocena końcowa | Ocena z przedmiotu= 0,4 oceny zaliczeniowej z projektu + 0,6 oceny zaliczeniowej z wykładu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Bichajło | Dystrybucja uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia | 2023 |
2 | L. Bichajło | Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego \"LUD 2023\" | 2023 |
3 | L. Bichajło; R. Oliwa; P. Ostyńska; J. Ryszkowska | Sposób wytwarzania elastycznej pianki poliuretanowej z recyklingu PET | 2023 |
4 | K. Kowalski; M. Nycz; M. Szarata | Identyfikacja zachowań kierujących na czasowo wydzielanych pasach autobusowych | 2022 |
5 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Asfalt lany w nawierzchni drogowych obiektów mostowych | 2022 |
6 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Resistance to permanent deformation of the TLA-modified mastic asphalt mixture based on static and dynamic indentation | 2022 |
7 | M. Szarata | Bus lane implementation strategy | 2022 |
8 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Effects of Aging on the Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Bitumen | 2021 |
9 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Experimental Study on Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Binder | 2021 |
10 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Influence of composition and properties of mastic with natural asphalt on mastic asphalt mixture resistance to permanent deformation | 2021 |
11 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA-Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture | 2021 |
12 | L. Bichajło; P. Olszewski; M. Szarata | Simulation Study of Dynamic Bus Lane Concept | 2021 |
13 | L. Bichajło | Percepcja wzrokowa drogi i jej wyposażenia | 2020 |
14 | L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski | Wpływ starzenia krótkoterminowego asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego na modelowanie lepkości zerowego ścinania | 2020 |
15 | K. Kowalski; M. Szarata | Opinia o innowacyjności spoiwa drogowego APJ 22,5z | 2019 |
16 | L. Bichajło; K. Kowalski; M. Szarata | Analiza i prognoza ruchu na terenie miasta Krosna | 2019 |
17 | L. Bichajło; K. Kołodziej | Porównanie metod badania odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego | 2019 |
18 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |