logo
Karta przedmiotu
logo

Spedycja krajowa i międzynarodowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13544

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edyta Zielińska

Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji https://ezielinska.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość istoty działalności spedycyjnej w transporcie międzynarodowym, obowiązującej dokumentacji i przebiegu procesu spedycyjnego. Ogólna wiedza z zakresu kalkulacji kosztów spedycyjnych i obowiązujących umów oraz konwencji w transporcie międzynarodowym.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obieralny dla studentów 5 semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Budzyński W. Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja, reklamacje Wyd. Poltext, Warszawa 2017.
2 Hajdul M, Stajniak M., Foltyński M., Koliński A., Andrzejczyk P. Organizacja i monitorowanie procesów transportowych Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2015, wyd. I.
3 Stajniak M. Transport i spedycja Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2008.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Andrzejczyk P., Fajfer P. Branża TSL w przykładach i ćwiczeniach Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2016.
2 Marszałkowska-Wasielewska I. Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw Wyd. CeDeWu, 2022.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marciniak-Neider D., Neider J. Podręcznik spedytora Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia 2006.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma ogólną wiedzę adekwatną do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład kolokwium K_W08+
K_W15+
K_W16+
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania oraz przygotować prezentację dotyczącą zadania, wyników i wniosków. Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U08+
K_U32+
K_U34+
K_K02+
K_K03+
K_K05+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Branża TSL w Polsce. Istota działalności spedycyjnej. Podstawowe pojęcia związane z działalnością spedycyjno-transportową. Wybrane usługi spedycyjne. Miejsce i rola spedycji, funkcje spedytora, uwarunkowania i wymogi. Charakterystyka uczestników rynku spedycyjnego. Prawne aspekty, dokumentacja w działalności spedycyjno-transportowej. Międzynarodowe konwencje i umowy wpływające na pracę spedytora: ADR, AETR, ATP, TIR, CMR. Kalkulacja kosztów przemieszczania ładunków. Innowacyjne rozwiązania techniczne. Orientacja na klienta. Procedury reklamacyjne wobec spedytorów i przewoźników. W01-W15 MEK01
5 TK02 Wprowadzenie do zajęć - wydanie i omówienie prac do wykonania w zakresie: usług spedycyjnych, branży TSL w Polsce, odpowiedzialności spedytora w transporcie, systemów informatycznych wpływających na pracę spedytora, międzynarodowych konwencji i umów. P01-P15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Wiedza z wykładów sprawdzana jest po zaliczeniu zajęć projektowych podczas pisemnego kolokwium (2,8-3,0 pkt. - bdb; 2,5-2,7 pkt. - +db; 2,2-2,4 pkt. - db; 1,9-2,1 pkt. - +dst; 1,5-1,8 pkt. - dst; 0-1,4 pkt. ndst).
Projekt/Seminarium Projekt weryfikuje umiejętności studenta określone modułowym efektem kształcenia MEK02. Ocena z projektu zależna jest od poprawności jego wykonania: 5,0 - bezbłędnie wykonane zadanie pod względem merytorycznym i redakcyjnym, 4,5 - nieliczne błędy redakcyjne, 4,0 - nieliczne błędy merytoryczne, 3,5 - błędy merytoryczne i redakcyjne, 3,0 - istotne błędy merytoryczne i redakcyjne, 2,0 - projekt niezgodny z tematem, brak projektu.
Ocena końcowa Ocena łączna jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwium z wykładów oraz z zajęć projektowych. Przewiduje się jeden termin poprawkowy dla kolokwium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie