logo
Karta przedmiotu
logo

Drogi szynowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 13541

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 C30 P15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Lesław Bichajło

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Mateusz Szarata

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Cel 1 Podstawowe pojęcia związane z drogami szynowymi, praca toru kolejowego, metody odwodnienia podtorza, rodzaje skrzyżowań i rozjazdów, stacjami kolejowymi i odcinkami międzystacyjnymi. Cel 2 Omówienie właściwości materiałów i technologii stosowanych do budowy nawierzchni kolejowej oraz wzmacniania podtorza.

Ogólne informacje o zajęciach: Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania i konstrukcją dróg szynowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A. Technologia transportu kolejowego WKŁ. 2013
2 Towpik K. Infrastruktura Transportu Kolejowego OWPW, Warszawa . 2004
3 Bałuch M. Podstawy dróg kolejowych Politechnika Radomska. 2001
4 Chełmecki W. Stacje kolejowe Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005
5 Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz. U. z dnia 15 grudn z późn. zmianami.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr i specjalność

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o zasadach ruchu kolejowego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student zna podstawowe zasady prowadzenia robót ziemnych, zna właściwości kruszyw i stali

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkuich, w tym kierowania zespołami ludzkimi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna zasady ogólne pracy i oddziaływania linii kolejowej oraz ich skutki. wykład, projekt indywidualny test pisemny, prezentacja projektu K_W01++
K_W02+++
K_W04++
K_W13+
K_U03++
K_U06+++
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Student zna podstawowe rozporządzenia i wytyczne kolejowe. wykład, projekt indywidualny test pisemny, prezentacja projektu K_W02++
K_W04+++
K_U08+++
K_K02++
K_K03+++
K_K04++
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
03 Student zna składowe elementy przekroju kolejowego oraz materiały wykorzystywane do budowy drogi szynowej wykład, projekt indywidualny prezentacja projektu, test pisemny K_W01+++
K_W02+++
K_U05+++
K_U09+++
K_U13+++
K_U30+++
K_K05++
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 Student zna metody odwodnienia i wzmocnienia podtorza. wykład, projekt indywidualny test pisemny, prezentacja projektu K_W02+++
K_K01+++
K_K04+++
K_K05++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Ogólna budowa nawierzchni. Elementy składowe. Przekroje typowe. Materiały do budowy podtorza. Odwadnianie podtorza. Badania podtorza. Stateczność i osiadania podtorza. Wzmacnianie podtorza. Zagadnienia związane z dynamiką nawierzchni szynowych. Wpływ nierówności szyn oraz niejednorodności podłoża na oddziaływania dynamiczne. Tor bezstykowy. Zjawiska reologiczne w nawierzchni kolejowej (pełzanie) i stateczność toru. Współpraca nawierzchni szynowych z obiektem mostowym. Klasyfikacja nawierzchni szynowych. W01, P01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 8.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe z wykładu.
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektów związanych z tematyką prowadzonych zajęć.
Ocena końcowa Ocena z przedmiotu= 0,4 oceny zaliczeniowej z projektu/laboratorium/ćwiczeń + 0,6 oceny zaliczeniowej z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bichajło Dystrybucja uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia 2023
2 L. Bichajło Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego \"LUD 2023\" 2023
3 L. Bichajło; R. Oliwa; P. Ostyńska; J. Ryszkowska Sposób wytwarzania elastycznej pianki poliuretanowej z recyklingu PET 2023
4 K. Kowalski; M. Nycz; M. Szarata Identyfikacja zachowań kierujących na czasowo wydzielanych pasach autobusowych 2022
5 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Asfalt lany w nawierzchni drogowych obiektów mostowych 2022
6 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Resistance to permanent deformation of the TLA-modified mastic asphalt mixture based on static and dynamic indentation 2022
7 M. Szarata Bus lane implementation strategy 2022
8 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Effects of Aging on the Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Bitumen 2021
9 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Experimental Study on Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Binder 2021
10 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Influence of composition and properties of mastic with natural asphalt on mastic asphalt mixture resistance to permanent deformation 2021
11 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA-Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture 2021
12 L. Bichajło; P. Olszewski; M. Szarata Simulation Study of Dynamic Bus Lane Concept 2021
13 L. Bichajło Percepcja wzrokowa drogi i jej wyposażenia 2020
14 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Wpływ starzenia krótkoterminowego asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego na modelowanie lepkości zerowego ścinania 2020
15 K. Kowalski; M. Szarata Opinia o innowacyjności spoiwa drogowego APJ 22,5z 2019
16 L. Bichajło; K. Kowalski; M. Szarata Analiza i prognoza ruchu na terenie miasta Krosna 2019
17 L. Bichajło; K. Kołodziej Porównanie metod badania odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego 2019
18 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019