logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy i procesy transportowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13530

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edyta Zielińska

Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji https://ezielinska.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student zdobywa ogólną wiedzę z zakresu rozwoju transportu i jego wpływu na sprawne i efektywne funkcjonowanie każdego działu gospodarki narodowej, społeczeństw oraz poszczególnych regionów i państw. Nabycie umiejętności projektowania, organizowania i analizy systemów transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot kluczowy dla studentów drugiego semestru.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gołembska E., Gołembski M. Transport w logistyce Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2020.
2 Neider J. Transport międzynarodowy Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 2008.
3 Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. Transport PWN, Warszawa 2009.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Engelhardt J. Nowoczesne systemy transportowe w przewozach intermodalnych Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
2 Wesołowski J. Transport miejski: ewolucja i problemy współczesne Wydawnictwo Politwchniki Łódzkiej, Łódź 2003.
3 Wronka J. Transport kombinowany/intermodalny: teoria i praktyka Wyd. Naukowe USz, Szczecin 2008.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Prochowski L., Żuchowski A. Samochody ciężarowe i autobusy WKiŁ, Warszawa 2006.
2 Prochowski L., Żuchowski A. Technika transportu ładunków Wyd. WKiŁ, Warszawa 2009.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na drugi semestr studiów kierunku Transport.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma ogólną wiedzę na temat podstawowych zagadnień dotyczących systemów transportowych. wykład kolokwium K_W15+
K_W17++
P6S_WG
P6S_WK
02 Ma umiejętność analizowania poprawności funkcjonowania wybranych elementów systemów transportowych. projekty prezentacja projektu K_W15+
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Transport - podstawowe pojęcia, kryteria podziału, potrzeby transportowe. Klasyfikacja gałęziowa transportu. Transport w systemie społeczno-gospodarczym kraju, regionu i miasta. Definicja systemu i procesu transportowego. Prognozowanie ruchu osobowego i towarowego. Systemy transportowe osiedla, miasta, regionu, kraju. Ocena systemów transportowych. Drogi i środki transportowe. Rodzaje procesów transportowych. Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób. Spedycja jako forma organizacyjna procesów przewozowych. Koordynacja przewozów z pracą punktów ładunkowych. Kierowanie przewozami, służba dyspozytorska i eksploatacyjna. Transport wewnętrzny w zakładach i magazynach. Inteligentne Systemy Transportowe. W01-W30 MEK01
2 TK02 Wprowadzenie do projektów. Czynniki determinujące rozwój transportu w Polsce. Analiza infrastruktury transportowej w wybranym regionie. Wybrane determinanty dotyczące publicznego transportu drogowego. Wybrane aspekty drogowego transportu towarowego. Ocena transportu publicznego w wybranej aglomeracji. Kryteria oceny jakości usług kurierskich w Polsce. Bezpieczeństwo transportu w Polsce. Ocena ITS w wybranym mieście. Zaliczenie ćwiczeń projektowych. P01-P15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 13.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 7.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Wiedza z wykładów sprawdzana jest po zaliczeniu zajęć projektowych podczas pisemnego kolokwium (2,8-3,0 pkt. - bdb; 2,5-2,7 pkt. - +db; 2,2-2,4 pkt. - db; 1,9-2,1 pkt. - +dst; 1,5-1,8 pkt. - dst; 0-1,4 pkt. ndst).
Projekt/Seminarium Projekt weryfikuje umiejętności studenta określone modułowym efektem kształcenia MEK02. Ocena z projektu zależna jest od poprawności wykonania prezentacji: 5,0 - bezbłędnie wykonane zadanie pod względem merytorycznym i redakcyjnym, 4,5 - nieliczne błędy redakcyjne, 4,0 - nieliczne błędy merytoryczne, 3,5 - błędy merytoryczne i redakcyjne, 3,0 - istotne błędy merytoryczne i redakcyjne, 2,0 - prezentacja niezgodna z tematem, brak prezentacji.
Ocena końcowa Ocena łączna jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwium z wykładów oraz z zajęć projektowych. Przewiduje się jeden termin poprawkowy dla kolokwium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie