logo
Karta przedmiotu
logo

Geoinżynieria

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 13527

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Trojnar

semestr 2: dr inż. Aleksander Duda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie umiejętności rozpoznania, interpretacji i opisu cech środowiskowych i geotechnicznych podłoża gruntowego oraz możliwości ich modyfikowania na potrzeby transportu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł Geoinżynieria jest przydatny ww wszystkich formach pracy zawodowej w specjalności Transport. Celem modułu jest interdyscyplinarne powiązanie aspektów środowiska oraz podłoża gruntowego z systemami transportu naziemnego i podziemnego. Moduł stanowi podstawę dla dalszego kształcenia w wybranej specjalności z zakresu transportu drogowego lub szynowego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bzówka J., Knapik K., Juzwa A., Stelmach K. Geotechnika komunikacyjna Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice . 2015
2 Stilger-Szydło E. Posadowienia budowli infrastruktury transporty ladowego DWE, Wrocław. 2005
3 Pisarczyk S. Geoinżynieria - metody modyfikacji podłoża gruntowego Wyd. Politechniki Warszawskiej. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone poprzednie semestry studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie uporządkowanej wiedzy z zakresu tematycznego poprzednich semestrów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności praktycznego posługiwania się wiedzą zdobyta na poprzednich semestrach studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiadanie świadomości konieczności posiadania wiedzy z poprzednich semestrów studiów.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów. K_W01++
P6S_WK
02 Zna klasyfikację i zakres stosowania programów komputerowych wspomagających analizę i projektowanie konstrukcji oraz przydatnych do planowania przedsięwzięć budowlanych.
03 Zna proste zasady fundamentowania obiektów budowlanych, rozwiązań geotechnicznych, polepszania właściwości ośrodka gruntowego
04 Umie dokonać klasyfikacji prostych rozwiązań fundamentów, konstrukcji oporowych oraz warunków geotechnicznych ich posadowienia.
05 Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych.
06 Umie wymiarować proste detale konstrukcyjne w obiektach budownictwa komunikacyjnego.
07 Potrafi sporządzić dokumentację graficzną prostych obiektów budowlanych w środowisku wybranych programów CAD.
08 Posiada umiejętność doboru właściwych badań, technologii i materiałów do wymagań konkretnego projektu konstrukcji geoinżynieryjnej.
09 Samodzielnie uzupełnia, poszerza i ugruntowuje wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów i technologii w geotechnice orz w budownictwie komunikacyjnym.
10 Ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w budownictwie komunikacyjnym.
11 Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera, m.in. zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i kultury osobistej.
12 Potrafi pracować samodzielnie
13 Potrafi dokonać zestawienia, zinterpretować i ocenić obciążenia działające na podłoże gruntowe.
14 Posiada umiejętność doboru właściwych badań, technologii i materiałów do wymagań konkretnego rozwiązania systemu transportowego.

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Badania, interpretacja i ocena warunków geotechnicznych podłoża dla potrzeb budownictwa komunikacyjnego. W01, W02, MEK01 MEK02 MEK10
2 TK02 Metody posadowienia obiektów budowlanych. W04, W05, W06 MEK03 MEK04 MEK06
2 TK03 Stateczność masywu gruntowego. W07, W08, W09, W10 MEK05 MEK07 MEK13
2 TK04 Projekt obejmujący: interpretację badań geotechnicznych, ukształtowanie konstrukcji geoinżynieryjnej, zestawienie obciążeń, obliczenie stateczności i nośności podłoża. C01 - C07 MEK08 MEK09 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na zajęciach. Zaliczenie testu
Ćwiczenia/Lektorat wykonanie i obrona projektu
Ocena końcowa srednia arytnetyczana ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie