logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 13514

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Violetta Bednarska-Buczek

Terminy konsultacji koordynatora: Aktualne terminy konsultacji na stronie pracownika w USOS.

semestr 2: mgr inż. Sylwia Kudła , termin konsultacji Aktualne terminy konsultacji na stronie pracownika w USOS.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie studentom wiedzy z podstaw fizyki klasycznej a także umiejętności odpowiadających aktualnemu stanowi wiedzy z fizyki oraz wymaganiom stawianym studentom tego kierunku.

Ogólne informacje o zajęciach: Studia stacjonarne pierwszego stopnia.

Materiały dydaktyczne: Gascha H.,Pflanz S. FIZYKA. Kompendium, Wyd. Swiat Ksiązki, Warszawa, 2005

Inne: Artykuły naukowe i popularno-naukowe związane z kierunkiem kształcenia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Engel Zbigniew Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem. Wibroakustyka PWN, WARSZAWA. 2004
2 Halliday D., Resnick R. Fizyka I PWN, WARSZAWA. 2202
3 Orear J. Fizyka I i II WNT, WARSZAWA. 2008
4 W. Moebs et al. Fizyka dla szkół wyższych. Tom 1 OpenStax Poland,: https://openstax.pl/podreczniki?q=fizyka+tom+1. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Chłedowska K., Sikora R. Problemy i zadania z fizyki z rozwiązaniami OW PRz, Rzeszów. 2007
2 Hennel A. i inni Zadania o problemy z fizyki z rozwiązaniami PWN, WARSZAWA. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Massalski J., Massalska M. Fizyka dla inżynierów cz. I i II . 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student I roku wybranego kierunku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. Znajomość podstaw rachunku różniczkowego i całkowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z podręczników fizyki i matematyki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma poszerzoną wiedzę z fizyki klasycznej. Wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K_W01++
P6S_WK
02 Dostrzega możliwości wykorzystania wiedzy z fizyki w nowoczesnej technice budownictwa drogowego i transportu. wykład egzamin cz. pisemna K_W01++
P6S_WK
03 Rozumie wzajemną stymulację fizyki i współczesnej techniki. wykład egzamin cz. pisemna K_W01++
P6S_WK
04 Potrafi pracować w zespole oraz dokształcać się. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Fizyka we współczesnej technice, budownictwie i transporcie. W01, W03 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Zasady dynamiki Newtona, zasady zachowania energii, pędu, momentu pędu. W02,W04, C01, C02, CO3 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK03 Mechanika bryły sztywnej. W05, C04, C05 MEK03 MEK04
2 TK04 Elementy wibroakustyki. Drgania harmoniczne, proste, tłumione i wymuszone. W06, W07, C06, MEK03 MEK04
2 TK05 Fale sprężyste. Pełny zakres częstotliwości fal sprężystych. W08, W09, C07, C08 MEK02 MEK04
2 TK06 Obszar słyszalności. Poziom natężenia dźwięków, poziom ciśnienia akustycznego. Hałas komunikacyjny i kolejowy . Ochrona przed hałasem. Normy unijne. Ekrany akustyczne drogowe i kolejowe oraz ich skuteczność. W10, W11, C09, C10, C11 MEK01 MEK03
2 TK07 Elementy optyki geometrycznej i falowej. Zastosowania w technice. W12, W13, C12 MEK01 MEK02
2 TK08 Elektromagnetyzm, Równania Maxwella. Fale elektromagnetyczne - przykłady zastosowania w nowoczesnej technice. W14, W15, C13, C14, C15. MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 4.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin w formie pisemnej.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń rachunkowych jest średnią ocen z kolokwiów pisemnych , odpowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną z egzaminu pisemnego (z wagą 75%) oraz z ćwiczeń rachunkowych (ocena pozytywna z wagą 25%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak