Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 13513
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z grafikiem.
Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy z chemii potrzebnej do poszerzonego rozumienia i opisu różnych zjawisk występujących w obszarze transportu, a także jego wpływu na środowisko
Ogólne informacje o zajęciach: przedmiot realizowany na 1 semestrze w wymiarze 15 godzin wykładowych i 15 godzin laboratoryjnych
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Inne: Czasopisma naukowe dostępne w Bibliotece PRz
1 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej | Skrypt PRz. | 2012 |
2 | Jones L., Atkins P. | Chemia ogólna | PWN. | 2006 |
3 | Bielański A. | Podstawy chemii nieorganicznej | PWN. | 2010 |
4 | Czerwieniec E. | Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej | Skrypt PRz. | 2011 |
1 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej. | Skrypt PRz. | 2012 |
2 | Czerwieniec E. | Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej | Skrypt PRz. | 2011 |
Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z chemii i matematyki na poziomie podstawowym
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego przyswajania wiedzy
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z podstaw chemii ogólnej umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku. Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemicznych metod analizy ilościowej. Wie jak dokonać obliczeń stechiometrycznych oraz wyrażać różne formy stężenia roztworów. | wykład, laboratorium | kolokwium |
K_W01+ |
P6S_WK |
02 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie zanieczyszczeń środowiska związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej poprzez przemysł transportowy. | wykład, laboratorium | kolokwium |
K_W01+ |
P6S_WK |
03 | Potrafi wykonać proste analizy chemiczne wykorzystując podstawowe techniki analityczne, umie obsługiwać podstawową aparaturę chemiczną. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, sprawozdania, kolokwium |
K_U10+ |
P6S_UW |
04 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K01+ K_K04+ |
P6S_KK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | L01-L15 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne |
Laboratorium | Pozytywna ocena z kolokwium, wykonanie ćwiczeń praktycznych, przedłożenie sprawozdania. |
Ocena końcowa | 0,7 oceny z wykładu + 0,3 oceny z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Bartoszek | The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs | 2023 |
2 | L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik | The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
6 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
7 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
8 | L. Bartoszek; M. Cieśla | Pułapka sedymentacyjna | 2021 |
9 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
11 | L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik | Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir | 2020 |
12 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |
13 | L. Bartoszek | Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji | 2019 |
14 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study | 2019 |