logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia środowiska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Transport drogowy, Transport kolejowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 13513

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Transport drogowy, Transport kolejowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z grafikiem.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy z chemii potrzebnej do poszerzonego rozumienia i opisu różnych zjawisk występujących w obszarze transportu, a także jego wpływu na środowisko

Ogólne informacje o zajęciach: przedmiot realizowany na 1 semestrze w wymiarze 15 godzin wykładowych i 15 godzin laboratoryjnych

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych

Inne: Czasopisma naukowe dostępne w Bibliotece PRz

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej Skrypt PRz. 2012
2 Jones L., Atkins P. Chemia ogólna PWN. 2006
3 Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej PWN. 2010
4 Czerwieniec E. Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej Skrypt PRz. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej. Skrypt PRz. 2012
2 Czerwieniec E. Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej Skrypt PRz. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z chemii i matematyki na poziomie podstawowym

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego przyswajania wiedzy

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę z podstaw chemii ogólnej umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku. Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemicznych metod analizy ilościowej. Wie jak dokonać obliczeń stechiometrycznych oraz wyrażać różne formy stężenia roztworów. wykład, laboratorium kolokwium K_W01+
P6S_WK
02 Posiada podstawową wiedzę w zakresie zanieczyszczeń środowiska związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej poprzez przemysł transportowy. wykład, laboratorium kolokwium K_W01+
P6S_WK
03 Potrafi wykonać proste analizy chemiczne wykorzystując podstawowe techniki analityczne, umie obsługiwać podstawową aparaturę chemiczną. laboratorium obserwacja wykonawstwa, sprawozdania, kolokwium K_U10+
P6S_UW
04 Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K01+
K_K04+
P6S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Równowagi jonowe w roztworach: elektrolity i dysocjacja elektrolityczna, odczyn roztworów (pH), hydroliza soli. Korozja; rodzaje korozji i ochrona przed korozją. Podstawy teoretyczne wybranych metod analizy objętościowej: alkacymetria, miareczkowanie strąceniowe. Pierwotne zanieczyszczenia powietrza pochodzące ze źródeł liniowych. Przemiany zanieczyszczeń w atmosferze – wtórne zanieczyszczenia powietrza. Skutki wprowadzania zanieczyszczeń do atmosfery: smog klasyczny i fotochemiczny, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany. Wybrane zanieczyszczenia wód i gleby pochodzące ze źródeł liniowych. Wpływ zanieczyszczeń na właściwości korozyjne wody. W01-W15 MEK01 MEK02
1 TK02 Organizacja pracy w laboratorium chemicznym. Techniki pracy laboratoryjnej. Odporność korozyjna metali. Elektrolity – pomiar pH i wyznaczanie stałej dysocjacji. Przewodnictwo właściwe wód różnego pochodzenia. Kwasowość i zasadowość wody - alkalimetria, acydymetria. Zawartość chlorków w wodzie - metoda Mohra. Zawartość agresywnego dwutlenku węgla w wodzie - metoda Geiera. L01-L15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne
Laboratorium Pozytywna ocena z kolokwium, wykonanie ćwiczeń praktycznych, przedłożenie sprawozdania.
Ocena końcowa 0,7 oceny z wykładu + 0,3 oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bartoszek The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs 2023
2 L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates 2023
3 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs 2023
4 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
5 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
6 L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution 2022
7 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs 2022
8 L. Bartoszek; M. Cieśla Pułapka sedymentacyjna 2021
9 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland 2020
10 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland 2020
11 L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir 2020
12 L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) 2020
13 L. Bartoszek Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji 2019
14 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study 2019