logo
Karta przedmiotu
logo

Dozór techniczny urządzeń transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13427

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Wojewoda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu dozoru technicznego urządzeń transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chimiak M. Konserwacja wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia Wydawnictwo "KaBe" s.c., Krosno. 2006.
2 Czasopismo techniczne „Dozór Techniczny” Wyd. SIGMA-NOT, Warszawa.
3 Gilewicz A., Gilewicz M. BHP w transporcie i składowaniu Wyd. Alfa-Wero, Warszawa . 1995.
4 Skrzymowski W. Żurawie przeładunkowe. Budowa i Eksploatacja. Wydawnictwo "KaBe" s.c., Krosno . 2006.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Publikatory prawne RP i UE .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiada umiejętność oceny zagrożeń w transporcie dzięki wiedzy o cyklu życia urządzeń transportowych, obiektów i systemów mechanicznych oraz metodach planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji maszyn i urządzeń transportowych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W03+
K_W10+
K_K04+
P6S_KK
P6S_WG
P6S_WK
02 zna podstawy prawne dozoru technicznego urządzeń transportowych i rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych wykład zaliczenie cz. pisemna K_U01+
K_U04+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
03 potrafi pełnić funkcję eksploatatora urządzeń technicznych transportu podlegających dozorowi technicznemu, oraz przygotować specyfikację urządzeń transportowych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_W08+++
K_U11+++
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Rodzaje i klasyfikacja zagrożeń w transporcie i eksploatacji urządzeń transportowych. W01 MEK01 MEK02
7 TK02 Podstawy prawne dozoru technicznego. W02 MEK01 MEK02
7 TK03 Struktura organów nadzoru technicznego transportu w Polsce. W03 MEK02 MEK03
7 TK04 Urządzenia i środki transportu podlegające dozorowi technicznemu. W04 MEK01
7 TK05 Tryb postępowania przy obejmowaniu urządzeń technicznych dozorem. Warunki techniczne dla dźwigów, podnośników, dźwignic i wózków jezdniowych. W05 MEK02 MEK03
7 TK06 Warunki techniczne dopuszczenia do ruchu środków transportu materiałów niebezpiecznych (ADR). W06 MEK02 MEK03
7 TK07 Warunki techniczne dla urządzeń transportu bliskiego i liniowego. W07 MEK02 MEK03
7 TK08 Certyfikacja w systemie zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń transportowych i ruchu drogowego. Znaki bezpieczeństwa. W08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne wykładów weryfikuje realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03.; ocena z zaliczenia wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,0 ÷ 2,9 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 3,0 ÷ 3,4 p. dst (3,0); 3,5 ÷ 3,9 p. +dst (3,5); 4,0 ÷ 4,4 p. db (4,0); 4,5 ÷ 4,7 p. +db (4,5); 4,8 ÷ 5,0 p. bdb (5,0).
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa jest oceną z pisemnego zaliczenia wykładów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
2 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
3 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
4 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
5 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
7 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
8 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019
9 M. Nieckarz; A. Rzeszutek; P. Wojewoda Analiza stanu śródlądowych dróg wodnych w Polsce 2019