logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie proekologiczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 1336

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Agnieszka Stec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z wybranymi instalacjami i technologiami proekologicznymi oraz zasadami racjonalnego wykorzystania surowców energetycznych i innych zasobów środowiska.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł z grupy modułów kształcenia w zakresie podstawowych metod, technik, narzędzi i materiałów.

Inne: Obowiązujące rozporządzenia i normy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Praca zbiorowa pod red. Wilhelma Jana Tica Rozwiązania proekologiczne w inżynierii środowiska Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole. 2016
2 Słyś D., Kordana S. Odzysk ciepła odpadowego w instalacjach i systemach kanalizacyjnych KaBe, Krosno. 2013
3 Nowak Z. Zarządzanie środowiskiem Politechnika Śląska. 2001
4 Słyś D. Zrównoważone systemy odwodnienia miast DWE, Wrocław. 2013
5 Buczkowski R., Igliński B., Cichosz M., Piechota G. Technologie proekologiczne w przemyśle i energetyce: Znaczenie dla gospodarki i środowiska Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Słyś D., Kordana S. Odzysk ciepła odpadowego w instalacjach i systemach kanalizacyjnych KaBe. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa pod red. L. Runkiewicza, T. Błaszczyńskiego Ekologia a Budownictwo DWE, Wrocław. 2015
2 Lewandowski W.M., Klugmann-Radziemska E. Proekologiczne odnawialne źródła energii: kompendium PWN, Warszawa. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na odpowiedni semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu instalacji budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność podstawowych obliczeń dotyczących instalacji i technologii sanitarnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę z zakresu stosowania proekologicznych instalacji i technologii w obszarze inżynierii środowiska na podstawie aktualnych kryteriów ochrony środowiska i zasady minimalizacji kosztów. wykład kolokwium K_W15++
P7S_WG
02 Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację technologii ekologicznych. Potrafi przedstawić wybrane technologie proekologiczne. Potrafi wykonać obliczenia efektywności finansowej zastosowania instalacji proekologicznej. ćwiczenia audytoryjne prezentacja ustna przygotowanego referatu, obserwacja wykonawstwa K_U01++
K_U12+
P7S_UW
03 Ma świadomość obszerności zagadnień dotyczących inżynierii środowiska oraz rozwoju technologii i wynikającej z nich konieczności samokształcenia się. ćwiczenia audytoryjne prezentacja ustna przygotowanego referatu, obserwacja wykonawstwa K_K02++
K_K08+
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii, rozwoju zrównoważonego i sytuacji energetycznej Polski i świata. Instalacje proekologiczne. Przykłady instalacji proekologicznych w gospodarce wodno-ściekowej i wytwarzaniu energii. Systemy odzysku ciepła ze ścieków. Instalacje gospodarczego wykorzystania wód opadowych oraz recyklingu ścieków szarych. W01-W15 MEK01
2 TK02 Obliczenia efektywności finansowej instalacji proekologicznych. Wykonanie opracowania dotyczącego instalacji proekologicznej. C01-C15 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Ćwiczenia/Lektorat Ustna prezentacja przygotowanego opracowania, obserwacja wykonawstwa
Ocena końcowa Średnia ważona ocen uzyskanych z wykładu (40%) i ćwiczeń (60%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Stec Rainwater and Greywater as Alternative Water Resources: Public Perception and Acceptability. Case Study in Twelve Countries in the World 2023
2 B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Koryto odwodnieniowe 2023
3 D. Słyś; A. Stec New Bioretention Drainage Channel as One of the Low-Impact Development Solutions: A Case Study from Poland 2023
4 D. Słyś; A. Stec Financial and Social Factors Influencing the Use of Unconventional Water Systems in Single-Family Houses in Eight European Countries 2022
5 A. Mazur; D. Słyś; A. Stec Poziomy prysznicowy wymiennik ciepła 2020
6 A. Stec Sustainable water management in buildings: case studies from Europe 2020
7 D. Słyś; A. Stec Centralized or Decentralized Rainwater Harvesting Systems: A Case Study 2020
8 G. Hudáková; A. Stec; M. Zelenakova Rainwater Infiltration in Urban Areas 2020
9 A. Mazur; A. Stec An Analysis of Eco-Technology Allowing Water and Energy Saving in an Environmentally Friendly House—A Case Study from Poland 2019
10 A. Stec; M. Zelenakova An Analysis of the Effectiveness of Two Rainwater Harvesting Systems Located in Central Eastern Europe 2019
11 D. Słyś; A. Stec Zielone dachy i ściany. Projektowanie, wykonastwo, użytkowanie 2019
12 J. Dziopak; B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Hydrological and financial model of rainwater harvesting system 2019