logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia i organizacja napraw pojazdów samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13353

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Terminy konsultacji koordynatora: https://jmichals.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 6: mgr inż. Dariusz Konieczny

semestr 6: dr inż. Artur Krzemiński

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego napraw z zakresu technologii i organizacji napraw pojazdów samochodowych oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych i badań modelowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestru specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jósko Marian, Kowalczyk Jakub, Mańczak Ryszard, Nosal Stanisław, Ulbrich Dariusz Inżynieria odnowy pojazdów samochodowych, Inżynieria naprawy, wybrane zagadnienia T 2. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2019
2 Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . 2003.
3 Orzełowski S. Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych Wyd.20. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2018.
4 Klimpel A. Napawanie i natryskiwanie cieplne - technologie WNT, Warszawa . 2000.
5 S. W. Duer Inteligentny system wspomagający proces odnawiania cech eksploatacyjnych w złożonych obiektach techn Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. 2012.
6 Kozłowski M. (red.) Budowa i eksploatacja pojazdów : praca zbiorowa. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i po Raven Media, Wrocław. 2012
7 Abramek K.F., Uzdowski M. Podstawy obsługiwania i napraw WKiŁ, Warszawa . 2009
8 Szewczak K.H. Zarządzanie eksploatacją środków trwałych w przedsiębiorstwie Difin, Warszawa. 2013
9 Lausen G. Grummer A., Herold R., [i in.] Lakiernictwo samochodowe Wydawnictwo REA, Warszawa. 2012
10 Węgrzyn T. Spawanie elementów pojazdów z wykorzystaniem chłodzenia mikro-jetowego Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
11 Gilles T.: Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
12 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa: kwalifikacja MG.18. T. 1 WKiŁ, Warszawa . 2018
13 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa: kwalifikacja MG.18. T. 2 WKiŁ Warszawa. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Niewczas A., Koszałka G. Niezawodność silników spalinowych - wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin . 2003.
2 Gajek A. Modelowanie i analiza układu samochód - stanowisko bębnowe do badań i diagnostyki hamulców. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków . 2002.
3 Gilles T. Automotive Service. Inspection. Maintenance. Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
4 Weinhuber K., Auer K. Podstawy lakiernictwa samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2010.
5 Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Cz. 2, Układy hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie oraz WKiŁ, Warszawa. 2011.
6 Zogbaum E.A. Poradnik mechanika samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2011
7 Mistur L. Spawanie i napawanie w naprawach części maszyn i konstrukcji metalowych Wydawnictwo Książka i Handel, "KaBE", Krosno. 2003
8 Etzold H.-R. Sam naprawiam samochód: Volkswagen Jetta VI, Touran II Golf VI Variant, Golf VI Plus: Jetta VI od VI WKŁ, Warszawa. 2013
9 Kotnis G. Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno. 2011
10 Witaszek M. Metody diagnozowania, napraw i regeneracji wybranych części pojazdów mechanicznych: laboratorium. Cz Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
11 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: podstawy budowy, diagnozowania i naprawy WKiŁ, Warszawa . 2015
12 Witaszek Mirosław Metody diagnozowania, napraw i regeneracji wybranych części pojazdów mechanicznych: laboratorium. Cz. 1 Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice . 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zawadzki J., Trzeciak K. Poradnik serwisowy: kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej Nr 2/2002 Diagnozowanie nowoczesnych Instalator Polski, Warszawa. 2002
2 Tobota A. [Red.] Naprawy powypadkowe nadwozi a bezpieczeństwo Wyd. 2 poszerz. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury oraz obsługi komputera Word, Excel , CAD.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu technologii organizacji i zasad napraw pojazdów, odpowiedniego doboru maszyn do systemu oraz przygotowanie do umiejętności prowadzenia badań naukowych i umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Egzamin część pisemna i ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, prezentacja projektu K_W06+
K_W10+
K_W15+
K_U01+
K_U04+
K_U11+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy Wykład, laboratorium, projekt Egzamin część pisemna i ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, prezentacja projektu K_W06+
K_W10+
K_W15+
K_U04+
K_U11+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 1. Podatność naprawcza. Metodyka opracowania strategii naprawczych na podstawie programowania dynamicznego i schematów decyzyjno-losowych. 2. Gospodarka naprawcza i remontowa w przedsiębiorstwie - planowanie, organizacja, przygotowanie, prowadzenie, kontrola. Narzędzia naprawy - maszyny, urządzenia, sprzęt, aparatura. Planowanie procesów naprawczych - naprawy bieżące, cykl remontowy. 3. Podział badań samochodów. Przyjmowanie do naprawy całopojazdowej samochodów ciężarowych í autobusów. Wymagania i badania BN-86 3615-18. Przyjmowanie do naprawy zespołów dostarczanych luzem – bez i z demontażem odsłaniającym, warunki klasyfikacji naprawy standardowej i z rozszerzonym zakresem/niestandardowej. 4. Odbiór po naprawie zespołów dostarczanych luzem: silniki o zapłonie samoczynnym, skrzynki biegów, tylne mosty napędowe, osie przednie nienapędzane, Odbiór po naprawie całopojazdowej samochodów ciężarowych i autobusów. 5. Remonty maszyn: zaopatrywanie maszyny w materiały eksploatacyjne i części zamienne, wdrożenie właściwej gospodarki konserwacyjno - remontowej, diagnozowanie stanu maszyny i urządzeń peryferyjnych, regeneracja części, oddziaływanie maszyny na obsługę i na otoczenie. 6. Regeneracja, technologie i metody napraw przez: zmianę par kojarzonych, stosowanie wymiarów remontowych, zastosowanie elementów dodatkowych, obróbki plastycznej, materiały kompozytowe i kleje, spawanie i napawanie, metalizacje natryskową, napawanie wibracyjne, naprawy metodą przyrostową i metodą montażu. Etapy procesu technologicznego. Obróbka powierzchniowa. 7. Naprawy: Lakiernicze, Blacharsko- lakiernicze bez ramy prostowniczej. Technologia napraw estetycznych „Smart Repair” uszkodzonych pojazdów. 8. Proces technologiczny naprawy blacharskiej VW Golf Plus – Użycie ramy prostowniczej. 9. Naprawy: zawieszenia z kolumną MacPhersona Audi A3. 10. Naprawy: zawieszenia wielowahaczowego Audi Q3. 11. Naprawa i diagnostyka układu hamulcowego Forda Mondeo i BMW E46 12. Proces technologiczny naprawy metodą ubytkową, wału korbowego silnika SW 680 Proces technologiczny naprawy metodą przyrostową REGE, wału korbowego silnika SW 680 13. Spawanie plazmowe. Napawanie płomieniowe i łukowe elektrodą otuloną. Napawania w osłonach gazowych łukowe metodą TIG, MIG/MAG. Napawanie laserowe. Napawanie i natryskiwanie plazmowe 14. Naprawa układu wtryskowego Common Rail 15. Naprawy – Obróbka ubytkowa, naprawa bloków, cylindrów nieprzelotowych i tulei cylindrowych przelotowych silników wysokoprężnych. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019