logo
Karta przedmiotu
logo

Procedury i urządzenia diagnostyczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13342

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Wojewoda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 6: mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce i eksploatacji pojazdów samochodowych oraz stanowić przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wyrażanie niepwności pomiaru: przewodnik Główny Urząd Miar, Warszawa. 1999
2 Sitek K., Syta S. Badania stanowiskowe i diagnostyka WKiŁ, Warszawa. 2011
3 Lotko W. Wybrane zagadnienia diagnostyki pojazdów: praca zbiorowa Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu samochodowego i roli diagnostyki i eksploatacji pojazdów samochodowych oraz przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z llaboratorium K_W06++
K_W10+
K_U01+
K_U07+
K_K01+
K_K02+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada znajomość oceny wyników diagnozowania, metod diagnostycznych i eksploatacyjnych oraz urządzeń stosowanych w diagnostyce i eksploatacji pojazdów samochodowych, a także przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z laboratorium K_W15+
K_U01+
K_U05++
K_U06+++
K_U07+
K_U13+++
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe pojęcia z zakresu analizy wyników i niepewności pomiarowych. Uniwersalne przyrządy i urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu pojazdów samochodowych. Urządzenia do diagnozowania silników spalinowych i układów napędowych. Urządzenia do diagnostyki układów hamulcowych. Urządzenia do diagnostyki układu kierowniczego, jezdnego i układu zawieszenia. Urządzenia diagnostyczne w Stacjach Kontroli Pojazdów - certyfikacja zgodności, uwierzytelnienie metrologiczne i okresowa kontrola eksploatacyjna urządzeń. Urządzenia i systemy eksperckie. W01,W02,W03,W04,W05,W06,W07 MEK01 MEK02
6 TK02 Numer identyfikacyjny pojazdu - jego budowa oraz wykorzystanie. Budowa i eksploatacja uniwersalnych urządzenia pomiarowych. Diagnozowanie szyb oraz oświetlenia pojazdu. Emisja spalin pojazdu i jej wpływ na diagnostykę uszkodzeń. Nowoczesne metody diagnostyki pojazdów. Przygotowanie urządzeń w SKP do procesu uwierzytelnienia metrologicznego oraz ich okresowa kontrola eksploatacyjna. System PEMS jako element testów homologacyjnych pojazdu. L01,L02,L03,L04,L05,L06,L07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne z wykładów weryfikuje realizację efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego z wykładów jest zaliczenie laboratorium. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
2 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
3 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
4 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
5 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
7 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
8 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019
9 M. Nieckarz; A. Rzeszutek; P. Wojewoda Analiza stanu śródlądowych dróg wodnych w Polsce 2019