logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy modelowania procesów transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13338

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Logistyka i inżynieria transportu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender

Terminy konsultacji koordynatora: https://kbalawen.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z oprogramowaniem do modelowania procesów transportowych. Optymalizacja procesów transportowych za pomocą odpowiednich narzędzi informatycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 5 sem. specjalności Diagnostyka i Eksploatacja Pojazdów Samochodowych

Materiały dydaktyczne: Instrukcja do laboratorium z przedmiotu Podstawy Modelowania Procesów Transportowych. Praca niepublikowana

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych. Ofic. Wydaw. Politech. Warsz., Warszawa. 2009
2 Farbaniec D.: Visual Studio 2013. Tworzenie aplikacji desktopowych, mobilnych i internetowych Helion. 2015
3 Matulewski J.: Visual Studio 2017. Tworzenie aplikacji Windows w języku C# Helion. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wrona A. Modelowanie i symulacja procesów transportowych za pomocą pakietu symulacyjnego SLAM II. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma: Transport - Technika Motoryzacyjna, Transport Samochodowy, Przegląd Komunikacyjny, Problemy Ekonomi .
2 Gaddis T.: Visual C# dla zupełnie początkujących. Owoce programowania. Helion. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja przynajmniej na sem. 5 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (umiejętność pracy na komputerze PC i podstawowa znajomość systemu operacyjnego Windows)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia. Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna modele matematyczne i przynajmniej jeden program komputerowy umożliwiający symulację procesów transportowych. wykład egzamin cz. pisemna K_W01+
K_W03+
K_W06+
K_U03+
K_U04+
K_K01+
K_K05+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
02 Umie wykorzystywać programy do symulacji procesów transportowych. Potrafi napisać aplikację do modelowania procesu transportowego. laboratorium obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_U02+
K_U05+
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Cele modelowania, klasyfikacja i konstruowanie modeli. Oprogramowanie do modelowania procesów transportowych. W01-W07 MEK01
5 TK02 Model systemu transportowego. Elementy modelu, struktura, charakterystyki. Modele organizowania ruchu. Koszt przewozu. Rozłożenie o minimalnym koszcie. Model otoczenia systemu transportowego. Rozłożenie zapotrzebowania na przewóz. Punkty styku z otoczeniem. Wykorzystanie sieci neuronowych do modelowania i optymalizacji procesu transportowego. W08-W13 MEK01
5 TK03 Tworzenie aplikacji do modelowania procesów transportowych. Środowisko programistyczne. Struktura programu. Typy zmiennych. Instrukcje. Operatory. Pętle. Tablice. Klasy i obiekty. W14-W28 MEK01
5 TK04 Główne fazy symulacji komputerowej. Węzły w modelowaniu procesów transportowych. Czynności w modelowaniu procesów transportowych.Bloki w modelowaniu procesów transportowych. Instrukcje w modelowaniu procesów transportowych. Raporty z przeprowadzonych symulacji. L01-L11 MEK02
5 TK05 Optymalizacja procesu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. Tworzenie własnych aplikacji do modelowania procesu transportowego. L12-L26 MEK02
5 TK06 Analiza i ocena funkcjonalności pakietów symulacyjnych pod kątem ich zastosowania do modelowania procesów transportowych. L26-L30 MEK02
5 TK07 Zaliczenie. W29-W30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Oceny (MEK 1) są wystawiane na podstawie pisemnego egzaminu> 9 pkt. - 5,0; 8,1-9,0 pkt. - 4,5; 7,1-8,0 pkt - 4,0; 6,1-7,0 pkt - 3,5; 5,1-6,0 pkt. - 3,0; < 5 pkt. 2,0.
Laboratorium Ocena MEK-02 jest średnią ocen z prezentacji na wybrany temat (brak jednego z wymagań powoduje obniżenie oceny o 0,5 stopnia), obserwacji pracy na laboratoriach (poprawna realizacja zadania +0,5 stopnia do oceny z raportu za dane zadanie), raportów i odpowiedzi z przeprowadzonych symulacji komputerowych (brak jednego z wymagań powoduje obniżenie oceny o 0,5 stopnia), przedstawionego programu (za brak każdego z wymagań ocena jest obniżana o 1 stopień).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią z oceny z zaliczenia wykładu MEK-01 i laboratorium MEK-02 < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
2 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
3 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
7 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
12 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
13 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
14 K. Balawender Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów 2019
15 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019
16 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019