logo
Karta przedmiotu
logo

Motoryzacyjne skażenie środowiska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13328

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Mirosław Jakubowski

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr inż. Paulina Kulasa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu motoryzacyjnego skażenia środowiska.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 5 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych. Wyd. Politechniki Poznańskiej, Tom 1 i 2, Poznań . 1999.
2 Chłopek Z. Ochrona środowiska naturalnego. WKŁ, Warszawa . 2002.
3 Kruczyński S. Trójfunkcyjne reaktory katalityczne. JTE, Radom . 2004.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu oraz ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, dostrzega aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych i technologicznych transportu. wykład, laboratorium, projekt egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W03+
K_W04+
K_K02+
P6S_KO
P6S_WG
P6S_WK
02 Posiada znajomość wpływu pojazdów samochodowych na środowisko naturalne oraz sposobów jego ograniczenia. wykład, laboratorium, projekt egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_U08+
K_U11+
K_K01+
K_K02+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Charakterystyka toksycznych składników spalin samochodowych. W01 MEK01 MEK02
5 TK02 Mechanizmy i przyczyny powstawania toksycznych składników spalin. W02 MEK01 MEK02
5 TK03 Wpływ czynników konstrukcyjnych, regulacyjnych i eksploatacyjnych na skład spalin w silnikach o ZI. W03 MEK01 MEK02
5 TK04 Wpływ czynników konstrukcyjnych, regulacyjnych i eksploatacyjnych na skład spalin w silnikach o ZS. W04 MEK01 MEK02
5 TK05 Obowiązujące normy toksyczności spalin i testy badawcze. W05 MEK01 MEK02
5 TK06 Sposoby obniżenia toksyczności spalin w pojazdach samochodowych. W06 MEK01 MEK02
5 TK07 Źródła emisji hałasu i metody jego obniżenia w pojazdach samochodowych. W07 MEK01 MEK02
5 TK08 Prognozy rozwojowe w zakresie ekologii motoryzacyjnej. W08 MEK01 MEK02
5 TK09 Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Budowa, zasada działania i wzorcowanie aparatury pomiarowej do badań parametrów ekologicznych silników spalinowych. Pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg regulaminu ECE R 24 lub ELR. Analiza toksyczności spalin silnika samochodowego zasilanego standardowo i przy zasilaniu paliwami alternatywnymi. Analiza poziomu emisji gazów toksycznych ze skrzyni korbowej silnika. Pomiar poziomu hałasu emitowanego przez pojazd samochodowy na postoju. Pomiar poziomu hałasu emitowanego przez pojazd samochodowy w czasie jazdy. L01-L07 MEK01 MEK02
5 TK10 Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych. Idea i procedury badań emisji gazowych składników toksycznych spalin pojazdów samochodowych i silników spalinowych. Określenie wielkości emisji gazowych toksycznych składników spalin (CO, NOx , CmHn) silnika tłokowego wg europejskiego stacjonarnego testu silnikowego ECE R 49 lub ESC. Idea i procedury badań emisji cząstek stałych PM i zadymienia spalin pojazdów samochodowych i silników spalinowych. Określenie wielkości emisji cząstek stałych PM przez silnik z zapłonem samoczynnym wg europejskiego stacjonarnego testu silnikowego ECE R 49 lub ESC. Tworzenie map akustycznych terenów zurbanizowanych oraz obiektów przemysłowych. P01-P05 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 3.50 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na zaliczeniu w formie pisemnej z treści wykładów sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02; ocena z egzaminu z wykładu determinowana jest liczbą procentową uzyskanych punktów; liczba procentowa uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: brak zaliczenia ndst (2,0) poniżej 59,9%; dst (3,0) przy wyniku 60-67,9%; +dst (3,5) przy wyniku 68-75,9%; db (4,0) przy wyniku 76-83,9%; +db (4,5) przy wyniku 84-91,9%; bdb (5,0) przy wyniku 92-100%.
Laboratorium zaliczenie laboratoriów następuje na podstawie: frekwencji, pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawozdań, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Projekt/Seminarium zaliczenie projektów następuje na podstawie: pozytywnej oceny z wykonanego projektu oraz aktywnego udziału w zajęciach, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Ocena końcowa Ocena końcowa est średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; K. Lejda Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy 2022
2 A. Jaworski; K. Lejda Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu 2022
3 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
4 K. Lejda; P. Woś Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues 2022
5 M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles 2022
6 M. Jakubowski Wpływ geometrii przyczepy kempingowej na aerodynamikę zespołu pojazdów 2022
7 S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience 2022
8 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
10 M. Jakubowski; P. Woś Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu 2021
11 M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych 2021
12 A. Jaworski; K. Lejda Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia 2020
13 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts 2020
14 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
15 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
18 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
19 K. Lejda; M. Mądziel Systemy i środki transportu: eksploatacja i diagnostyka: wybrane zagadnienia 2020
20 K. Lejda; P. Woś Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia 2020
21 K. Lejda; S. Siedlecka Analiza parametrów efektywności transportowej firm kurierskich realizujących usługi na rynku polskim 2020
22 M. Jakubowski Badania symulacyjne wpływu geometrii bagażnika dachowego na parametry aerodynamiczne samochodu osobowego 2020
23 M. Jakubowski; P. Woś Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles 2020
24 S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies 2020
25 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives 2020
26 S. Boichenko; K. Lejda; I. Shkilniuk; A. Yakovlieva Modern procedures of alternative jet fuels certification and approval 2020
27 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
28 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout 2019
29 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol 2019
30 K. Lejda Silniki Diesla-odzyskiwanie zaufania w oparciu o udokumentowane argumenty 2019
31 K. Lejda Systemy i środki transportu samochodowego: badania i technologia silników spalinowych: wybrane zagadnienia 2019
32 K. Lejda Systemy i środki transportu samochodowego: badania, konstrukcja i technologia: wybrane zagadnienia 2019
33 K. Lejda Systemy i środki transportu samochodowego: efektywność i bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia 2019
34 K. Lejda Systemy i środki transportu samochodowego: problemy eksploatacji i diagnostyki: wybrane zagadnienia 2019
35 K. Lejda; M. Mądziel Znajomość luki jakościowej w badaniach wpływu miejskich projektów transportowych 2019
36 K. Lejda; M. Warianek Assessment methods of the basic parameters of the combustion process in reciprocating internal combustion engines 2019
37 K. Lejda; С. Бойченко; С. Бойченко; О. Іванченко; В. Фролов; А. Яковлева Екологістика, рециклінг і утилізація транспорту. Навчальний посібник 2019
38 M. Jakubowski Wpływ modyfikacji układu chłodzenia prototypowego silnika VCR na przepływ cieczy chłodzącej 2019
39 O. Aksionov; S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi Selected aspects of providing the chemmotological reliability of the engineering 2019
40 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives 2019
41 S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi Властивості та якість моторних олив 2019
42 S. Boichenko; K. Lejda; A. Yakovlieva Evaluation of jet engine operation parameters using conventional and alternative jet fuels 2019
43 S. Boichenko; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva Modification of jet fuels composition with renewable bio-additives: monograph 2019
44 S. Boichenko; K. Lejda; P. Topilnytskyi Властивості та якість трансмісійних олив 2019