Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 13323
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski
Terminy konsultacji koordynatora: https://kuszewski.v.prz.edu.pl/
semestr 5: dr inż. Artur Krzemiński , termin konsultacji https://akrzeminski.v.prz.edu.pl/
Główny cel kształcenia: Poznanie problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem materiałów eksploatacyjnych stosowanych w środkach transportu. Umiejętność określenia ich podstawowych parametrów.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów piątego semestru.
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń.
1 | Baczewski K., Kałdoński T. | Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. | WKŁ . | 2005 |
2 | Baczewski K., Kałdoński T. | Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. | WKŁ . | 2004 |
3 | Sitnik L.J. | Ekopaliwa silnikowe | Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2004 |
4 | Zwierzycki W. | Oleje smarowe | ITE Radom. | 1996 |
1 | Normy dotyczące badań paliw i środków smarowych. | . |
1 | Bocheński C.I. | Biodiesel – Paliwo rolnicze. | Wydawnictwo SGGW Warszawa. | 2003 |
2 | Lotko W. | Zasilanie silników spalinowych paliwami alternatywnymi | Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierskiej, Radom. | 1995 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów kierunku Inżynieria środków transportu
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna ogólne zasady powstawania paliw i środków smarowych stosowanych w środkach transportu. Zna zasady transportu, magazynowania, dystrybucji materiałów eksploatacyjnych stosowanych w transporcie. Zna zasady transportu, magazynowania, dystrybucji materiałów eksploatacyjnych stosowanych w transporcie. | wykład | egzamin w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru |
K_W02+ K_W15++ |
P6S_WG |
02 | Umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. Potrafi wykonać podstawowe pomiary z zakresu parametrów fizykochemicznych różnych paliw ciekłych, olejów smarowych i hydraulicznych. | laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K_U01+ K_U06+ K_U18+ K_K01+ K_K04+ |
P6S_KK P6S_KR P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-W15 | MEK01 | |
5 | TK02 | L01-L08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
14.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na egzaminie pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 24 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z egzaminu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 9: brak zaliczenia egzaminu; 10 ÷ 12: dst; 13 ÷ 15: +dst; 16 ÷ 18: db; 19 ÷ 21: +db; 22 ÷ 24: bdb; |
Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich zadanych sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (70%) oraz laboratorium (30%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
2 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
3 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
5 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
6 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
7 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
8 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
9 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
10 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
11 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
12 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
13 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
14 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
15 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
16 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
17 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
18 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
19 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
20 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
21 | H. Kuszewski | Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber | 2019 |
22 | H. Kuszewski | Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends | 2019 |
23 | H. Kuszewski | Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures | 2019 |
24 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |