logo
Karta przedmiotu
logo

Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13308

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie teoretycznych i praktycznych problemów elektrotechniki motoryzacyjnej, zapoznanie się z funkcjami, budową i zasadami działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia zakresu funkcjonowania urządzeń i systemów elektrycznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziubiński M., Ocioszyński J., Walusiak S. Elektrotechnika i elektronika samochodowa Wydaw. Politechn. Lubelskiej, Lublin. 1999
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
3 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
4 Ocioszyński J. Zespoły elektryczne i elektroniczne w samochodach WNT, Warszawa. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Czerwiński A. Akumulatory, baterie, ogniwa WKŁ, Warszawa. 2005
2 Demidowicz R. Zapłon WKŁ, Warszawa. 1994
3 Mazur J., Żagan W. Samochodowa technika świetlna Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1997
4 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003
3 Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu elektroniki, elektrotechniki ogólnej i maszyn elektrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy elektrotechniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład egzamin pisemny K_W06+
K_U01+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada umiejętność pomiaru podstawowych parametrów i sygnałów elektrycznych urządzeń elektrotechniki motoryzacyjnej. Potrafi dokonać interpretacji wyników uzyskanych podczas badań. Jest przygotowany do prowadzenia badań osprzętu elektrycznego pojazdów. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne K_W08+
K_U05+
K_U06+
K_U11+
K_K04+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Rozwój samochodowych urządzeń elektrycznych. Instalacje elektryczne w pojazdach samochodowych. Akumulatory rozruchowe. Alternatory. Współpraca akumulatora z alternatorem. Rozruszniki elektryczne. Prądnico-rozruszniki. Urządzenia ułatwiające rozruch silnika spalinowego. Systemy zapłonowe. Cewki. Świece zapłonowe. Rozdzielacze zapłonu. Zintegrowane sterowanie zapłonem i wtryskiem benzyny. Elektroniczne systemy wtryskowe paliwa lekkiego. Sterowanie wtryskiem benzyny. Elementy układu wtryskowego (pompy paliwa, wtryskiwacze, przepływomierze, czujniki). Elektroniczne systemy wtryskowe silników wysokoprężnych. Sterowania wtryskiem oleju napędowego. Elementy układu wtryskowego (pompy paliwa, pompy wtryskowe, pompy wysokociśnieniowe, wtryskiwacze, pompowtryskiwacze, przepływomierze, czujniki). Oświetlenie i sygnalizacja świetlna pojazdu. Urządzenia kontrolno-pomiarowe (układ kontroli poziomu paliwa, prędkości obrotowej silnika, prędkości jazdy, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju). Wycieraczki, spryskiwacze, sygnał dźwiękowy. Urządzenia elektronicznego wyposażenia dodatkowego poprawiające bezpieczeństwo i komfort. . Wykład MEK01
5 TK02 Badanie akumulatorów. Badanie alternatorów. Badanie rozruszników samochodowych. Badanie urządzeń ułatwiających rozruch. Badanie elementów układu zapłonowego. Badanie elementów układu zasilania silnika benzynowego. Badanie elementów układu zasilania wtryskowego silnika o zapłonie samoczynnym. Badanie elementów oświetlenia pojazdu. Badanie kierunkowskazów. Badanie aparatury kontrolno-pomiarowej Badanie sygnału dźwiękowego pojazdu samochodowego. Badanie wycieraczek i spryskiwaczy samochodowych. Lokalizacja uszkodzeń w instalacji elektrycznej pojazdu. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 0.50 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena z egzaminu wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawdzianów ustnych i przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie