logo
Karta przedmiotu
logo

Diagnostyka środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13300

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Wojewoda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu Diagnostyki technicznej środków transportu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Merkisz J., Mazurek S. Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa . 2002.
2 Będkowski L. Elementy diagnostyki technicznej. WAT, Warszawa . 1991.
3 Sitek K. Diagnozowanie pojazdów samochodowych w zakresie bezpieczeństwa jazdy. Wyd. „AS”, Piła . 1992.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu oraz roli diagnostyki technicznej. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium K_W03+
K_W04+
K_W10+
K_K01+
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK
02 Posiada znajomość procesu diagnozowania, metod diagnostycznych i zakresu diagnostyki bezpieczeństwa oraz układów napędowych i silników spalinowych środków transportu, co stanowi przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium K_W03+
K_W08+
K_U01+
K_U04+
K_U11+++
K_K01+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przedmiot, istota i zadania diagnostyki technicznej środków transportu. Klasyfikacja i charakterystyka parametrów diagnostycznych. Stany diagnostyczne. Proces diagnozowania i procedury diagnostyczne. W01, W02, W03 MEK01 MEK02
5 TK02 Aparatura i urządzenia stosowane w diagnostyce środków transportu. W04, W05, W09 MEK01 MEK02
5 TK03 Diagnostyka układów napędowych i silników spalinowych środków transportu. W06, W07, W08, L01, L02, L03, L04 MEK01 MEK02
5 TK04 Diagnostyka bezpieczeństwa (ocena stanu technicznego układów hamulcowych, kierowniczych, zawieszenia i oświetlenia środków transportu). W10, W11, W12, L05, L06, L07, L08 MEK01 MEK02
5 TK05 Współczesne technologie w diagnostyce środków transportu. W13, W14, W15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład a) warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z laboratorium, b) egzamin z wykładu odbywa się w formie pisemnej i ustnej (obowiązuje wynik pozytywny z egzaminu pisemnego; oceny >=4,0 są bezpośrednio wpisywane do USOS po wyrażeniu zgody przez studenta; przy ocenach <4,0 dodatkowo obowiązuje egzamin ustny z wykładu), c) na egzaminie w formie pisemnej z treści wykładów (czas trwania egzaminu 90 min) sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02; ocena z egzaminu z wykładu determinowana jest liczbą procentową uzyskanych punktów; liczba procentowa uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: brak zaliczenia ndst (2,0) poniżej 59,9%; dst (3,0) przy wyniku 60-67,9%; +dst (3,5) przy wyniku 68-75,9%; db (4,0) przy wyniku 76-83,9%; +db (4,5) przy wyniku 84-91,9%; bdb (5,0) przy wyniku 92-100%.
Laboratorium d) zaliczenie laboratoriów następuje na podstawie: frekwencji, pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawozdań, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa z egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen z części pisemnej i ustnej. Dla każdej części egzaminu przewiduje się jeden termin poprawkowy.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
2 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
3 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
4 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
5 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
7 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
8 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019
9 M. Nieckarz; A. Rzeszutek; P. Wojewoda Analiza stanu śródlądowych dróg wodnych w Polsce 2019