logo
Karta przedmiotu
logo

Bazy danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 13292

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek, Wtorek 10.30 -12:00,

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających na: - przygotowywanie schematu relacyjnej bazy danych na podstawie modelu encja-związek, - tworzenie zapytań QBE (Query By Example), - formułowanie zapytań w języku SQL (Structured Query Language), - tworzenie formularzy i raportów,

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru

Materiały dydaktyczne: plitwin.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Jakieła, P. Litwin Bazy danych. Przewodnik architekta informacji Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Jakieła, P. Litwin Bazy danych. Przewodnik architekta informacji Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Paul Beynon-Davies Systemy baz danych WNT, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 4 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu systemów operacyjnych i oprogramowania komputerów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera PC z systemem operacyjnym Windows

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 - projektuje relacyjną bazę danych na podstawie modelu encja-związek, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U01+
K_U03+
K_U04+
K_U07+
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
02 - tworzy zapytania QBE (Query By Example) oraz w języku SQL (Structured Query Language), laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U01+
K_U07+
P6S_UW
03 -buduje interfejs użytkownika relacyjnej bazy danych wykorzystujący formularze i raporty laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U01+
K_U07+
P6S_UW
04 -stosuje wiedzę z zakresu projektowania, implementacji i użytkowania baz danych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_K01+
P6S_KR
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do baz danych. Rola baz danych w infrastrukturze informatycznych systemów zarządzania współczesnych organizacji. Moduły składowe systemów zarządzania bazą danych. Pojęcie relacji, relacyjne bazy danych. W01, W02 MEK04
3 TK02 Charakterystyka procesu wytwórczego systemów z bazą danych: planowanie, zbieranie wymagań, analiza, projektowanie i implementacja. W03 MEK04
3 TK03 Rola modelu danych w systemach zarządzania bazą danych. Przegląd modeli danych. Aparat pojęciowy relacyjnego modelu danych. Integralność danych. Modelowanie pojęciowe. Diagramy związków encji. W04 MEK04
3 TK04 Anatomia i proces tworzenia tabel. Związki tabel. Kwerendy. Struktura siatki QBE. Definiowanie kryteriów selekcji danych. Implementacja atrybutów pochodnych i kwerend parametrycznych. Kwerendy agregujące, krzyżowe i funkcjonalne. W05 MEK04
3 TK05 Rola języka SQL w systemach z bazą danych. Składnia poleceń SQL. Przykłady zastosowań SQL. Normalizacja bazy danych W06, W07 MEK04
3 TK06 Określenie zapotrzebowania na informację. Ustalenie struktury danych. Intuicyjny projekt bazy danych L01 MEK01
3 TK07 Tworzenie bazy danych (tabel i związków) w programie Ms Access L02 MEK01
3 TK08 Realizacja kwerend w siatce projektowej (QBE) L03 MEK02
3 TK09 Zastosowanie SQL do realizacji kwerend L04 MEK02
3 TK10 Budowa interfejsu bazy danych z wykorzystaniem formularzy i raportów L05 MEK03
3 TK11 Realizacja przykładowej bazy danych według podanych założeń L06 - L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.75 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.75 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK04. Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0.
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego, drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK01, MEK02, MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w arkuszu zadania.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,3, MEK02 - 0,2, MEK03 - 0,1, MEK04 - 0,4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
zadanie przykładowe.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies 2023
4 P. Litwin Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych 2023
5 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
6 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
7 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
8 A. Chmielowiec; P. Litwin Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm 2021
9 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
10 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
11 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
12 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
13 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
14 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
15 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
16 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019
17 P. Litwin; Ł. Paśko Methods of Data Mining for Quality Assurance in Glassworks 2019