logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie przestrzenne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 1329

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy i umiejętności z zakresu gospodarki przestrzenią, planowania przestrzennego i roli specjalisty ds ochrony środowiska w procesie planistycznym.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni zarówno w zakresie gospodarki środowiskiem jak i z zachowaniem zasad ładu przestrzennego w rozumieniu urbanistycznym

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć, mapy potrzebne do wykonania ćwiczeń projektowych.

Inne: Aktualne ustawodawstwo dot. ochrony środowiska, przyrody, wód, gruntów rolnych i leśnych i podobne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bohm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji Kraków. 2006
2 Novak Z. Planowanie regionalne i udział w nim architekta Kraków. 1997
3 Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
4 Łyp B. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. 2008
5 Dubel K. Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. 2005
6 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .
7 Szponar A. Fizjografia urbanistyczna Warszawa. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dubel K. Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu podstaw prawa ochrony środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności sporządzania prostych rysunków technicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole. Rozumie rolę specjalisty ds ochrony środowiska w procesie zarządzania i projektowania przestrzeni. Rozumie potrzebę stałego podnoszenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. wykład kolokwium K_W05+++
P7S_WG
02 Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych w szczególności w kontekście ochrony środowiska ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_U08++
P7S_UO
P7S_UW
03 Ma umiejętność sporządzania prognoz oddziaływania na środowisko implementacji dokumentów planistycznych ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_U08++
P7S_UO
P7S_UW
04 Ma świadomość znaczenia ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce planowania przestrzeni wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, prezentacja projektu K_K01+
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe definicje, procesy i zasady planowania przestrzennego W01 MEK01
3 TK02 System planowania przestrzennego w Polsce i na świecie. Zasady tworzenia podstawowych dokumentów planistycznych wraz z oceną ich wpływu na środowisko W02, W03, MEK01 MEK04
3 TK03 Uwarunkowania przyrodnicze wpływające na sposoby kształtowania przestrzeni. Rozwiązania energooszczędne a problemy gospodarki przestrzennej W04,W05, MEK01 MEK04
3 TK04 Infrastruktura miast w kontekście planowania przestrzennego oraz prognozowania wpływu na środowisko W06 MEK01 MEK04
3 TK05 Uwarunkowania kulturowe i społeczne w planowaniu przestrzeni W07, W08, W09 MEK01
3 TK06 Zasady zrównoważonego rozwoju a planowanie przestrzenne. Zachowanie lub stworzenie ładu przestrzennego z zachowaniem równowagi i zapewnieniem consensusu społecznego. W10, W11, W12 MEK01
3 TK07 Historia projektowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko W13 MEK01
3 TK08 Współczesne tendencje kształtowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko W14, W15 MEK01
3 TK09 Projektowanie przestrzeni w skali ogólnej i miejscowej C01-08 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Inne: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Ćwiczenia/Lektorat Ocena poziomu zaawansowania ćwiczeń (3 ćwiczenia projektowe), ocena ustnej prezentacji
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia ważona ocen z kolokwium i ćwiczeń, przy czym waga kolokwium to 30% a ocena z zaliczenia ćwiczeń 70%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019