logo
Karta przedmiotu
logo

Automatycznie kierowane pojazdy transportowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13289

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender

Terminy konsultacji koordynatora: https://kbalawen.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z budową pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Zapoznanie z podstawami techniki mikroprocesorowej i programowania. Podstawy badań naukowych prowadzonych z wykorzystaniem pojazdu AGV.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Transport Przemysłowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Śmieszek M. Ruch i zapotrzebowanie na energię automatycznie kierowanego pojazdu transportowego - kołowego robota Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz., Rzeszów. 2000
2 Wołgajew R. Mikrokontrolery AVR dla początkujących: przykłady w języku Bascom Wydaw. BTC, Legionowo. 2010
3 Gajek A., Juda Z. Czujniki. WKiŁ, Warszawa. 2008
4 Zenon Hendzel, Maciej Trojnacki Sterowanie neuronowe ruchem mobilnych robotów kołowych Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Doliński J. Mikrokontrolery AVR: niezbędnik programisty. Wydaw. BTC, Legionowo. 2009
2 Monk S.: Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice Helion. 2018
3 Monk S.: Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Raspberry Pi. Receptury Helion. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Obraz J. Ultradźwięki w technice pomiarowej. WNT, Warszawa. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 5 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (umiejętność pracy na komputerze PC i podstawowa znajomość systemu operacyjnego Windows)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Znajomość czujników układów sterowania i elektrycznych układów napędowych pojazdów kierowanych automatycznie. Znajomość podstaw programowania mikrokontrolerów używanych w kierowaniu pojazdów automatycznych. wykład kolokwium K_W03+
K_W06+
K_W09+
K_U01+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Umiejętność programowania trasy przejazdu pojazdu elektrycznego. Umiejętność doboru elementów i zespołów do budowy pojazdu automatycznie kierowanego. Badania z wykorzystaniem pojazdu AGV. projekt zespołowy prezentacja projektu K_W15+
K_U07+
K_U12+
K_U15+
K_K04+
P6S_KK
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawowe pojęcia związane z automatycznie kierowanymi pojazdami transportowymi. Elementy mechatroniki w sterowaniu pojazdami. W01-W04 MEK01
5 TK02 Podstawy techniki mikroprocesorowej. Podstawy programowania trasy przejazdu pojazdu. W05-W09 MEK01
5 TK03 Sposoby nawigacji najczęściej wykorzystywane w systemach sterowania pojazdami. W09-W13 MEK01
5 TK04 Pojazdy AGV i LGV. W014-W015 MEK01
5 TK05 Analiza rozwiązań układów napędowych pojazdów automatycznie kierowanych. Czujniki stosowane w pojazdach automatycznie kierowanych. P01-P10 MEK02
5 TK06 Analiza rozwiązań układów sterowania pojazdów automatycznie kierowanych. P11-P14 MEK02
5 TK07 Mikrokontrolery – budowa, zastosowanie w pojazdach AGV, programowanie. P15-P30 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Oceny są wystawiane na podstawie kolokwium weryfikującego efekt MEK-01. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie można uzyskać 0,5 pkt. Uzyskana suma punktów odpowiada ocenie.
Projekt/Seminarium Ocena z przygotowanego projektu weryfikującego efekt MEK-02. Projekt składa się z 5 części. Za każdą z części można uzyskać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów daje ocenę za projekt.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią z oceny z zaliczenia wykładu i projektu. Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01, 02, 03, 04 daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
2 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
3 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
7 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
12 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
13 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
14 K. Balawender Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów 2019
15 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019
16 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019