logo
Karta przedmiotu
logo

Monitoring środowiska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 1326

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Maksymilian Cieśla

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy dotyczącej zasad, zakresu i metod monitoringu środowiska

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ministerstwo Środowiska Aktualny program Państwowego Monitoringu Środowiska Dostępny na stronie GIOŚ: www.gios.gov.pl.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 O’Neill P. Chemia Środowiska WN PWN. 1998
2 Kabata-Pendias A. i inni Podstawy oceny chemicznego zanieczyszczenia gleb : metale ciężkie, siarka i WWA Wyd. PIOŚ. 1995
3 Hoffman Sz., Jasiński R. Uzupełnianie brakujących danych w systemach monitoringu powietrza. wyd. Politechniki Częstochowskiej. 2009
4 Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska dot. jakości wód, gleb i powietrza .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku inżynieria środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biologii oraz podstaw ochrony środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykorzystania metod statystycznych do analizy danych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Praca w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student po ukończeniu kursu umie zinterpretować wyniki pomiarów różnych elementów środowiska wykład, ćwiczenia problemowe referat pisemny, test pisemny K_W12+++
P7S_WG
02 Student potrafi zaproponować ogólny zakres monitoringu wybranego elementu środowiska wykład, ćwiczenia problemowe referat pisemny, test pisemny K_U01++
K_U09+
P7S_UW
03 Student potrafi zbudować raport i/lub sprawozdanie zawierające syntezę zebranych danych, wraz z wnioskowaniem i zaleceniami dalszych działań ćwiczenia problemowe referat pisemny K_U08++
P7S_UO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawy prawne i zakres monitoringu środowiska w Polsce. Podstawowe definicje i akty prawne związane z problematyką środowiskiem W01-02 MEK01 MEK02
1 TK02 Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych, powietrza, gleby i ziemi. Monitoring hałasu i promieniowania. W03-10 MEK01 MEK02
1 TK03 Presje na środowisko W11-15 MEK01 MEK02
1 TK04 Interpretacja wyników monitoringu wód gleb i powietrza w odniesieniu do obowiązującego prawa C01-15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pisemne
Ocena końcowa 50% oceny z ćwiczeń + 50% oceny z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs 2023
2 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
3 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
4 M. Cieśla; A. Masłoń Urządzenie do poboru próbek materiałów o zróżnicowanej konsystencji i uziarnieniu 2023
5 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Influence of the manner of water discharge from dam reservoirs on downstream water quality 2023
6 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; W. Strojny Preliminary Study of the Occurrence of Microplastics in the Sediments of the Rzeszów Reservoir Using the Laser Direct Infrared (LDIR) Method 2023
7 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs 2022
8 M. Cieśla; A. Kosior Impact of COVID-19 pandemic on amount of municipal waste generation – a case study 2022
9 L. Bartoszek; M. Cieśla Pułapka sedymentacyjna 2021
10 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Czerpacz osadów dennych 2021
11 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Sediment methane production within eutrophic reservoirs: The importance of sedimenting organic matter 2021
12 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik Bottom Sediments of Reservoirs as a Source of Greenhouse Gases 2021
13 O. Mitryasova ; M. Cieśla; A. Mats; A. Nosyk Hydrochemical Indicators Dynamic in Surface Water 2021
14 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland 2020
15 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland 2020
16 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study 2019
17 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Black Carbon Content and Distribution in Surface Sediments From Temperate-Zone Reservoirs (Poland) 2019
18 M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Czerpacz osadów dennych 2019