logo
Karta przedmiotu
logo

Chłodnictwo

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzadatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 1320

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ciepłownictwo i klimatyzacja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest przedstawienie zasad działania pomp ciepła sprężarkowych, absorpcyjnych i innych oraz układów kriogenicznych wraz z możliwymi modyfikacjami.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł umożliwi określanie wielkości charakteryzujących układy chłodnicze i pompy ciepła z uwagi na zużycie energii, sprawność, efektywność oraz oddziaływanie na środowisko płynów roboczych realizujących obiegi w pompach ciepła.

Materiały dydaktyczne: dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak

Inne: Wykłady dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bonca S.i inni Poradnik. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Właściwości cieplne i eksploatacyjne IPPU MASTA, Gdańsk. 1998
2 Rubik M Chłodnictwo PWN, Warszawa. 1985
3 Wojciech Zalewski Pompy ciepła - sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teroretyczne. Przykłady obliczeni IPPU MASTA. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Marian Rubik Pompy ciepła. Poradnik Technika Instalacyjna w Budownictwie. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gutkowski Kazimierz M., Butrymowicz Dariusz J. Chłodnictwo i klimatyzacja WNT. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw klimatyzacji, podstawowych przemian termodynamicznych oraz podstaw wymiany ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu klimatyzacji, termodynamiki i wymiany ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość zakresu oddziaływania instalacji i substancji roboczych na otoczenie oraz rozumienie ich skutków.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 student zna przemiany termodynamiczne oraz wie jak przedstawić je na wykresach czynników chłodniczych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W011+++
T2A_W04+
02 student zna rodzaje systemów chłodniczych oraz wie jak je sklasyfikować wykład zaliczenie cz. pisemna K_W011++
T2A_W04+
03 student wie jak określić podstawowe parametry obiegu chłodniczego i pompy ciepła oraz wielkości charakteryzujące zużycie energii i efektywność systemu wykład zaliczenie cz. pisemna K_W011++
T2A_W04+
04 student potrafi dobrać rodzaj czynnika obiegowego, podać jego podstawowe właściwości fizyczne i jego oddziaływanie na środowisko oraz potrafi zaprojektować układ chłodniczy bazujący na wybranym czynniku. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U005++
K_U006+++
K_K003++
T2A_U05+
T2A_U19++
T2A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawowe pojęcia, klasyfikacja i zastosowania urządzeń chłodniczych TK01 MEK02
2 TK02 Czynniki chłodnicze – klasyfikacja, właściwości i zastosowania. TK02 MEK01 MEK04
2 TK03 Sprężarkowe obiegi chłodnicze i pomp ciepła. TK03 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Obieg absorpcyjny – zasada działania, układy, zastosowania. TK04 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Sprężarki i agregaty chłodnicze –Budowa i działanie. TK05 MEK01 MEK03
2 TK06 Skraplacze i parowniki –Typy i zastosowanie. TK06 MEK01 MEK03
2 TK07 Systemy pośrednie (chillery) i hybrydowe. TK07 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK08 Osprzęt i armatura w urządzeniach chłodniczych. TK08 MEK01 MEK02
2 TK09 Urządzenia chłodnicze i pompy ciepła w systemach klimatyzacji. TK09 MEK01 MEK03
2 TK10 Automatyka i bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych TK10 MEK03
2 TK11 Kriogenika - podstawowe obiegi i urządzenia. TK11 MEK03
2 TK12 Projekt układu chłodniczego lub pompy ciepła z określeniem podstawowych wielkości energetycznych obiegu oraz doborem głównych urządzeń P1 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie części pisemnej
Projekt/Seminarium zaliczenie, obrona projektu
Ocena końcowa 50% wykład + 50% projekt

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie