Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 13198
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Artur Jaworski
Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 10:30-12:00 Wtorek 10:25-11:55
semestr 2: mgr inż. Dawid Kuźniar
semestr 2: dr inż. Krzysztof Lew
Główny cel kształcenia: Poznanie metod i urządzeń stosowanych do badań samochodów. Umiejętność badań samochodów i ich wybranych zespołów. Umiejętność modelowania termodynamicznego silnika spalinowego w oparciu o najnowsze technologie w branży motoryzacyjnej
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów drugiego semestru.
1 | Orzełowski S. | Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów | WNT, Warszawa. | 1985 |
2 | Bocheński C. | Badania kontrolne samochodów | WKiŁ, Warszawa. | 2000 |
3 | Hamownia podwoziowa AVL- ZÖLLNER | AVL- ZÖLLNER . | 2014 | |
4 | Wach W. | Symulacja wypadków drogowych w programi PC-Crash | Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. | 2009 |
5 | Jaśkiewicz M., Jurecki R. | Diagnostyka samochodowa: badania laboratoryjne. | Politechnika Świętokrzyska, Kielce. | 2017 |
6 | Sitek K., Syta S. | Pojazdy samochodowe: Badania stanowiskowe i diagnostyka | WKiŁ, Warszawa. | 2011 |
7 | Pieniążek W., Więckowski D. | Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych. | PWN, Warszawa. | 2020 |
8 | Akty prawne: Rozporządzenia, Normy, Dyrektywy | . |
1 | Orzełowski S. | Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów | PWN, Warszawa. | 1985 |
2 | DATRON | Instrukcja obsługi systemu pomiarowego DATRON DLS-2 | . | 2000 |
3 | Hamownia podwoziowa AVL- ZÖLLNER | AVL- ZÖLLNER. | 2014 | |
4 | Wach W. | Symulacja wypadków drogowych w programi PC-Crash | Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. | 2009 |
5 | Jaśkiewicz M., Jurecki R. | Diagnostyka samochodowa: bdania labratoryjne | Politechnika Świętokrzyska, Kielce. | 2017 |
6 | Sitek K., Syta S. | Pojazdy samochodowe: Badania stanowiskowe i diagnostyka | WKiŁ, Warszawa. | 2011 |
7 | Pieniążek W., Więckowski D. | Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych | PWN, Warszawa. | 2020 |
8 | John Heywood | Internal Combustion Engine Fundamentals | McGraw-Hill Education Ltd; Edycja 2. | 2018 |
1 | Praca zbiorowa | Informatory techniczne BOSCH | WKiŁ, Warszawa. | 2000- |
Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr studiów drugiego stopnia kierunku inżynieria środków transportu, specjalność: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza dotycząca termodynamiki i silników spalinowych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, ustaw i rozporządzeń oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi tworzyć opracowania wg zadanego wzorca.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość wagi i zrozumienie skutków i aspektów pozatechnicznej działalności inżynierskiej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu badań oraz urządzeń do badań samochodów i ich zespołów. | wykład, laboratorium | zaliczenie pisemne |
K_W02+ K_W04+++ |
P7S_WG |
02 | potrafi przeprowadzić badania drogowe i laboratoryjne samochodów i wybranych podzespołów samochodu. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. ustna |
K_W13+ K_U02++ K_U07+ K_U11+ |
P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
03 | potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu | laboratorium | obserwacja na bieżąco w trakcie zajęć |
K_U02+++ K_K05+ |
P7S_KO P7S_UO |
04 | Student posiada kompleksowa wiedzę z zakresu symulacji jednowymiarowych i modelowania systemu nowoczesnego silnika spalinowego | projekt | raport techniczny |
K_W13+ K_U02+ K_U04++ |
P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 | |
2 | TK07 | W07-W08 | MEK01 | |
2 | TK08 | W09-W12 | MEK01 | |
2 | TK09 | W13-W14 | MEK01 | |
2 | TK10 | W15 | MEK01 | |
2 | TK11 | L01-L02 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK12 | L03-L04 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK13 | L05-L06 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK14 | L07 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK15 | L08 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK16 | L09 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK17 | L10 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK18 | L11-L14 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK19 | L15 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK20 | P01-P15 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego MEK01. Ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: od 10 do 11.99 pkt. - dostateczny, od 12 do 13.99 pkt. -plus dostateczny, od 14 do 15.99 pkt. - dobry, od 16 do 17.99 pkt. - plus dobry, od 18 do 20 pkt - bardzo dobry. |
Laboratorium | Na laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego MEK02 i trzeciego MEK03 efektu modułowego. Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawozdań. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0) |
Projekt/Seminarium | Na projektach sprawdzana jest realizacja czwartego MEK04 efektu modułowego. Zaliczenie projektów następuje na podstawie prac projektowych. Ocena z projektów jest średnią arytmetyczną ocen z wykonanych prac projektowych. Ocena z pracy projektowej zależna jest od poprawności wykonania i ustalana jest następująco: 5,0 (bdb) - projekt wykonany bezbłędnie, 4,5 (+db) projekt zawiera mało istotne błędy merytoryczne; 4,0 (db) - projekt zawiera mało istotne błędy obliczeniowe; 3,5 (+dst) - projekt zawiera błędy merytoryczne i obliczeniowe, 3,0 (dst) - projekt zawiera istotne błędy obliczeniowe. Ocena końcowa z projektów jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0) |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich modułowych efektów uczenia się na ocenę pozytywną. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zajęć laboratoryjnych z wagą 0,3, z projektów z wagą 0,3 i zaliczenia wykładów z wagą 0,4. W zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,39 - dst (3,0); dla średniej od 3,4 do 3,79 - +dst (3,5); dla średniej od 3,8 do 4,19 - db (4,0); dla średniej od 4,2 do 4,59 - +db (4,5); dla średniej od 4,6 do 5 - bdb (5,0) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; A. Kryuchkov; V. Rozen; M. Sergienko; O. Terentiev | Removal of Contaminants from an Aqueous Solution by a Magnetic Field Using the Effect of Focusing Ionic Impurities | 2024 |
2 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
3 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
5 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
6 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
7 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
8 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
9 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
10 | A. Jaworski; K. Lejda | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy | 2022 |
11 | A. Jaworski; K. Lejda | Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu | 2022 |
12 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
13 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
14 | M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda | Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles | 2022 |
15 | S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk | Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience | 2022 |
16 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
17 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
18 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
19 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
20 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
21 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
22 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
23 | T. Campisi; A. Jaworski; M. Mądziel; G. Tesoriere | The Development of Strategies to Reduce Exhaust Emissions from Passenger Cars in Rzeszow City-Poland A Preliminary Assessment of the Results Produced by the Increase of E-Fleet | 2021 |
24 | A. Jaworski | Odwzorowanie oporów ruchu samochodu podczas badań emisji zanieczyszczeń w spalinach na hamowni podwoziowej | 2020 |
25 | A. Jaworski; K. Lejda | Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia | 2020 |
26 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak | The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts | 2020 |
27 | A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda | Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego | 2020 |
28 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
29 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
30 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
31 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
32 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
33 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
34 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
35 | O. Ivanushko; A. Jaworski; A. Loboda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; M. Tsiuman | Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses | 2020 |
36 | S. Boichenko; A. Jaworski; L. Pavliukh; S. Shamanskyi | Evaluation of the potential of commercial use of microalgae in the world and in Ukraine | 2020 |
37 | S. Boichenko; A. Jaworski; M. Mądziel; L. Pavliukh | Comparative assessment of CO2 emissions and fuel consumption in a stationary test of the passenger car running on various fuels | 2020 |
38 | S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk | Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies | 2020 |
39 | A. Jaworski | Problematyka wyznaczania współczynników oporów ruchu samochodów do badań emisji zanieczyszczeń spalin w warunkach symulowanych na hamowni podwoziowej | 2019 |
40 | A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel | Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions | 2019 |
41 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel | Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout | 2019 |
42 | K. Balawender; A. Jaworski | Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności | 2019 |