logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia środowiska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzadatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 1319

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Renata Gruca-Rokosz

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy oraz umiejętności dotyczących problemów związanych z zanieczyszczeniami chemicznymi środowiska (hydrosfery, atmosfery, litosfery).

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot „Chemia Środowiska” przybliża wiedzę o otaczającym nas środowisku. W ramach przedmiotu omawiana jest budowa chemiczna powietrza, wód i lądu, oraz procesy fizykochemiczne i chemiczne przebiegające w tych obszarach. Przekazywane są również informacje dotyczące zmian zachodzących w środowisku, które wywołane są czynnikami o charakterze antropogenicznym.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.

Inne: Obowiązujące Rozporządzenia i Normy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gomółka E. Szaynok A. Chemia wody i powietrza. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1997.
2 Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. Chemia środowiska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 2012.
3 O’Neill P. Chemia środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Wrocław. 1998.
4 Andrews J. E., Brimblecombe P., Jiclells T. D., Liss P.S. Wprowadzenie do chemii środowiska. Wydawnictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa. 2000.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa pod red. Buszewski B.i Kosobucki P. Fizykochemiczne metody analizy w chemii środowiska. Ćwiczenia laboratoryjne z ochrony wód i gleb. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń. 2003
2 Praca zbiorowa pod red. Gadzała-Kopciuch R. i . Buszewski B. Fizykochemiczne metody analizy w chemii środowiska. Ćwiczenia laboratoryjne z analityki i kontroli w Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń. 2003.
3 Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. Materiały do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii środowiska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 2012.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 van Loon G. W., Duffy S. J. Chemia środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2007.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 1 semestr studiów II stopnia o kierunku Inżynieria Środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego przyswajania wiedzy.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespołach 2-3 osobowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę na temat składu chemicznego atmosfery, hydrosfery i litosfery. Zna procesy fizykochemiczne zachodzące w tych sferach środowiska. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W001++
T2A_W01++
02 Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów zanieczyszczeń środowiska związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej poprzez działalność człowieka. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W001++
T2A_W01++
03 Posiada umiejętność analizy chemicznej wybranych wskaźników zanieczyszczenia środowiska. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny K_U008++
K_U009++
T2A_U08+
T2A_U09++
04 Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K001+++
T2A_K03+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Atmosfera ziemska, charakterystyka atmosfery, wilgotność i skład powietrza, gazy występujące w troposferze. Klasyfikacja zanieczyszczeń powietrza. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Pierwotne zanieczyszczenia powietrza: tlenek węgla, ditlenek siarki, tlenki azotu NOx, lotne związki organiczne, pyły. Procesy fizykochemiczne w przemianie zanieczyszczeń atmosferycznych. Skutki uwalniania zanieczyszczeń do atmosfery ziemskiej: smog klasyczny i fotochemiczny, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i gazy cieplarniane: ditlenek węgla, metan, ozon, tlenek azotu(I), chlorofluorowęglowodory. W01, W02 MEK01 MEK02
1 TK02 Klasyfikacja wód naturalnych i ich charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne wód naturalnych (odczyn, kwasowość, zasadowość, twardość, korozyjność). Składniki wód naturalnych: gazy rozpuszczone w wodach naturalnych (tlen, ditlenek węgla, siarkowodór); substancje nieorganiczne (azot i jego związki, fosfor i jego związki, metale ciężkie); substancje organiczne (WWA, pestycydy, związki powierzchniowo czynne, fenole, substancje humusowe, halogenowane związki organiczne, dioksyny). W03, W04 MEK01 MEK02
1 TK03 Skład litosfery. Procesy glebotwórcze. Profil glebowy. Budowa gleby: faza stała (składniki organiczne i nieorganiczne), faza ciekła, faza gazowa. Właściwości chemiczne gleby (właściwości sorpcyjne, odczyn i kwasowość, pojemność buforowa). Problemy związane z zakwaszaniem gleb. Składniki troficzne (makroskładniki i mikroskładniki). Degradacja gleb: czynniki wywołujące degradacje, rodzaje, skutki. Chemiczne zanieczyszczenia gleb (nieorganiczne i organiczne). W05, W06 MEK01 MEK02
1 TK04 Cykle biogeochemiczne węgla, azotu, fosforu, tlenu i siarki. W07 MEK01 MEK02
1 TK05 Oznaczanie stopnia zanieczyszczenia ekosystemów wodnych wybranymi związkami organicznymi. L01, L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK06 Określanie pojemności sorpcyjnej gleb. Oznaczanie zawartości węglanów i węgla organicznego w glebach. L03, L04, L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Laboratorium oddanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Ocena końcowa ocena uzyskana z zaliczenia wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie