logo
Karta przedmiotu
logo

Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13182

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 P15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Terminy konsultacji koordynatora: https://jmichals.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 3: mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie studenta wykonywania wyceny uszkodzeń pojazdu osobowego i użytkowego z wykorzystaniem programów komputerowych Audatex i systemu Info-Ekspert, zdobycie wiedzy pogłębionej, przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych oraz do prowadzenia badań symulacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 semestru specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Krupa T., Kulińska E. Likwidacja szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – Podstawowe problemy Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa. 2015
2 Aleksandrowicz P. Inżynieria powypadkowa w weryfikacji roszczeń odszkodowawczych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2016
3 Sobczyk M. Matematyka finansowa: podstawy teoretyczne, przykłady, zadania Wydawnictwo Placet, Warszawa. 2008
4 Audatex Polska, Instrukcja programu Audatex – EILNP. , Audatex Polska, Warszawa www.audanet.pl/PL/docs/AudaShare28.pdf. 2014
5 EurotaxOnline, Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o www.info-ekspert.pl/dopobr, Warszawa. 2012
6 Info-Ekspert, Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o. www.info-ekspert.pl/dopobra, Warszawa. 2012
7 Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s Pol, Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s P https://net.eurotax.pl/shell/doc/InstrukcjaEurotaxOnline_zG2G.pdf. 2013
8 Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKŁ, Warszawa. 2008
9 Prochowski L., Unarski J., Wach W., Wicher J. Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych Wyd. 2 uaktual. WKiŁ, Warszawa. 2014
10 Jaździk-Osmólska A. Wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec roku 2013 z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych wypadków na transeuropejskiej sieci transportowej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa. 2014
11 Aleksandrowicz P. Analiza kosztów naprawy powypadkowej pojazdu z wykorzystaniem modułu kalkulacyjnego G2G EurotaxGlass’s Ekologia i Technika 4/2014, Bydgoszcz. 2014
12 Guzek M. Niepewność w analizie wypadków drogowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2016
13 Matyjewski M. Analiza i ocena technicznych sposobów zmniejszania skutków wypadków drogowych , Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Grysa K. Podstawy matematyki finansowej Wydawnictwo Stachurski, Kielce. 2000
2 Autoident EurotaxGlass's , Katalog AID Autoident EurotaxGlass's Polska. 2013
3 EurotaxGlass's Polska, Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – SPRZEDAŻ EurotaxGlass's Polska. 2014
4 EurotaxGlass's Polska, Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – ZAKUP EurotaxGlass's Polska. 2014
5 Autoident EurotaxGlass's, Katalog AID Autoident EurotaxGlass's Polska . 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kulińska E. Parametryzacja kosztów ryzyka procesów logistycznych Wydawnictwo PLACET, Warszaw. 2015
2 Aleksandrowicz P. Biomechanika w analizie wypadków drogowych Wydawnictwa Uczelniane UTP, Bydgoszcz. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada umiejętność wykorzystania stosowanych narzędzi wspomagających kosztorysowanie (Audatex) w poznawaniu i pogłębianiu wiedzy na temat eksploatacji pojazdów samochodowych. Ma świadomość ważności i zrozumienie społecznych aspektów i skutków działalności w aspekcie kosztorysowania, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje techniczne. wykład, laboratorium, projekt indywidualny raport pisemny, prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W04+++
K_W08+
K_U04+
K_K04+
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 1. Identyfikacja pojazdu osobowego i jego charakterystyka. Czynniki mające wpływ na wartość pojazdu nieuszkodzonego. 2. Podmioty zainteresowane kosztorysowaniem – zleceniodawcy, wykonawcy napraw, firmy ubezpieczeniowe, strony postępowań prawnych. 3. Rodzaje kosztorysów i ich przeznaczenie. Podstawowe pojęcia i definicje: wartości rynkowej, wartości bazowej, wartości pozostałości, rynkowego ubytku wartości. 4. Podstawowe informacje z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód. Metodyka określania wartości rynkowych pojazdów według instrukcji Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. 5. Identyfikacja uszkodzeń (wcześniejszych naprawionych uszkodzeń powypadkowych i innych) i ich wpływ na wartość pojazdu. 6. Protokół opisu uszkodzeń, zakres niezbędnych napraw i dokładne zdjęcia - likwidator szkód, wycenia szkody przez rzeczoznawcę. Źródła informacji o wartości pojazdu. 7. Informacja o organizacji systemu warsztatów naprawczych, stosowanych metodach naprawczych, wyposażeniu technologicznym i możliwościach wykonawczych. Struktura programu Info-Ekspert. 8. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Info-Ekspert. Struktura programu Eurotax. 9. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Eurotax. Wprowadzenie do programu Audatex. 10. Wprowadzenie danych: okno straty graniczne, rodzaje operacji, mutacje, kody, warianty kalkulacji. 11. Opis ważniejszych funkcji umożliwiających wykonanie prostej wyceny uszkodzeń: wycena pojazdu, wycena wartości. „Szkoda całkowita” - jej opis i wycena pozostałości. 12. Wspólne wykorzystanie programów Info-Ekspert i Audatex do oszacowania pozostałości w przypadku „szkody całkowitej”. 13. Zasady wyznaczania i stosowania korekt wartości wynikających z daty pierwszej rejestracji, wyposażenia dodatkowego, przebiegu, stanu pojazdu, szczególnego charakteru użytkowania, wcześniejszych napraw powypadkowych, liczby właścicieli i niewłaściwego serwisowania pojazdu. 14. Zasady stosowania korekt z tytułu składania pojazdu w warunkach innych niż u producenta oraz korekt dotyczących napraw koniecznych. Metody określania wartości pojazdów uszkodzonych. 15. Sposoby określania wartości pojazdów nietypowych. W01-W15, L01-L15, P01-P08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład . Kolokwium pisemne z treści każdego wykładu, pod jego koniec, z możliwością korzystania z notatek wykładu. Kolokwium zaliczeniowe z całego przedmiotu pod koniec semestru (alternatywnie do wyboru).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa Ocena: (średnia z zaliczenia wykładu pisemnego)*0.6 + (średnia z oceny projektu+laboratorium)*0.4

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019