logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie procesów transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środków transportu

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 13169

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Maksymilian Mądziel

Terminy konsultacji koordynatora: https://mmadziel.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Ugruntowanie wiedzy z zakresu modelowania procesów i systemów transportowych Zapoznanie ze specjalistycznym oprogramowaniem do modelowania procesów transportowych. Wykorzystanie oprogramowania komputerowego do symulacji i optymalizacji procesów transportowych. Tworzenie własnych programów komputerowych do modelowania określonych procesów transportowych. Ocena systemów transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 1 semestru specjalności

Materiały dydaktyczne: Instrukcja do laboratorium z przedmiotu Podstawy Modelowania Procesów Transportowych. Praca niepu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych. Ofic. Wydaw. Politech. Warsz., Warszawa. 2009
2 Jacyna M. (red) Uwarunkowania techniczno-technologiczne komodalności transportu Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jacyna M. Modelowanie wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2001
2 Instrukcje obsługi programów komputerowych używanych w trakcie zajęć laboratoryjnych i projektowych. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma: Transport - Technika Motoryzacyjna, Transport Samochodowy, Przegląd Komunikacyjny, Problemy Ekonomi .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 1 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe; Podstawy modelowania procesów transportowych (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawy modelowania procesów transportowych (modelowanie procesów transportowych z wykorzystaniem AveSim)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedze pogłębioną z stosowania modeli do symulacji i oceny systemów i procesów transportowych. Zna oprogramowanie umożliwiający symulację i ocenę systemów transportowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_W12+
K_U04+
P7S_UW
P7S_WG
02 Umie przeprowadzić symulację i ocenę systemu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, umiejętności prowadzenia badań naukowych laboratorium na bieżąco w trakcie zajęć K_W12+
K_K04+
P7S_KK
P7S_WG
03 Umie wykonać zaawansowany model dla symulacji m.in. procesu transportowego. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W04+
K_U11+
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do modelowania procesów transportowych. Ugruntowanie wiadomości z zakresu konstruowania i wykorzystania modeli do symulacji procesów transportowych. W01-W02 MEK01
1 TK02 Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi informatycznych do tworzenia modelu procesu transportowego, przeprowadzenia symulacji procesu transportowego i jego oceny. Analiza systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem programów komputerowych.Elementy animacji komputerowej w graficznym przedstawieniu procesu transportowego. Optymalizacja systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem programów komputerowych.Podstawy pisania programu w Visual Basic. Środowisko Visual Basic. Stałe i zmienne w VB. Wybrane obiekty i ich właściwości w VB. Funkcje matematyczne, pętle instrukcje warunkowe, dostęp i operacje na plikach, obsługa błędów, tworzenie własnego menu w Visual Basic. W03-W11 MEK01
1 TK03 Tworzenie modelu procesu transportowego z wykorzystaniem programu komputerowego. L01-L05 MEK02
1 TK04 Symulacja i optymalizacja procesu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. L06-L11 MEK02
1 TK05 Analiza i ocena systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. L12-L15 MEK02
1 TK06 Analiza danych z map strumienia wartości i przeniesienie mapy zakładu do rzeczywistości wirtualnej w oprogramowaniu Flexsim. Wykonawstwo modelu symulacyjnego i jego analiza. P01-P15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 13.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie egzaminu sprawdzany jest stopień opanowania materiału z modułu z zakresu przekazanego na wykładzie. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest pozytywna ocena z wykonawstwa modelu zaliczeniowego, obecność i aktywność. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02: - na ocenę 3:umie tworzyć model procesu transportowego z wykorzystaniem programu komputerowego. na ocenę 4:umie symulować i optymalizować proces transportowy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. na ocenę 5: potrafi analizować i oceniać proces transportowy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Projekt/Seminarium Średnia ocen z projektu. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK03: - na ocenę 3:umie napisać oprogramowanie do symulacji procesu transportowego. na ocenę 4:umie przetestować oprogramowanie do symulacji procesu transportowego. na ocenę 5: potrafi analizować i oceniać wyniki z symulacji procesu transportowego.
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 30% oceny MEKO1, 35% MEK02 i 35% MEKo3 Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa 4,600 - 5,000 bdb 5,0 4,200 - 4,599 +db 4,5 3,800 - 4,199 db 4,0 3,400 - 3,799 +dst 3,5 3,000 - 3,399 dst 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie