Cykl kształcenia: 2012/2013
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych
Kod zajęć: 1312
Status zajęć: obowiązkowy dla programu A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Lidia Buda-Ożóg
Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z aktualnym rozkładem zajęć
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Krystyna Wróbel
semestr 1: dr inż. Zakarya Kamel
Główny cel kształcenia: Zaznajomienie studentów z projektowaniem i obliczaniem tarcz, tarczownic i przestrzennych konstrukcji powłokowych, membranowych i łupinowych stosowanych jako przekrycia hal sportowych, przemysłowych, świątyń religijnych, wykonanych z betonu, głównie betonu sprężonego. Twórcze projektowanie konstrukcyjne wymaga rozbudzenia wyobraźni przestrzennej, umiejętności rozumienia trójosiowego przebiegu sił wewnętrznych w konstrukcji w zależności od krzywizny Gaussa konkretnego obiektu.
Ogólne informacje o zajęciach: Formalną podstawą do zrozumienia przebiegu sił wewnętrznych w konstrukcji przestrzennej jest teoria powłok. Jej podstawy są przekazywane studentom na mechanice budowli. Jednak dla celów projektowych możliwe jest pogłębienie przestrzennego przebiegu sił wewnętrznych opartego na znajomości rodzajów trajektorii naprężeń głównych i ich wiązek w postaci strumieni sił w przestrzeni nawet jeżeli złożona teoria jest słabo znana, ale spełnione są podstawowe warunki równowagi konstrukcji. Są to powłoki synklastyczne, antyklastyczne, translacyjne jak łupiny walcowe i tarczownice krótkie i długie, konoidy, kopuły sektorialne na planie wielokąta, powłoki wiszące, paraboloidy hiperboliczne ("HP") itp. Wykład i studenckie prace projektowe są oparte na osobistych autorskich doświadczeniach prowadzącego. Po opracowaniu projektu koncepcyjnego na rysunkach i obliczeniach wstępnych wyniki obliczeń są sprawdzalne komputerowo w oparciu o metody elementów skończonych MES, głównie w programach Robot Millenium. Składnikiem realizacji programu jest wycieczka na określone budowle.
Materiały dydaktyczne: Autorskie wykłady dotycząe powłok, strumieni sił wewnętrznych.
1 | PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji | PKN Warszawa. | 2004 | |
2 | PN-EN 1991 Eurokod 1: Oddziaływanie na konstrukcje | PKN Warszawa. | 2008 | |
3 | PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu | PKN Warszawa. | 2008 | |
4 | Theory and Practice of membrane shells | . | ||
5 | St. Kuś | Probelmy współczesnych konstrukcji | Warsztat pracy projektanta konstrukcji, Szczyrk 3/2011. | |
6 | Inżynieria i Budownictwo, artykuły autora i inne | . | 1960 | |
7 | St. Kuś | Autorskie tematy prac projektowych z lat ubiegłych - ich omówienie i aktualizacja | . |
1 | PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji | . | ||
2 | PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu | . |
1 | PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji | . | ||
2 | PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu | . |
Wymagania formalne: Ukończenie studiów pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wytrzymałość Materiałów, Mechanika Budowli, Teoria Powłok, Złożone Konstrukcje Betonowe
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Trygonometria, wyobraźnia 3D, rysunek odręczny i techniczny
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do współpracy zespołowej
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada rozszerzoną wiedzę na temat przestrzennego przebiegu sił wewnętrznych opartego na znajomości rodzajów trajektorii naprężeń głównych i ich wiązek w postaci strumieni sił w przestrzeni. Posiada szczegółową wiedzę na temat projektowania tarcz, tarczownic, zbiorników na ciecze, zasobników na materiały sypkie, dylatacji. | wykład | egzamin pisemny lub ustny |
K_W002++ K_W008+ K_W014++ K_K002+ |
T2A_W03+ T2A_W04+ T2A_W05+ T2A_W07+ T2A_K01+ |
02 | Posiada umiejętność zaprojektowania określonej konstrukcji trójwymiarowej, określić wartości sił wewnętrznych w tej konstrukcji oraz sprawdzić je w programie komputerowym, wykonać rysunki konstrukcyjne oraz przedmiar robót | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U001+ K_U002+ K_U003+ K_U005+ K_U010+ K_U015+ |
T2A_U05+ T2A_U10+ T2A_U12+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W | MEK01 | |
1 | TK02 | P | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Znajomość informacji z wykładu 90%, aktywna obecność na wykładzie 10% |
Projekt/Seminarium | Wykonanie projektu 50%, prezentacja i obrona projektu 50% |
Ocena końcowa | (W + P)/2; W- ocena z wykładu, P- ocena z projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie