logo
Karta przedmiotu
logo

Złożone konstrukcje betonowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 1312

Status zajęć: obowiązkowy dla programu A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Lidia Buda-Ożóg

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z aktualnym rozkładem zajęć

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Krystyna Wróbel

semestr 1: dr inż. Zakarya Kamel

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zaznajomienie studentów z projektowaniem i obliczaniem tarcz, tarczownic i przestrzennych konstrukcji powłokowych, membranowych i łupinowych stosowanych jako przekrycia hal sportowych, przemysłowych, świątyń religijnych, wykonanych z betonu, głównie betonu sprężonego. Twórcze projektowanie konstrukcyjne wymaga rozbudzenia wyobraźni przestrzennej, umiejętności rozumienia trójosiowego przebiegu sił wewnętrznych w konstrukcji w zależności od krzywizny Gaussa konkretnego obiektu.

Ogólne informacje o zajęciach: Formalną podstawą do zrozumienia przebiegu sił wewnętrznych w konstrukcji przestrzennej jest teoria powłok. Jej podstawy są przekazywane studentom na mechanice budowli. Jednak dla celów projektowych możliwe jest pogłębienie przestrzennego przebiegu sił wewnętrznych opartego na znajomości rodzajów trajektorii naprężeń głównych i ich wiązek w postaci strumieni sił w przestrzeni nawet jeżeli złożona teoria jest słabo znana, ale spełnione są podstawowe warunki równowagi konstrukcji. Są to powłoki synklastyczne, antyklastyczne, translacyjne jak łupiny walcowe i tarczownice krótkie i długie, konoidy, kopuły sektorialne na planie wielokąta, powłoki wiszące, paraboloidy hiperboliczne ("HP") itp. Wykład i studenckie prace projektowe są oparte na osobistych autorskich doświadczeniach prowadzącego. Po opracowaniu projektu koncepcyjnego na rysunkach i obliczeniach wstępnych wyniki obliczeń są sprawdzalne komputerowo w oparciu o metody elementów skończonych MES, głównie w programach Robot Millenium. Składnikiem realizacji programu jest wycieczka na określone budowle.

Materiały dydaktyczne: Autorskie wykłady dotycząe powłok, strumieni sił wewnętrznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji PKN Warszawa. 2004
2 PN-EN 1991 Eurokod 1: Oddziaływanie na konstrukcje PKN Warszawa. 2008
3 PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu PKN Warszawa. 2008
4 Theory and Practice of membrane shells .
5 St. Kuś Probelmy współczesnych konstrukcji Warsztat pracy projektanta konstrukcji, Szczyrk 3/2011.
6 Inżynieria i Budownictwo, artykuły autora i inne . 1960
7 St. Kuś Autorskie tematy prac projektowych z lat ubiegłych - ich omówienie i aktualizacja .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji .
2 PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 PN-EN 1990 Podstawy projektowania konstrukcji .
2 PN-EN 1992 Projektowanie konstrukcji z betonu .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wytrzymałość Materiałów, Mechanika Budowli, Teoria Powłok, Złożone Konstrukcje Betonowe

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Trygonometria, wyobraźnia 3D, rysunek odręczny i techniczny

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do współpracy zespołowej

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat przestrzennego przebiegu sił wewnętrznych opartego na znajomości rodzajów trajektorii naprężeń głównych i ich wiązek w postaci strumieni sił w przestrzeni. Posiada szczegółową wiedzę na temat projektowania tarcz, tarczownic, zbiorników na ciecze, zasobników na materiały sypkie, dylatacji. wykład egzamin pisemny lub ustny K_W002++
K_W008+
K_W014++
K_K002+
T2A_W03+
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_W07+
T2A_K01+
02 Posiada umiejętność zaprojektowania określonej konstrukcji trójwymiarowej, określić wartości sił wewnętrznych w tej konstrukcji oraz sprawdzić je w programie komputerowym, wykonać rysunki konstrukcyjne oraz przedmiar robót projekt indywidualny prezentacja projektu K_U001+
K_U002+
K_U003+
K_U005+
K_U010+
K_U015+
T2A_U05+
T2A_U10+
T2A_U12+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Beton, żelbet i beton sprężony: zastosowanie, obliczanie, normy, konstrukcje. Rola naprężeń głównych i strumieni sił w konstrukcjach jedno, dwu i trójwymiarowych. Tarcze i tarczownice - zakres zastosowań, obliczeń i rozkładu sił wewnętrznych. Zbiorniki na ciecze zasobniki smukłe i krępe na materiały sypkie - zastosowanie, charakterystyka, zasady wymiarowania, różnice w wymiarowaniu poszczególnych rodzajów konstrukcji, kształtowanie zbrojenia. Zasady projektowania dylatacji w obiektach budowlanych. Nowoczesne zasady uszczelniania dylatacji. Wykonanie projektu zbiornika na ciecz. W MEK01
1 TK02 Projektowanie złożonych przekryć dachowych, zbiorników, silosów P MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Znajomość informacji z wykładu 90%, aktywna obecność na wykładzie 10%
Projekt/Seminarium Wykonanie projektu 50%, prezentacja i obrona projektu 50%
Ocena końcowa (W + P)/2; W- ocena z wykładu, P- ocena z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie