logo
Karta przedmiotu
logo

Wybrane zagadnienia z konstrukcji betonowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 1309

Status zajęć: wybierany dla specjalności A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Zakarya Kamel

Terminy konsultacji koordynatora: środa: 12:15 - 13:45. czwartek: 10:30 - 12:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest umiejętność zaprojektowania konstrukcji obrotowo - symetrycznych z betonu (sprężonego) spełniających określoną funkcję użytkową. Są to cylindryczne zbiorniki na ciecze, wodę, płyny przemysłowe, ścieki, komory fermentacyjne ścieków miejskich, zbiorniki wieżowe na wodę oraz silosy na ziarno, rzepak, cement, piasek, cukier i różne sproszkowane produkty przemysłowe. Zaprojektowanie wiąże się przyjęciem określonej metody wykonania wymagającej opracowania odpowiedniej specyfikacji, przedmiaru oraz uzasadniających obliczeń statycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Rozwój cywilizacji przemysłowej wymaga budowy coraz większych i specjalistycznych pojemników na materiały sypkie i płyny. Zadania te najlepiej spełniają konstrukcje obrotowo - symetryczne, zwykle złożone z części cylindrycznej, kopuły zamykającej pojemnik i leja lub podłogi płaskiej pozwalającej na odbiór magazynowanego materiału. Podstawą teoretyczną określenia stanów granicznych konstrukcji jest teoria powłok obrotowo symetrycznych, której podstawowe zasady są przedmiotem wykładu, a zastosowanie przedmiotem projektu wymaganego w module. Składnikiem programu modułu jest wycieczka studentów do zakładu przemysłowego, cukrowni, fabryki cementu, oczyszczalni ścieków.

Materiały dydaktyczne: Autorskie wykłady w postaci kserokopii, kopie referatów na konferencjach naukowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 S. Kuś Konstrukcje sprężone kołowo - symetryczne ARKADY 1960.
2 PN-EN 1992-3 Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 3: Silosy i zbiorniki na ciecze PKN Warszawa. 2008
3 A. Halicka, D. Franczak Projektowanie zbiorników żelbetowych, Tom 1. Zbiorniki na materiały sypkie. PWN, Warszawa. 2011
4 A. Halicka, D. Franczak Projektowanie zbiorników żelbetowych, Tom 2. Zbiorniki na ciecze PWN, Warszawa. 2014
5 Inżynieria i Budownictwo .
6 W. Starosolski Konstrukcje żelbetowe T2,3,4 PWN. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A.Halicka, D.Franczak Projektowanie zbiorników żelbetowych T1,2 PWN. 2011
2 PN - EN 1992 - 3 Silosy i zbiorniki na ciecze .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A.Halicka, D. Franczak Projektowanie zbiorników żelbetowych, T 1,2 PWN . 2011
2 PN - EN 1992 - 3 Silosy i zbiorniki na ciecze .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie pierwszego semestru na II stopniu studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z przedmiotów Wytrzymałość Materiałów, Mechanika Budowli, Złożone Konstrukcje Betonowe

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obliczania sił przekrojowych i wymiarowania prostych konstrukcji żelbetowych oraz wykonywania rysunków konstrukcyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę w zakresie projektowania wybranych konstrukcji żelbetowych, m.in.: chłodni kominowych, ścianek szczelinowych, rur i kanałów przemysłowych, budynków szkieletowych żerdzi wirowanych oraz miejsc szczególnych konstrukcji. Zna nowoczesne rozwiązania techniczne. Posiada umiejętność obliczania konstrukcji obrotowo-symetrycznych wykład egzamin cz. ustna lub pisemna K_W002+++
K_W005+
K_W008+
K_W014++
K_K002++
T2A_W02+
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_W07+
T2A_K01+
T2A_K07++
02 Umiejętność projektowania żelbetowych konstrukcji obrotowo-symetrycznych projekt zespołowy prezentacja projektu K_U001+
K_U005+
K_U006+
K_U015+
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U03+
T2A_U15+
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 WYKŁAD: Modele kratownicowe konstrukcji. Budynki wielokondygnacyjne: rodzaje - podział, zasady kształtowania, zestawienie obciążeń na budynek, metody obliczania i konstruowania. Rury i kanały przemysłowe - charakterystyka, zasady pracy, zestawienia obciążeń, projektowanie. Usuwanie wychyleń budynków - przyczyny powstania, metody usuwania w zależności od rodzaju budynku i wielkości wychylenia stosowane w Polsce i innych krajach. Ściany szczelinowe - charakterystyka, zakres stosowania, metody projektowania. Żerdzie wirowane - charakterystyka, zastosowanie, zasady projektowania, technologia wytwarzania. Projektowanie miejsc szczególnych w konstrukcjach żelbetowych: naroża, węzły, załamania elementów, skokowa zmiana przekroju elementu, otwory - charakterystyka, układy sił w ujęciu trajektorialnym i w modellach kratownicowych, znane wyniki badań doświadczalnych na ten temat, wymiarowanie, sposoby kształtowania i konstruowania zbrojenia. Nowoczesne rozwiązania projektowe i wykonawcze dotyczące kształtowania zbrojenia na przebicie, trzpienie dylatacyjne, sposoby uciąglania zbrojenia, elementy podpór elementów żelbetowych nieprzenoszące drgań - zasady projektowania i wykonawstwa na przykładzie doświadczeń firmy HALFEN. W MEK01
2 TK02 Projektowanie żelbetowych konstrukcji szkieletowych i obrotowo symetrycznych P MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Znajomość informacji z wykładu 90%, obecność na wykładzie 10%
Projekt/Seminarium wykonanie projektu 50%, prezentacja i obrona projektu 50%
Ocena końcowa (W+P)/2 W- ocena z wykładu (EGZAMIN), P- ocena z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie