logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologia BIM w projektowaniu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć:
1308
Status zajęć:
wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Piotr Nazarko
Terminy konsultacji koordynatora:
podany na stronie http://pnazarko.v.prz.edu.pl
semestr 2:
dr inż. Artur Borowiec , termin konsultacji podany na stronie http://borowiec.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów ze współczesnymi technikami projektowania technicznego, metodologią modelowania informacji o budynku (BIM) oraz wspomagania procesu zarządzania i projektowania konstrukcji inżynierskich.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu student zapoznaje się z ideą projektowania w technologii BIM, zasadami modelowania konstrukcji przestrzennych i generowania obciążeń konstrukcji inżynierskich. Nabywa także umiejętności: pracy zespołowej, wykonywania obliczeń statycznych przy zastosowaniu wybranego komputerowego systemu obliczeniowego MES, wymiarowania elementów konstrukcji i typowych połączeń, przygotowania dokumentacji technicznej oraz wykrywania kolizji.

Materiały dydaktyczne:
http://kmk.prz.edu.pl/dydaktyka/

Inne:
http://pnazarko.v.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 P. Miecznikowski Zintegrowany Proces Realizacji Inwestycji Materiały Budowlane, 4, s. 82-83. 2013
2 P. Przybyłowicz, L. Włochyński Od 2D do BIM Materiały Budowlane, 5 (489), s. 71-72. 2013
3 P. Przybyłowicz, L. Włochyński Praca zespołowa i współpraca międzybranżowa z wykorzystaniem technologii BIM Materiały Budowlane, 7 (491), s. 88-89. 2013
4 P. Miecznikowski Oprogramowanie wykorzystywane w procesie Modelowania Informacji o Budynku (BIM) Materiały Budowlane, 9 (493), s. 66-67. 2013
5 T. Olszewski Tekla Structures – współpraca dzięki BIM Materiały Budowlane, 9 (493), s. 67-68. 2013
6 P. Nowak, R. Szczepaniak Praktycy o barierach stosowania metodologii BIM Materiały Budowlane, 5, s. 73. 2013
7 A. Tomana BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie Kraków. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 K. Adach Revit Structure 2011 - Mój pierwszy projekt Autodesk, Inc.. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ma wiedzę z wybranych działów mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, metod obliczeniowych. Zna zasady i metody projektowania konstrukcji budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu wspomagania komputerowego w projektowaniu, modelowania informacji o budynku (BIM) oraz zintegrowanego procesu projektowania. Zna zakres stosowania najpopularniejszych programów komputerowych wspomagających analizę konstrukcji oraz ich projektowanie. wykład test pisemny K-W08+++
W02++
W04++
W05++
W07++
MEK02 Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad modelowania, analizy zagadnień statyki i wymiarowania typowych konstrukcji prętowych. laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-W04+++
W02++
W04++
W05++
W07++
MEK03 Potrafi wykonać analizę statyczną w przypadku typowych przestrzennych układów prętowych i powierzchniowych. Potrafi dokonać interpretacji oraz krytycznej oceny wyników analizy numerycznej konstrukcji inżynierskich. laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U04+++
K-U05+++
K-U06+++
K-K02++
U01++
U02++
U03++
U15++
U16++
U17++
U18++
K01+
K07++
MEK04 Potrafi zwymiarować przekroje elementów konstrukcyjnych oraz typowych połączeń w konstrukcjach stalowych za pomocą specjalistycznego oprogramowania. laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U05+++
K-U10+++
U01++
U02++
U03++
U15++
U16++
U17++
U18++
MEK05 Potrafi stworzyć dokumentację graficzną wykorzystując w tym celu specjalistyczne oprogramowanie CAD. laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U05++
K-U15+++
U01++
U02++
U03++
U15++
U16++
U17++
U18++
MEK06 Ma świadomość konsekwencji przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych, konieczności rzetelnej oceny uzyskanych wyników oraz starannej prezentacji projektowanej konstrukcji w dokumentacji graficznej i sprawozdaniu. laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-K02+++
K01++
K07++

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Procesy projektowania i realizacja inwestycji, Zintegrowany Proces Realizacji Inwestycji (ZPRI/IPD), modelowanie informacji o budynku (BIM). W01 MEK01
2 TK02 Przegląd technik CAD od 2D do BIM. Bariery wdrażania IPD z metodologią BIM. W02 MEK01
2 TK03 Praca zespołowa i współpraca międzybranżowa w BIM na przykładzie programów Archicad i Tekla Structures W03, W04 MEK01
2 TK04 Współpraca międzybranżowa na przykładzie pakietu programów Autodesk Building Design Suite W04, W05 MEK01
2 TK05 Zautomatyzowane tworzenie rysunków na przykładzie Advance Steel. W06 MEK01
2 TK06 Koordynacja projektowa w Navisworks, projektowanie BIM 4D i 5D. W07 MEK01
2 TK07 Techniki projektowe i zarządzanie projektem na przykładzie wybranego biura projektowego. W08 MEK01
2 TK08 Generowanie przestrzennych modeli hali i obciążeń klimatycznych w ARSA, kombinacje uproszczone, obliczenia i analiza statyczna. L01-L02 MEK02 MEK03 MEK06
2 TK09 Definiowanie grup prętów, dobór parametrów obliczeniowych głównych elementów konstrukcyjnych i wymiarowanie ich przekrojów. L03-L05 MEK02 MEK04 MEK06
2 TK10 Wymiarowanie typowych połączeń hal stalowych. Analiza podatności. L06-L08 MEK02 MEK04
2 TK11 Wprowadzenie do detalowania konstrukcji w Advance Steel. Tworzenie dokumentacji rysunkowej. L09-L12 MEK05
2 TK12 Wykrywanie kolizji, harmonogramowanie i wizualizacja montażu. L13-L15 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzian wiedzy z treści wykładu (W), z którego można uzyskać do 40 punktów. Aby zaliczyć tę część, student powinien uzyskać co najmniej połowę punktów.
Laboratorium Wykonanie powierzonego zadania projektowego oraz przygotowanie sprawozdania zgodnie z wytycznymi. Wynik z laboratorium (L) zależy od terminu oddania sprawozdania i stopnia spełnienia wytycznych. Aby zaliczyć, należy uzyskać co najmniej 30 punktów.
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie