Cykl kształcenia: 2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć: 1308
Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Nazarko
Terminy konsultacji koordynatora: podany na stronie http://pnazarko.v.prz.edu.pl
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów ze współczesnymi technikami projektowania technicznego, metodologią modelowania informacji o budynku (BIM) oraz wspomagania procesu zarządzania i projektowania konstrukcji inżynierskich.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student zapoznaje się z ideą projektowania w technologii BIM, zasadami modelowania konstrukcji przestrzennych i generowania obciążeń konstrukcji inżynierskich. Nabywa także umiejętności: pracy zespołowej, wykonywania obliczeń statycznych przy zastosowaniu wybranego komputerowego systemu obliczeniowego MES, wymiarowania elementów konstrukcji i typowych połączeń, przygotowania dokumentacji technicznej oraz wykrywania kolizji.
Materiały dydaktyczne: http://kmk.prz.edu.pl/dydaktyka/
Inne: http://pnazarko.v.prz.edu.pl/
1 | D. Kasznia, J. Magiera, P. Wierzowiecki | BIM w praktyce. Standardy. Wdrożenie. Case Study | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2018 |
2 | A. Tomana | BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia | Kraków. | 2015 |
3 | P. Miecznikowski | Zintegrowany Proces Realizacji Inwestycji | Materiały Budowlane, 4, s. 82-83. | 2013 |
4 | P. Przybyłowicz, L. Włochyński | Od 2D do BIM | Materiały Budowlane, 5 (489), s. 71-72. | 2013 |
5 | P. Przybyłowicz, L. Włochyński | Praca zespołowa i współpraca międzybranżowa z wykorzystaniem technologii BIM | Materiały Budowlane, 7 (491), s. 88-89. | 2013 |
6 | P. Miecznikowski | Oprogramowanie wykorzystywane w procesie Modelowania Informacji o Budynku (BIM) | Materiały Budowlane, 9 (493), s. 66-67. | 2013 |
7 | T. Olszewski | Tekla Structures – współpraca dzięki BIM | Materiały Budowlane, 9 (493), s. 67-68. | 2013 |
8 | P. Nowak, R. Szczepaniak | Praktycy o barierach stosowania metodologii BIM | Materiały Budowlane, 5, s. 73. | 2013 |
9 | P. Miecznikowski | Zintegrowany Proces Realizacji Inwestycji | Materiały Budowlane, 4, s. 82-83. | 2013 |
10 | P. Przybyłowicz, L. Włochyński | Od 2D do BIM | Materiały Budowlane, 5 (489), s. 71-72. | 2013 |
11 | P. Przybyłowicz, L. Włochyński | Praca zespołowa i współpraca międzybranżowa z wykorzystaniem technologii BIM | Materiały Budowlane, 7 (491), s. 88-89. | 2013 |
12 | J. Janota-Bzowski | BIM Ekonomicznie | Materiały Budowlane, 9 (517), 122-124. | 2015 |
13 | T. Olszewski, P. Białecki, A. Kostrzewski | BIM w praktyce: projekt świetlika B Dworca Łódź Fabryczna | Materiały Budowlane, 11 (519), 218-219. | 2015 |
14 | D. Kasznia | Wersje BIM | Materiały Budowlane, 7 (539), 76-77. | 2017 |
15 | J. Tomaszewska | Analiza cyklu życia (LCA) budynku z wykorzystaniem BIM | Materiały Budowlane, 5, s. 90-92. | 2018 |
1 | K. Adach | Revit Structure 2011 - Mój pierwszy projekt | Autodesk, Inc.. | 2011 |
Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, metod obliczeniowych. Zna zasady i metody projektowania konstrukcji budowlanych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu wspomagania komputerowego w projektowaniu, modelowania informacji o budynku (BIM) oraz zintegrowanego procesu projektowania. Zna zakres stosowania najpopularniejszych programów komputerowych wspomagających analizę konstrukcji oraz ich projektowanie. | wykład | test pisemny |
K_W08+++ K_K03+ K_K04++ K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR P7S_UU P7S_WG |
02 | Zna podstawowe dokumenty procesu BIM i rozumie ich znaczenie (EIR, BEP). Posiada teoretyczną wiedzę z zakresu organizacji wymiany informacji (CDE). Rozumie potrzebę koordynacji międzybranżowej. Posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej. | wykład | test pisemny |
K_W08++ K_U05++ K_K02++ K_K05+++ |
P7S_KR P7S_UU P7S_UW P7S_WG |
03 | Potrafi planować pracę zespołu projektowego i przyjąć do realizacji powierzone zadania. Potrafi oszacować termin zakończenia trwania projektu na podstawie sporządzonego harmonogramu prac (MS Project). | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K_W08++ K_K01+++ K_K02+++ K_K05++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UO P7S_UU P7S_WG |
04 | Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad modelowania konstrukcyjnego, analizy zagadnień statyki i wymiarowania typowych konstrukcji prętowych z wykorzystaniem oprogramowania Revit, Robot, Navisworks, BIMCollab. | laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_W03+++ K_W04+++ K_K05++ |
P7S_KR P7S_UU P7S_WG |
05 | Potrafi wykonać analizę statyczną w przypadku typowych przestrzennych układów prętowych i powierzchniowych. Potrafi dokonać interpretacji oraz krytycznej oceny wyników analizy numerycznej konstrukcji inżynierskich. Potrafi przeprowadzić wykrywanie kolizji (Revit, Navisworks) oraz zarządzać zapytaniami (BIMcollab). | laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_U04+++ K_U05+++ K_U06+++ K_K02++ |
P7S_KR P7S_UW |
06 | Potrafi zwymiarować przekroje elementów konstrukcyjnych oraz typowych połączeń w konstrukcjach stalowych za pomocą specjalistycznego oprogramowania (Autodesk Robot, Dlubal RFEM). | laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_U05+++ K_U10+++ |
P7S_UW |
07 | Potrafi stworzyć dokumentację graficzną wykorzystując w tym celu specjalistyczne oprogramowanie CAD (Revit, Advance Steel) | laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_U05++ K_U15+++ K_K05++ |
P7S_KR P7S_UU P7S_UW |
08 | Ma świadomość konsekwencji przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych, konieczności rzetelnej oceny uzyskanych wyników oraz starannej prezentacji projektowanej konstrukcji w dokumentacji graficznej i sprawozdaniu. | laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_K02+++ K_K05+ |
P7S_KR P7S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK03 | W03 | MEK02 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
2 | TK05 | W05 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 | |
2 | TK08 | W08 | MEK01 | |
2 | TK09 | L01-L02 | MEK04 MEK05 MEK08 | |
2 | TK10 | L03-L05 | MEK04 MEK06 MEK08 | |
2 | TK11 | L06-L08 | MEK04 MEK06 | |
2 | TK12 | L09-L12 | MEK07 | |
2 | TK13 | L13-L15 | MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
12.00 godz./sem. Inne: 6.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Sprawdzian wiedzy z treści wykładu (W), z którego można uzyskać do 10 punktów. Aby zaliczyć tę część, student powinien uzyskać co najmniej połowę punktów. |
Laboratorium | Wykonanie powierzonego zadania projektowego oraz przygotowanie sprawozdania zgodnie z wytycznymi. Wynik z laboratorium (L) zależy od terminu oddania sprawozdania i stopnia spełnienia wytycznych. Na ocenę pozytywną wymagane jest uzyskanie zaliczenia z obowiązkowych elementów projektu. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K) jest obliczana jako średnia ważona oceny uzyskanej z wykładu (0,4*W) i laboratorium (0,6*L) w zaokrągleniu do obowiązującej skali ocen. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Bełzo; R. Bendikienė; A. Benini; R. Česnavičius; A. Čiuplys; J. Jakobsen; K. Juzėnas; T. Leemet; M. Madissoo; M. Magdziak; P. Nazarko; C. Pancaldi; R. Ratnayake ; L. Rigattieri; M. Rimašauskas; M. Romanini; R. Śliwa; R. Wdowik; R. Wdowik; M. Zimmermann | Didactic guide for teachers | 2022 |
2 | P. Nazarko; S. Samarakoon; T. Selsøyvold | Artificial Neural Network Model for Predicting the Tendon Stress in Unbonded Posttensioned Concrete Members at the Ultimate Limit State | 2022 |
3 | P. Nazarko; A. Prokop; L. Ziemiański | Digitalization of historic buildings using modern technologies and tools | 2021 |
4 | P. Nazarko; D. Ziaja | SHM system for anomaly detection of bolted joints in engineering structures | 2021 |
5 | P. Nazarko; L. Ziemiański | Application of Elastic Waves and Neural Networks for the Prediction of Forces in Bolts of Flange Connections Subjected to Static Tension Tests | 2020 |
6 | P. Nazarko; S. Rachwał; D. Ziaja | Analiza statyczno-wytrzymałościowa modelu MES istniejącej hali z wykorzystaniem skaningu laserowego | 2020 |
7 | A. Borowiec; L. Folta; L. Janas; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; P. Nazarko; G. Piątkowski; T. Siwowski; D. Szynal; Ł. Szyszka; B. Wójcik ; D. Ziaja; L. Ziemiański | Przegląd specjalny mostu stalowego w km. 108.404 oraz kładek dla pieszych w km. 166.188; 174.410; 184.875; 223.194 lini nr 91 Kraków Główny - Medyka | 2019 |
8 | P. Nazarko | Axial force prediction based on signals of the elastic wave propagation and artificial neural networks | 2019 |
9 | P. Nazarko | Diagnostyka konstrukcji z wykorzystaniem fal sprężystych i sztucznych sieci neuronowych | 2019 |
10 | P. Nazarko; D. Ziaja | Anomaly detection in the concrete arc girder subjected to fatigue test | 2019 |