Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 13074
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
semestr 2: prof. dr hab. inż. Andrzej Tomczyk
Główny cel kształcenia: zapoznanie z wybranymi zagadnieniami szkolenia lotniczego
Ogólne informacje o zajęciach: W trakcie zajęć słuchacze zostaną zapoznani z problemami, i zagadnieniami związanymi z procesem szkolenia lotniczego. Przedstawione zostana tematy dotyczące treści szkoleń, sposobów szkoleń na kazdym etapie szkoleńia od szkolenia podstawowego do uprawnień instruktorskich.
1 | Oxford | Materriały szkileniowe do licencji ATPL | . | |
2 | IATA | Loss of Control Inflight (LOC-I) Prevention: Beyond the Control of Pilots | . | 2015 |
3 | IATA | Environmental Factors Affecting, Loss of Control In-Flight: Best Practice for Threat Recognition & Management | . | 2016 |
4 | ICAO | Airplane Upset Prevention and Recovery Training Aid for Transport Category Airplanes | . | 2017 |
Wymagania formalne: Wpis na semestr 2. studiów uzupełniajacych na kierunku lotnictwo i kosmonautyka specjalnośc pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawowe zagadnienia zwiazane ze szkoleniem lotniczym.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie zastosować, obowiązujace go w ramach szkolenia loticzego na uczelni, procedury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi współpracowac w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna zaawansowane zagadnienia z zakresu wykonywania i planowania lotów | wykład, ćwiczenia problemowe | Wszystkie ogólnie uznane formy są dopuszczalne |
K_W06++ |
P7S_WG |
02 | Zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie i działanie procedur Procedury Upset & Recovery | wykład, ćwiczenia problemowe | Możliwe są wszystkie ogólnie uznane formy |
K_W06++ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1-W5, C1-C5 | MEK01 | |
2 | TK02 | W6-W9,. C6-C8 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Możliwe są wszystkie powszechnie stosowane metody zaliczenia modułu |
Ćwiczenia/Lektorat | Referaty przygotowane przez studentów na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Ocena końcowa | Ocena uwzglednia ocenę z wykładu i z ćwiczeń |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
9 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
10 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
12 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |