Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 13073
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Rzucidło
Główny cel kształcenia: Nawigacja w oparciu o charakterystyki systemów (PBN)
Ogólne informacje o zajęciach: Wykład i ćwiczenia dotyczące systemów PBN zgodnie z wymaganiami ICAO Doc 9613
1 | Urząd Lotnictwa Cywilnego | Operacje Statków Powietrznych (Doc 8168) Tom I — Procedury Lotu | Warszawa. | 2006 |
2 | ICAO | Performance-based Navigation (PBN) Manual | ICAO Doc 9613. | 2008 |
1 | Cramer M. | On-Board Performance Monitoring and Alerting (OPMA) | . | 2009 |
2 | NAVSTAR GPS USER EQUIPMENT INTRODUCTION | . | 1996 | |
3 | getting to grips with RNP AR Required Navigation Performance with Autorization Required | Airbus. | 2009 |
Wymagania formalne: Wpis na semestr 1 studiów II stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ukończone studia I stopnia specjalności awionika lub równorzędne.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania literatury źródłowej, w tym w języku angielskim
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w małym zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Opanowanie pogłębionej wiedzy dotyczącej systemów PBN. | wykład problemowy | test pisemny |
K_W01+++ K_W02+++ K_W03++ K_W04++ K_W05+++ K_W06++ |
P7S_WG |
02 | Analiza ilościowa działania wybranych systemów pokładowych dla oszacowania dokładności wskazań. | ćwiczenia problemowe | test pisemny |
K_W01+++ K_W02+++ K_W03+++ K_W04+++ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W03 | MEK01 | |
1 | TK03 | W04 | MEK01 | |
1 | TK04 | W05 | MEK01 | |
1 | TK05 | W06 | MEK01 | |
1 | TK06 | W07 | MEK01 | |
1 | TK07 | W08 | MEK01 | |
1 | TK08 | W09 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK09 | W10 | MEK01 | |
1 | TK10 | W11 | MEK01 | |
1 | TK11 | W12 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK12 | W13 | MEK01 | |
1 | TK13 | W14 | MEK01 | |
1 | TK14 | W15 | MEK01 | |
1 | TK15 | C01 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK16 | C02 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK17 | C03 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK18 | C04 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK19 | C05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK20 | C06 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK21 | C07 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK22 | C08 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK23 | C09 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK24 | C10 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK25 | C11 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK26 | C12 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK27 | C13 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK28 | C14 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK29 | C15 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena pisemnego testu dotyczącego tematyki wykładu. Wymagane 75% do zaliczenia testu, skala ocen liniowa. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena pisemnego testu dotyczącego tematyki ćwiczeń. Wymagane 75% do zaliczenia testu, skala ocen liniowa. |
Ocena końcowa | Średnia z ocen uzyskanych z części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
4 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
5 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
6 | P. Rzucidło; F. Tlałka | Modeling and Analysis of Noise Emission Using Data from Flight Simulators | 2023 |
7 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
8 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
9 | Z. Gomółka; D. Kordos; P. Krzaczkowski; P. Rzucidło; B. Twaróg; E. Zesławska | Vision System Measuring the Position of an Aircraft in Relation to the Runway during Landing Approach | 2023 |
10 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
11 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
12 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
13 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
14 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
15 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
16 | Z. Gomolka; D. Kordos; P. Rzucidło; B. Twarog; E. Zeslawska | Use of a DNN in Recording and Analysis of Operator Attention in Advanced HMI Systems | 2022 |
17 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
18 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
19 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
20 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
21 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
22 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
23 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
24 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
25 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
26 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
27 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
28 | J. Bakunowicz ; P. Rzucidło | Detection of Aircraft Touchdown Using Longitudinal Acceleration and Continuous Wavelet Transformation | 2020 |
29 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
30 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
31 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
32 | G. Drupka; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | Vision system supporting the pilot on variable light conditions | 2019 |
33 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
34 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
35 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
36 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |