logo
Karta przedmiotu
logo

Utrzymanie mostów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 1307

Status zajęć: wybierany dla specjalności B Drogi i Mosty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2, 3 / W60 L30 P15 / 9 ECTS / Z,E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Ewa Michalak

Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 3: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 3: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Trojnar , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Trojnar , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: dr inż. Lucjan Janas , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Trojnar , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Trojnar , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 3: dr inż. Maciej Kulpa , termin konsultacji termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności w zakresie diagnostyki uszkodzeń obiektów mostowych oraz zasad zapobiegania im oraz metod naprawy

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot Utrzymanie mostów przekazuje informacje na temat rozpoznawania uszkodzeń mostów, określania przyczyn oraz zagrożeń z nich wynikających. Ponadto przekazywane są informacje na temat metod zapobiegania uszkodzeniom mostów oraz sposobów ich napraw

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jarominiak A., Michalak E., Siwowski T., Trojnar K., Janas L. Podstawy utrzymania mostów Wydawnictwa Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 Jarominiak A., Janas L., Michalak E. Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich GDDKiA Warszawa. 2005
3 Janas L., Michalak E. Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych o GDDKiA Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kunecki B., Łęgosz A., Tłustochowski J., Rowińska W Przewodnik po programach EGM, KPOM i KPP wraz z instrukcją użytkownika IBDiM Wrocław. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bień Jan Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych WKŁ. 2011
2 Fagerlund G Trwałość konstrukcji betonowych Arkady. 1997
3 Gruener Małgorzata Korozja i ochrona betonu Arkady. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ugruntowana wiedza nt. projektowania przęseł mostów betonowych i stalowych oraz podpór mostów. Brak przeciwwskazań do pracy na wysokości.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad kształtowania i wymiarowania obiektów mostowych, znajomość podstawowych procesów zachodzących w materiałach konstrukcyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania i wyciągania wniosków w zakresie procesów zachodzących w konstrukcjach budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Wyobraźnia pozwalająca na analizowanie zaobserwowanych uszkodzeń konstrukcji i ich ewentualnych konsekwencji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi zidentyfikować uszkodzenia mostów oraz ocenić wynikające z nich zagrożenia wykład, ćwiczenia terenowe, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W017+++
K_U005++
K_U012+++
K_K002++
T2A_W02
T2A_W04
T2A_U05
T2A_U07
T2A_U09
T2A_U15
T2A_U16
T2A_U17
T2A_U18
T2A_K06
02 Potrafi przeprowadzić przegląd obiektu mostowego wykład, ćwiczenia terenowe, projekt zespołowy kolokwium, raport pisemny K_W005+
K_W017+++
K_U012+++
K_K001++
T2A_W02
T2A_W04
T2A_W06
T2A_W07
T2A_U15
T2A_U16
T2A_U17
T2A_U18
T2A_K01
03 Potrafi zaprojektować naprawę, wzmocnienie lub przebudowę obiektu mostowego wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_W005++
K_W007+
K_W013+
K_U001+
K_U002+
K_U006+
K_K003++
T2A_W02
T2A_W04
T2A_W06
T2A_W07
T2A_U05
T2A_U07
T2A_U09
T2A_U15
T2A_U16
T2A_U17
T2A_U18
T2A_K01
T2A_K04
T2A_K06

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Charakterystyczne uszkodzenia obiektów mostowych; identyfikacja, przyczyny, zagrożenia W01 - W30 MEK01
2 TK02 Przeglądy stanu obiektów mostowych L01- L30 MEK02
3 TK01 Remonty, wzmocnienia i poszerzenia obiektów mostowych W01- W30, P01 - P15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na podstawie zaliczenia sprawdzianu
Laboratorium na podstawie frekwencji i oceny z raportu z wykonania przeglądu obiektu mostowego
Ocena końcowa na podstawie średniej arytmetycznej z oceny ze sprawdzianu z wykładu i oceny z wykonania raportu z przeglądu obiektu mostowego
Wykład na podstawie oceny z pisemnej pracy egzaminacyjnej
Projekt/Seminarium na podstawie frekwencji i oceny z ćwiczenia projektowego
Ocena końcowa na podstawie średniej arytmetycznej z oceny ze sprawdzianu z wykładu i oceny z wykonania raportu z przeglądu obiektu mostowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie