logo
Karta przedmiotu
logo

Utrzymanie dróg

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 1306

Status zajęć: wybierany dla specjalności B Drogi i Mosty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Lesław Bichajło

Terminy konsultacji koordynatora: Według informacji na stronie internetowej i w Zakładzie Dróg i Mostów

semestr 1: dr inż. Mateusz Szarata

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność oceny stanu nawierzchni i planowania działań w zakresie utrzymania dróg

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalizacji "Budowa i utrzymanie dróg"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J.Olechowski, E Skaldawski Wytwarzanie mieszanek bitumicznych WKiŁ. 1985
2 J. Kukiełka Konstrukcje jezdni drogowych Wyd. Uczel. Politechniki Lubelskiej. 1983
3 M. Kalabińska, J. Piłat, P. Radziszewski Technologia materiałów i nawierzchni drogowych Oficyna Wydawnicza PW. 2003
4 B. Stypułtkowski i in. Zagadnienia utrzymania i modernizacji dróg i ulic WKiŁ. 2002
5 A. Szydło Nawierzchnie drogowe z betonu cemetowego Polski Cement. 2004
6 J. Piłat, P. Radziszewski Nawierzchnie asfaltowe WKiŁ. 2010
7 K. Błażejowski, S. Styk Technologia warstw asfaltowych WKŁ. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 System oceny stanu nawierzchni SOSN Wytyczne stosowania GDDP. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr i specjalnośćRejestracja na semestr i specjalność

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie materiałów drogowych, podstawowych procesów budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi w podstawowym zakresie dobrać materiały i metody wykonawcze do konkretnego zastosowania, a także zaplanować podstawowe etapy robót

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkuich, w tym kierowania zespołami ludzkimi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student zna nowoczesne materiały, technologie oraz kierunki rozwoju w zakresie studiowanej tematyki. Zna metody recyklingu materiałów i nawierzchni drogowych. Zna metody planowania robót oraz ich oceny ekonomicznej. wykład, projekt indywidualny, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, raport pisemny K_W005+
K_W007++
K_W008++
K_W010+
K_W013++
K_W017+++
K_U005++
K_U006+
K_U012+++
K_U013++
K_K001++
K_K003++
K_K005+++
K_K007++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_W08+
T2A_U05+
T2A_U07+
T2A_U09+
T2A_U15++
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18++
T2A_K01++
02 Umiejętność oceny stanu drogi, w tym nawierzchni i zaprojektowania robót utrzymaniowych. Znajomość systemów do zarządzania siecią drogową i stanem nawierzchni (Pavement Management Systems) wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W005+
K_W007++
K_W008++
K_W010+
K_W013++
K_W017+++
K_U005++
K_U006+
K_U012+++
K_U013++
K_K001++
K_K003++
K_K005++
K_K007++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_W08+
T2A_U05+
T2A_U07+
T2A_U09+
T2A_U15++
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18++
T2A_K01++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Klasyfikacja systemów utrzymania dróg. Zimowy System Utrzymania. Ogólna charakterystyka zniszczeń nawierzchni asfaltowych. System Oceny Stanu Nawierzchni. Metody remontów nawierzchni asfaltowych. Recykling konstrukcji. Technologia remontu konstrukcji drogi z asfaltem spienionym. Technologie powierzchniowej naprawy nawierzchni drogi. Utrzymanie nawierzchni sztywnych. Technologie naprawy i zabezpieczania skarp obiektów inżynierskich. Właściwości eksploatacyjne nawierzchni drogowej i ich ocena. Trwałość nawierzchni asfaltowej (asfalt i kruszywo). Metody diagnozowania nawierzchni drogowych. Geosyntetyki do wzmacniania konstrukcji nawierzchni drogi. Technologie uszorstniania powierzchni konstrukcji drogi. Kruszywa sztuczne i recyklowane. Nawierzchnie kolorowe. Zagadnienia utrzymania korpusu drogowego. Elementy wyposażenia trasy drogowej. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ekologia w drogownictwie - ochrona zieleni i wód gruntowych. Materiały sztuczne do odnowy nawierzchni sztywnej. - MEK01 MEK02
3 TK02 Laboratorium 1. Badania adhezji asfaltu asfaltu do kruszywa 2. Projekt recyklowanej mieszanki (podbudowa na zimno lub remiksing) - MEK01
3 TK03 Projekt Ocena uszkodzeń powierzchniowych nawierzchni asfaltowej ulicy - MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin
Laboratorium wykonanie i obrona sprawozdania
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektów związanych z tematyką prowadzonych zajęć.
Ocena końcowa Ocena z przedmiotu= 0,6 oceny z egzaminu + 0,4 oceny z ćwiczeń i laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie