logo
Karta przedmiotu
logo

Kształtowanie konstrukcji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 1288

Status zajęć: wybierany dla specjalności A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Zbigniew Kiełbasa

Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji zgodny z aktualnym programem zajęć

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest wyposażenie studentów w umiejętność porównywania właściwości wytrzymałościowych i materiałowych różnych ustrojów konstrukcyjnych, głównie na podstawie kryteriów mechaniki budowli, tak aby uzyskać najkorzystniejsze rozwiązanie konstrukcji. Jest to więc moduł dotyczący projektowania konstrukcji stwarzający pomost logiczny pomiędzy architekturą i konstrukcją, będący równocześnie podsumowaniem umiejętności projektowania konstrukcji stalowych, konstrukcji z betonu oraz konstrukcji z drewna laminarnych, klejonych.

Ogólne informacje o zajęciach: Kształtowanie konstrukcji jest twórczym pomostem pomiędzy projektowaniem architektonicznym, gdzie dominuje funkcjonalne dostosowanie przestrzeni do zadanych potrzeb ludzkich, a projektowaniem konstrukcyjnym gdzie dominują kryteria E,E,E, to jest efektywności wg kryteriów mechaniki budowli, ekonomiki zgodnie z minimalnym ale racjonalnym kosztem konstrukcji, oraz elegancji, to znaczy akceptowanego estetycznie wyglądu obiektu. W zakres modułu wchodzi kształtowanie funikularne kształtowanie na minimum energii sprężystej, kształtowanie zgodnie z naturalnym przebiegiem strumieni sił określanych rodzajem wektorów naprężeń głównych. Składnikiem modułu jest analiza przykładów wybitnych konstrukcji inżynierskich.

Materiały dydaktyczne: Programy komputerowe: 1. Statyka, 2. Statyka wykreślna

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 E. Allen, W. Zalewski Shaping of structures .
2 St. Kuś Budownictwo betonowe - Kształtowanie konstrukcji .
3 St. Kuś, J. Kwieciński Wiadomości projektanta .
4 St. Kuś, W. Zalewski Inżynieria i budownictwo - Cykl artykułów .
5 Projektowanie koncepcyjne - Kształtowanie konstrukcji Referaty naukowe sympozjum Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej . 2001
6 Kształtowanie konstrukcji Referaty naukowe sympozjum Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2005
7 Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Budownictwo i Inżynieria Środowiska, Zeszyt 58 nr1/2011 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej . 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Salvadori F. Why bildings fali W-W-Norton&Company, New York, London. 1994
2 Kolendowicz T. Mechanika konstrukcji dla architektów Arkady Warszawa . 1977

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone moduły: matematyka, wytrzymałość materiałów, mechanika budowli, konstrukcje metalowe, konstrukcje betonowe

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, analizy konstrukcji metalowych i betonowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność zestawiania obciążeń działających na obiekty, oraz wykonania analizy i porównania konstrukcji zaprojektowanych z różnych materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna wytyczne kształtowania przekroju poprzecznego elementów wykład sprawdzian pisemny z wykładów K_W002++
K_W003++
K_W009+++
T2A_W02+
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_W07++
02 Zna zasady kształtowania konstrukcji na minimum energii sprężystej (minimum ciężaru). wykład, projekt zespołowy sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W002++
K_W003+++
K_W009+++
K_U006++
T2A_W02+
T2A_W04++
T2A_W05+
T2A_W07++
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U03++
T2A_U15+
T2A_U16++
T2A_U17+
T2A_U18+
03 Zna zasady przebiegu strumieni sił w belkach i tarczach wykład, projekt zespołowy sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W002++
K_W003++
K_W009++
T2A_W02+
T2A_W04++
T2A_W05+
T2A_W07++
04 Zna zasady kształtowania konstrukcji na stałą siłę wykład, projekt zespołowy sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W002++
K_W003+++
K_W009+++
K_U006++
T2A_W02+
T2A_W04++
T2A_W05+
T2A_W07++
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U03++
T2A_U15+
T2A_U16++
T2A_U17+
T2A_U18+
05 Potrafi analizować i porównywać konstrukcje zaprojektowane z różnych materiałów oraz potrafi wyciągnąć wnioski wynikające z analizy projekt zespołowy prezentacja projektu K_W014++
K_U002++
K_U005++
K_K001+++
T2A_W02+
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_W07++
T2A_U01++
T2A_U02+
T2A_U03++
T2A_U15++
T2A_U16++
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K07+
06 Zna wybrane przykłady wybitnych konstrukcji inżynierskich i potrafi scharakteryzować ich pracę wykład sprawdzian pisemny z wykładów K_U005++
K_K001+
T2A_U15++
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K07+
07 Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników swoich prac i ich interpretację projekt zespołowy prezentacja projektu K_K002++
T2A_K01+
T2A_K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Ogólne informacje na temat projektowania architektonicznego i konstrukcyjnego. Kształtowanie przekroju poprzecznego elementów. Kształtowanie konstrukcji na minimum energii sprężystej. Przebieg strumieni sił i trajektorii naprężeń głównych w belkach , tarczach i wspornikach. Kształtowanie konstrukcji na stałą siłę. Przykłady wybitnych konstrukcji inżynierskich i zasady ich kształtowania. Wykłady MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
2 TK02 Porównywanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych (kratownice, belki, tarcze cięgna) i materiałowych (beton stal, drewno). Rozkłady sił wewnętrznych w układach ramowych, belkach i tarczach. Projety MEK04 MEK05 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzian z wykładów - ocena S.
Projekt/Seminarium Wykonanie projektu - ocena P. Obrona projektu - ocena O.
Ocena końcowa ocena końcowa = (3P+3O+4S)/10

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
pytania kształtowanie konstrukcji.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Notatki własne z wykładów i projektów

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie