logo
Karta przedmiotu
logo

Konstrukcje sprężone

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 1287

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Zbigniew Plewako

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: mgr inż. Rafał Budziński

semestr 2: mgr inż. Jerzy Łukaszyński

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie historii i właściwości konstrukcji sprężonych, ich analogii i różnic w stosunku do innych konstrukcji z betonu. Zdobycie umiejętność zaprojektowania i obliczenia konkretnych elementów konstrukcyjnych, określenia ich technologii i specyfikacji wykonawczych w realizacji.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot "Konstrukcje sprężone" obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne (projektowanie i realizację) dotyczące konstrukcji sprężonych, których istotą jest dodanie do istniejących obciążeń racjonalnie dobranego obciążenia dodatkowego, które superponując z efektami programowych obciążeń poprawia stan naprężenia likwidując niebezpieczne rozciągania w betonie. Zwykle, ale nie tylko, to dodatkowe obciążenie jest wywołane wstępnie napiętymi prętami zbrojenia stalowego stając się w konsekwencji normalnym zbrojeniem żelbetu. Jest to najbardziej nowoczesna i rozwinięta gałąź konstrukcji z betonu, umożliwiająca wykorzystanie najbardziej wytrzymałych materiałów dla uzyskiwania efektów użytkowych o szczególnym znaczeniu (mosty, reaktory atomowe, zbiorniki, podkłady kolejowe itp). Zastosowanie konstrukcji sprężonych stale rośnie.

Materiały dydaktyczne: Z. Plewako: Materiały pomocnicze

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Normy konstrukcyjne: PN-EN-1992 - konstrukcje z betonu .
2 Komentarz naukowy do PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone ITB i sama norma pom .
3 Kuś, Żórawski Poradnik inżyniera i technika budowlanego tom 5, rozdział 5 "Betonowe Konstrukcje Sprężone" .
4 Ajdukiewicz a., Mames J., Konstrukcje z betonu sprężonego Polski Cement. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych .
2 Ajdukiewicz A., Mames J. Konstrukcje z betonu sprężonego Polski Cement. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, technologii betonu oraz konstrukcji betonowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z mechaniki ogólnej, mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i konstrukcji betonowych, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Twórcza wyobraźnia i zdolność do pracy samodzielnej i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna normy, przepisy i wytyczne projektowania konstrukcji sprężonych. Wykład, projekt zespołowy. Wspólne z grupą studentów omawianie konkretnych tematów projektowych. Bezpośrednia rozmowa przy oddawaniu projektu. Doświadczenie pedagogiczne. Pośrednie pisane kolokwium. Ustny egzamin końcowy. K_W02++
K_W05++
K_W14++
K_U01++
K_U02++
K_U10++
K_U15++
K_K02++
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi samodzielnie zaprojektować sprężony element konstrukcyjny z betonu. Wykłady na podstawowe tematy wspólne dla całej grupy zgodnie z treścią. Konsultacje, korekty i omawianie konkretnych zrealizowanych projektów, wzory matematyczne i rysunki, szkice. Obrona i prezentacja konkretnego projektu wybranego przez studenta z zestawienia tematów projektowych. Komputerowe sprawdzenie obliczeń, wstępnie przeprowadzonych "ręcznie" K_W02++
K_W03++
K_W05++
K_W08++
K_W14++
K_U01++
K_U05++
K_U06++
K_U10++
K_U15++
K_K02++
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
03 Zna technologiczne zagadnienia konstrukcji sprężonych (technologie i systemy sprężania). Odbył ćwiczenia laboratoryjne obsługi siłowników i umie obliczyć naciąg cięgien. Ćwiczenia laboratoryjne oraz omówienie i prezentacja technologii i systemów sprężania (z wykorzystaniem eksponatów: cięgien, zakotwień, naciągarek i innych). Zaliczenie - kolokwium K_W07++
K_U12++
K_K02++
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wykłady: Podwójny charakter sprężania: obciążenie i nośność, organizacje międzynarodowe FP, CEB, fib, rozwój kryteriów analizy konstrukcji od naprężeń dopuszczalnych do stanów granicznych, rodzaje konstrukcji sprężonych, normy, technologie, ilustracje przykładów zrealizowanych zastosowań, materiały stosowane w konstrukcjach: betony, stale: druty, pręty, sploty, stan graniczny nośności, odkształcenia betonów i stali, wpływ sprężania na nośność, siły poprzeczne i naprężenia główne, dobieranie i kształtowanie przekroju, straty doraźne i reologiczne. Stan graniczny użytkowalności: odkształcenia, ugięcia, rysy, fazy pracy konstrukcji, badania, prefabrykacja, strefa zakotwienia w kablobetonie i strunobetonie. Konstrukcje sprężone wewnętrznie i zewnętrznie statycznie niewyznaczalne. Wykładach - 30 godzin. MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Projekty elementów sprężonych z wykorzystaniem wspomagania programami komputerowymi: Belki, płyty Projektach - 15 godzin. MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Laboratorium: Ćwiczenia laboratoryjne oraz omówienie i prezentacja technologii i systemów sprężania (z wykorzystaniem eksponatów: cięgien, zakotwień, naciągarek i innych). Wyznaczanie strat spreżania Laboratorium - 15 godzin. MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test 100%
Laboratorium Warunkiem zaliczenia jest wykonanie ćwiczeń, a wysokość oceny to ocena z kolokwium.
Projekt/Seminarium Aktywny udział w zajęciach i terminowe korekty 10%, wykonanie i obrona projektu 90%.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z wykładu, projektu, laboratorium i egzaminu: 0,2W + 0,2P + 0,10L+0,5E.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyciąg z PN dot obl stst-KS.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Bajorek; R. Budziński; Ł. Duda; P. Durlej; D. Nykiel; Z. Plewako; K. Ślusarczyk Funkcjonalność technologiczna i środowiskowa betonów wysokowartościowych (BWW) 2023
2 G. Bajorek; Z. Plewako Współdziałanie betonu i zbrojenia 2021
3 G. Bajorek; Z. Kamel; Z. Plewako Comments on Eurocode 2 Crack Control Reinforcement for T-Beams Under Flexure 2020
4 Z. Kamel; Z. Plewako; K. Szylak Projektowanie żelbetowych obiektów sportowych na przykładzie ośrodka sportowego w Aleppo 2020
5 Z. Plewako Wzmocnienie zbiornika żelbetowego po awarii 2020