Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych
Kod zajęć: 1287
Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Zbigniew Plewako
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć
semestr 2: mgr inż. Rafał Budziński
semestr 2: mgr inż. Jerzy Łukaszyński
Główny cel kształcenia: Poznanie historii i właściwości konstrukcji sprężonych, ich analogii i różnic w stosunku do innych konstrukcji z betonu. Zdobycie umiejętność zaprojektowania i obliczenia konkretnych elementów konstrukcyjnych, określenia ich technologii i specyfikacji wykonawczych w realizacji.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot "Konstrukcje sprężone" obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne (projektowanie i realizację) dotyczące konstrukcji sprężonych, których istotą jest dodanie do istniejących obciążeń racjonalnie dobranego obciążenia dodatkowego, które superponując z efektami programowych obciążeń poprawia stan naprężenia likwidując niebezpieczne rozciągania w betonie. Zwykle, ale nie tylko, to dodatkowe obciążenie jest wywołane wstępnie napiętymi prętami zbrojenia stalowego stając się w konsekwencji normalnym zbrojeniem żelbetu. Jest to najbardziej nowoczesna i rozwinięta gałąź konstrukcji z betonu, umożliwiająca wykorzystanie najbardziej wytrzymałych materiałów dla uzyskiwania efektów użytkowych o szczególnym znaczeniu (mosty, reaktory atomowe, zbiorniki, podkłady kolejowe itp). Zastosowanie konstrukcji sprężonych stale rośnie.
Materiały dydaktyczne: Z. Plewako: Materiały pomocnicze
1 | Normy konstrukcyjne: PN-EN-1992 - konstrukcje z betonu | . | ||
2 | Komentarz naukowy do PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone ITB i sama norma pom | . | ||
3 | Kuś, Żórawski | Poradnik inżyniera i technika budowlanego tom 5, rozdział 5 "Betonowe Konstrukcje Sprężone" | . | |
4 | Ajdukiewicz a., Mames J., | Konstrukcje z betonu sprężonego | Polski Cement. | 2004 |
1 | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych | . | ||
2 | Ajdukiewicz A., Mames J. | Konstrukcje z betonu sprężonego | Polski Cement. | 2004 |
Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, technologii betonu oraz konstrukcji betonowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z mechaniki ogólnej, mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i konstrukcji betonowych, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Twórcza wyobraźnia i zdolność do pracy samodzielnej i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna normy, przepisy i wytyczne projektowania konstrukcji sprężonych. | Wykład, projekt zespołowy. Wspólne z grupą studentów omawianie konkretnych tematów projektowych. | Bezpośrednia rozmowa przy oddawaniu projektu. Doświadczenie pedagogiczne. Pośrednie pisane kolokwium. Ustny egzamin końcowy. |
K_W02++ K_W05++ K_W14++ K_U01++ K_U02++ K_U10++ K_U15++ K_K02++ |
P7S_KR P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
02 | Potrafi samodzielnie zaprojektować sprężony element konstrukcyjny z betonu. | Wykłady na podstawowe tematy wspólne dla całej grupy zgodnie z treścią. Konsultacje, korekty i omawianie konkretnych zrealizowanych projektów, wzory matematyczne i rysunki, szkice. | Obrona i prezentacja konkretnego projektu wybranego przez studenta z zestawienia tematów projektowych. Komputerowe sprawdzenie obliczeń, wstępnie przeprowadzonych "ręcznie" |
K_W02++ K_W03++ K_W05++ K_W08++ K_W14++ K_U01++ K_U05++ K_U06++ K_U10++ K_U15++ K_K02++ |
P7S_KR P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
03 | Zna technologiczne zagadnienia konstrukcji sprężonych (technologie i systemy sprężania). Odbył ćwiczenia laboratoryjne obsługi siłowników i umie obliczyć naciąg cięgien. | Ćwiczenia laboratoryjne oraz omówienie i prezentacja technologii i systemów sprężania (z wykorzystaniem eksponatów: cięgien, zakotwień, naciągarek i innych). | Zaliczenie - kolokwium |
K_W07++ K_U12++ K_K02++ |
P7S_KR P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wykładach - 30 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | Projektach - 15 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | Laboratorium - 15 godzin. | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test 100% |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia jest wykonanie ćwiczeń, a wysokość oceny to ocena z kolokwium. |
Projekt/Seminarium | Aktywny udział w zajęciach i terminowe korekty 10%, wykonanie i obrona projektu 90%. |
Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z wykładu, projektu, laboratorium i egzaminu: 0,2W + 0,2P + 0,10L+0,5E. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyciąg z PN dot obl stst-KS.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Bajorek; R. Budziński; Ł. Duda; P. Durlej; D. Nykiel; Z. Plewako; K. Ślusarczyk | Funkcjonalność technologiczna i środowiskowa betonów wysokowartościowych (BWW) | 2023 |
2 | G. Bajorek; Z. Plewako | Współdziałanie betonu i zbrojenia | 2021 |
3 | G. Bajorek; Z. Kamel; Z. Plewako | Comments on Eurocode 2 Crack Control Reinforcement for T-Beams Under Flexure | 2020 |
4 | Z. Kamel; Z. Plewako; K. Szylak | Projektowanie żelbetowych obiektów sportowych na przykładzie ośrodka sportowego w Aleppo | 2020 |
5 | Z. Plewako | Wzmocnienie zbiornika żelbetowego po awarii | 2020 |